Gå til innhold

Et par vesentlige detaljer


Grip

Anbefalte innlegg

Det er hemmelig hva vi stemmer, og om vi stemmer.

Burde det da ikke også være hemmelig om vi stemte ved begge eller bare ett av mandagens valg?

Er det noen saklig grunn til å trekke et skille her? Rent praktisk er det jo ingen problemer å gjøre også dette hemmelig.

Hei,

Joda, det burde være hemmelig, men det er jo ikke vanskelig å legge en blank stemme i urnen da?

For øvrig er det jo ikke hemmelig om du stemmer, fordi "alle" kan jo vente på deg utenfor stemmelokalet...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Grip

    14

  • sigga

    9

  • Sør

    8

  • favn

    4

Mest aktive i denne tråden

Hva er det for noe tull?

Det ER da 100% hemmelig HVA du stemmer, og 100% hemmelig OM du stemmer.

Selvsagt kan "noen" spionere på deg for å se om du går til valglokalet, men da er det snakk om paranoia.

Hva foreslår du? Hemmelige valglokaler som ingen vet om?

Med vennlig hilsen

Det hadde vært kult med hemmelige valglokaler ja...Førstemann frem får bestemme alt...(",)...

Med venlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du og navn og fødslesdato påskrevet??

Selvsagt. Hvordan skal de vite hvor mange ganger man forhåndsstemmer hvis ikke?

Man kan jo forhåndsstemme "overalt" (utenlandske konsulater, osv).

Hvis man virkelig tror at noen sjekker hva man stemmer, så må man møte opp på valgdagen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Joda, det burde være hemmelig, men det er jo ikke vanskelig å legge en blank stemme i urnen da?

For øvrig er det jo ikke hemmelig om du stemmer, fordi "alle" kan jo vente på deg utenfor stemmelokalet...

Med vennlig hilsen

Det er mulig det fantes blanke stemmer. Det la jeg ikke merke til. Gjorde det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Hvordan skal de vite hvor mange ganger man forhåndsstemmer hvis ikke?

Man kan jo forhåndsstemme "overalt" (utenlandske konsulater, osv).

Hvis man virkelig tror at noen sjekker hva man stemmer, så må man møte opp på valgdagen.

Med vennlig hilsen

Dette leder over til neste interessante problemstilling. Er det ulovlig å holde opp stemmeseddelen i valglokalen (foran køen) slik at alle tilstedeværende får se hva en stemmer?

Tanken ble aktalisert da en eller annen ville selge sin stemme til høystbydende.

Dette er fasinerende. Stemmer kan omsettes på en børs og partiene kan kjøpe stemmer. I alle fall for fylkestinget må jo dette være greit, siden valget likevel er meningsløst.

Det er kun de som velges som har noe utbytte av valget, og det må være rimelig at det betales litt for at vi skal ofre vår stemme.

Med en hemmlig kontrollør i valglokalet kunne selgeren vise opp sin seddel før den gikk i urna, og få transaksjonen godkjent.

Make money, not war.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det fantes blanke stemmer. Det la jeg ikke merke til. Gjorde det det?

Ikke der jeg stemte, men der:

1) Fikk vi en konvolutt.

2) Gikk vi inn i et avlukke hvor vi valgte en fylkesliste og en kommuneliste, og la disse i konvolutten.

3) Gikk tilbake til "kundebehandleren" og fikk en konvolutt med vårt navn og personnummer på, og la den første konvolutten inn i denne.

4) La hele "pakken" i urnen.

===

Du kan få blanke ark (og sikkert fargestifter til! ;-) ) fra "kundebehandleren", og det teller nok som en blank stemme!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette leder over til neste interessante problemstilling. Er det ulovlig å holde opp stemmeseddelen i valglokalen (foran køen) slik at alle tilstedeværende får se hva en stemmer?

Tanken ble aktalisert da en eller annen ville selge sin stemme til høystbydende.

Dette er fasinerende. Stemmer kan omsettes på en børs og partiene kan kjøpe stemmer. I alle fall for fylkestinget må jo dette være greit, siden valget likevel er meningsløst.

Det er kun de som velges som har noe utbytte av valget, og det må være rimelig at det betales litt for at vi skal ofre vår stemme.

