Gå til innhold

om arv


Gjest vi lurer

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg har ikke noe kontakt med faren, han har vært fraværende hele barnets oppvekst og ikke synlig inntresert i å ha kontakt. Om mannen i det hele tatt er oppført som far vet ikke min venn selv engang (!) kan han finne ut av dette uten å spørre sin mor?

Det vi lurer på er hva vil skje når faren dør, vil da min bekjent ha rett til å arve noe - eller i det heletatt bli informert om dødsfallet?

Kommer han til å arve noe? hans foreldre vet om sitt barnebarn, de samme gjør trolig et søsken av faren, faren har ingen andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

www.lovdata.no

Gå inn på arveloven! Såvidt jeg husker fra videregående, skal denne sønnen (sammen med andre barn) arve 2/3 av farens formue? Om de har hatt lite kontakt eller ikke, skal ikke ha noe å si. Bare hvis sønnen har prøvd å drepe sin far, blir han arveløs =)

Men har faren flere barn, tror jeg han kan testamentere disse 2/3, eventuelt alt, til dem og unngå at den siste sønnen får noe. Loven sier ingenting om lik fordeling dem imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke slik

www.lovdata.no

Gå inn på arveloven! Såvidt jeg husker fra videregående, skal denne sønnen (sammen med andre barn) arve 2/3 av farens formue? Om de har hatt lite kontakt eller ikke, skal ikke ha noe å si. Bare hvis sønnen har prøvd å drepe sin far, blir han arveløs =)

Men har faren flere barn, tror jeg han kan testamentere disse 2/3, eventuelt alt, til dem og unngå at den siste sønnen får noe. Loven sier ingenting om lik fordeling dem imellom.

Nei du kan slett ikke testamentere alt til de andre og utelate ett barn. Arven skal fordeles men det kan gies et maximumsbeløp på 1 mill.

Det finnes selvsagt måter for faren å unngå dette på, f eks å gi alt til de andre barna før han dør.

Min fetter har akkurat gått igjennom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...