Gå til innhold

Når avisene misbruker ordet voldtekt


Gjest Kinelita

Anbefalte innlegg

I siste bydelsavis her jeg bor skriker følgende overskrift til meg: "Grov voldtekt av miljøet?"

Jeg liker ikke ordet brukt på slike måter - tenkte kanskje noen av dere andre har skrivi reaksjoner på slikt før og kan gi meg noen tips? Synes liksom ikke sånt skal stå uimotsagt, men vet ikke helt hvordan

jeg skal gripe det an ...

Epostadressen til redaktøren og journalisten står i avisa, så tenkte sende en mail - men trenger noen tips til hva jeg skal skrive!

http://home.no.net/feline/

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Totalt enig! Det bør egentlig holde med å skrive/spørre journalisten egentlig vet hva dette ordet betyr...be h*n gå i tenkeboksen og tenke på hva de som har vært utsatt for dette, hvilken krekning dette er å misbruke dette ordet i "hytt og pine". Det blir jo også "morsomt" å vite hvordan da h*n tolker dette etter et hint!

Et eks.

Jeg jobber i dekkbransjen...dekk er gummi...en av våre kunder skulle ha en stor, lokal annonse for å profilere seg selv...jeg fikk sjokk da annonseavd. i avisen kom tilbake med utkastet til denne...teksten lød noenlunde..."Gummikongen voldtar prisene....etc. jeg var ikke sen med å reagere...og skrev til annonseavd. om de visste osv....Det ble umiddelbart rettet på! -Og en beklagelse om at dette var så ubetenksomt!

Noen ganger så behøver man ikke å skrive så veldig mye, men gi et hint...og la dem tenke litt selv!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt enig! Det bør egentlig holde med å skrive/spørre journalisten egentlig vet hva dette ordet betyr...be h*n gå i tenkeboksen og tenke på hva de som har vært utsatt for dette, hvilken krekning dette er å misbruke dette ordet i "hytt og pine". Det blir jo også "morsomt" å vite hvordan da h*n tolker dette etter et hint!

Et eks.

Jeg jobber i dekkbransjen...dekk er gummi...en av våre kunder skulle ha en stor, lokal annonse for å profilere seg selv...jeg fikk sjokk da annonseavd. i avisen kom tilbake med utkastet til denne...teksten lød noenlunde..."Gummikongen voldtar prisene....etc. jeg var ikke sen med å reagere...og skrev til annonseavd. om de visste osv....Det ble umiddelbart rettet på! -Og en beklagelse om at dette var så ubetenksomt!

Noen ganger så behøver man ikke å skrive så veldig mye, men gi et hint...og la dem tenke litt selv!

Klem fra

Takk for innspill Ritva, sendte mail til journalisten + kopi til redaktøren i går og fikk svar nå nettopp fra journalisten:

"Jeg beklager ordbruken! Dette skal ikke gjentas! Beklager!

Jeg prøver å forstå hvordan du har det."

Det nytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, nå er vel ikke ordet "voldtekt" spesielt myntet på seksuelle overgrep. Ordet "voldtekt" betyr vel noe sånt som at en tar for seg ved hjelp av tvang

Her er forklaringen: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=voldtekt&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Men i de aller flestes bevissthet er vel voldtekt en type seksuelt overgrep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...