Med en hemmlig kontrollør i valglokalet kunne selgeren vise opp sin seddel før den gikk i urna, og få transaksjonen godkjent.

Make money, not war.

Hei,

Nei, det er nok ikke ulovlig. Dog vil jeg anta at en "kontrollør" ville bli kastet ut rimelig raskt.

I Brasil er man pålagt å møte til valg. Ikke bare får man bot hvis man lar være, man mister faktisk en masse rettigheter også. Selvsagt kan du stemme blankt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke der jeg stemte, men der:

1) Fikk vi en konvolutt.

2) Gikk vi inn i et avlukke hvor vi valgte en fylkesliste og en kommuneliste, og la disse i konvolutten.

3) Gikk tilbake til "kundebehandleren" og fikk en konvolutt med vårt navn og personnummer på, og la den første konvolutten inn i denne.

4) La hele "pakken" i urnen.

===

Du kan få blanke ark (og sikkert fargestifter til! ;-) ) fra "kundebehandleren", og det teller nok som en blank stemme!

Med vennlig hilsen

Den rutinen du beskriver er vesentlig forskjellig fra den som ble benyttet under det lokale valgting, og tilfredstiller alle krav til hemmelig valg. Det undrer meg en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Hvordan skal de vite hvor mange ganger man forhåndsstemmer hvis ikke?

Man kan jo forhåndsstemme "overalt" (utenlandske konsulater, osv).

Hvis man virkelig tror at noen sjekker hva man stemmer, så må man møte opp på valgdagen.

Med vennlig hilsen

for meg spiller det ingen rolle igrunn...hvis noen spør meg så sier jeg hva jeg stemte. jeg står for det jeg mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om japsene liksom...de fjerter jo over alt der hvor de ferdes...(",)...

Ja, det er mulig. Jeg har ikke lagt merke til det. Spanjolene derimot er noen racere til å bedrive fingersex på hverandre før de sprader ned til frokost. Franskmennene over 50 er avhengig av sin reglemessige morgenavføring før de skrider til frokost, og svenske forretningsfolk må dra en kjapp håndjager før maten. Noen vasker seg etterpå, andre ikke. God appetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. Jeg har ikke lagt merke til det. Spanjolene derimot er noen racere til å bedrive fingersex på hverandre før de sprader ned til frokost. Franskmennene over 50 er avhengig av sin reglemessige morgenavføring før de skrider til frokost, og svenske forretningsfolk må dra en kjapp håndjager før maten. Noen vasker seg etterpå, andre ikke. God appetitt.

tror jeg tar frokosten hjemme i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare du som reagerer på det med brød på hotell. Direkte ufyselig er det.

Vi kan kanskje starte en aksjon, folkeaksjonen for ferdigskjærte brød på hotellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye å bry seg med, kanskje...men hadde en følelse av at enkelte kunne føle en form for konformitetspress i retning av å stemme ved begge valg. I så fall er det ikke helt bra, etter mitt syn.

Håndhygiene er en ting. Jeg kunne også skrevet litt om de forskjellige frokostbuffeter og andre anretninger hvor kreti og pleit svinser omkring og nyser over varene, eller at det kommer litt drev av kjeften under en latterkule eller noe slikt.

Nei, det eneste forsvarlige er fan meg kaffe og røyk. De varene er i alle fall ikke innsauset av snørr og gørr.

Nå tenkte jeg litt etter at jeg skrev... Du gjør selvsagt helt rett i å reagere på den nye praksisen med to valgurner. Ikke såååå viktig kanskje, men på den annen side - plutselig er det heller ikke gjennomført hemmelig valg. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke der jeg stemte, men der:

1) Fikk vi en konvolutt.

2) Gikk vi inn i et avlukke hvor vi valgte en fylkesliste og en kommuneliste, og la disse i konvolutten.

3) Gikk tilbake til "kundebehandleren" og fikk en konvolutt med vårt navn og personnummer på, og la den første konvolutten inn i denne.

4) La hele "pakken" i urnen.

===

Du kan få blanke ark (og sikkert fargestifter til! ;-) ) fra "kundebehandleren", og det teller nok som en blank stemme!

Med vennlig hilsen

Sånn var det ikke her.

Først inn bak gardinen, finne stemmesedler, krysse av. Ingen konvolutt, kun muntlig oppfordring om å brette stemmesedlene sammen (hvit = kommunevalg), blå = fylkestingsvalg).

Deretter til navneavkryssing.

Til slutt: Droppe hvit stemmeseddel her og blå stemmeseddel der.

Personlig reagerte jeg på at sedlene bare skulle brettes sammen, det hvitnet nok i endel knoker som tar hemmelig valg på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det fantes blanke stemmer. Det la jeg ikke merke til. Gjorde det det?

Man kunne stemme blankt ja.

Noen la en blank liste rundt den med navna på. Da ble den blanke stemplet og ble telt opp. Den andre måtte annuleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med brøet er ufyselig. Ingen tvil om det. Folk grafser seg jo på de merkeligste stedene uten å tørke seg i ræva.

Jeg føler at det er helt i henhold om man går bananas i frokostsalen som følge av dette. Hvis du går bananas med stil så vil du kanskje til og med oppnå litt mediaomtale og dermed få satt fokus på denne formen for uhygenisk oppførsel.

Ikke rart folk blir sjuke når vi tenker over all dritten vi dytter i oss. Bokstavelig talt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor du skal forhåndsstemme hvis du er så opptatt av at folk ikke skal vite at ikke stemmer på fylkeskommunen, vet du. Der gikk nemlig begge stemmesedlene i samme konvolutt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tøystykke og brød har jeg merket meg selv om jeg overnatter beklagelig lite på hotell. Noen hoteller er også frekke nok til å ta betalt for kaffen utenom måltidet. Det er mer enn nok til å få raserianfall.

Kan du ikke ta en Eidsvåg neste gang du bor på hotell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tøystykke og brød har jeg merket meg selv om jeg overnatter beklagelig lite på hotell. Noen hoteller er også frekke nok til å ta betalt for kaffen utenom måltidet. Det er mer enn nok til å få raserianfall.

Kan du ikke ta en Eidsvåg neste gang du bor på hotell?

Man kan si mye om hoteller, men med min frekvens oppleves de fleste opphold som ubehagelig.

Jeg foretrekker helst å bruke de samme hoteller fra gang til gang. Dette har sammenheng med at en slik praksis gjør selve reisen mindre anstrengende. Man slipper å forholde seg til nye ting hele tiden og dette sparer energi. Av samme grunn benytter jeg gjerne samme bord på restauranten, omtrent samme sete på flyet etc. Ikke fordi jeg er lite innovativ, kreativ etc, men rett og slett fordi man ellers har nok av nye ting å forhold seg til i hverdagen.

På den annen side begrenser dette mulighetene til å gå bananas. Den naturlig dannelse vanskeliggjør å gå til angrep på mennesker man har et nært (dog profesjonelt) forhold til, selv om disse til tider opptrer tankeløst.

Dette er noe av stamgjestens forbannelse, for å si det slik. Min erfaring er at stamgjesten er mer avhengig av etablissementet, enn omvendt. Dette i motsetning til hva man skulle tro.

Det er et beklagelig faktum, men greit å være oppmerksom på før (og etter, for så vidt) man innleder slike relasjoner.

Jaja...slik går no dagan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Ikke der jeg stemte, men der:

1) Fikk vi en konvolutt.

2) Gikk vi inn i et avlukke hvor vi valgte en fylkesliste og en kommuneliste, og la disse i konvolutten.

3) Gikk tilbake til "kundebehandleren" og fikk en konvolutt med vårt navn og personnummer på, og la den første konvolutten inn i denne.

4) La hele "pakken" i urnen.

===

Du kan få blanke ark (og sikkert fargestifter til! ;-) ) fra "kundebehandleren", og det teller nok som en blank stemme!

Med vennlig hilsen

Hvor stemte du, Sør? Hos oss i Oslo var det slik favn beskriver. Ingen konvolutter, kun en A4-stemmeseddel som ble brettet sammen én gang.

Men man kan selvfølgelig gjøre en stemmeseddel ugyldig med overstrykninger, klussing etc. hvis man vil late som man stemmer, men ikke vil gjøre det. Men blanke stemmer så jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...