Gå til innhold

Jeg skjelte henne ut fordi hun har slått barna sine....

Anbefalte innlegg

Skrevet

"...."Det fikk henne til sans og samling igjen og roet henne.." som morens forklaring var...!"

Pokker ikke rart at ungen ble rolig etter det der, den ble vel redd, antar jeg.

Ikke tvil på at du gjorde det rette, molli, og ikke be om unnskylding for hva du sa. Tvert i mot bør du heller være fornøyd med at du endelig sa fra.

Skrevet

Bra gjort, Molli!jeg tar av hatten for deg, og blir derfor bare

Skrevet

Kjerringa gikk antagelig fordi hun følte seg dum. Du traff sansynligvis spikeren midt på hue.

Jeg er helt enig med deg og hadde sansynligvis sagt ifra sjøl.

Skrevet

Det er riktig av deg å si i fra, men sa du i fra på den rette måten? Gikk du f.eks for langt eller sa i fra på feil måte? Utviklet det seg i litt gal retning? Det er vel dette du må forsøke å finne svar på.

Men fortell oss hva som skjer videre da:-)

Skrevet

Det er riktig av deg å si i fra, men sa du i fra på den rette måten? Gikk du f.eks for langt eller sa i fra på feil måte? Utviklet det seg i litt gal retning? Det er vel dette du må forsøke å finne svar på.

Men fortell oss hva som skjer videre da:-)

Siden jeg har visst om dette i flere år, så har jeg naglet munnen min tidligere, og bare såvidt ved en eller to anledninger,og i helt alvorlig og stille tonefall, fortalt at jeg misliker slikt sterkt. Og at jeg mener det er fullstendig feil å bruke sånt som straff mot barn.

Det har ikke skjedd noe som helst, hun har ikke reagert på annen måte enn at hun bare har trukket på skuldrene og latt meg forstå at min mening er uten betydning.

Så det at jeg sprakk nå, hadde hun vel aldri ventet, og ikke jeg heller forsåvidt. Men det måtte komme, for jeg synes det er helt horribelt!

Både hun selv og mannen hennes fikk regelrett JULING av sine egne foreldre som barn. HUN fikk bl.a. juling med en brødfjøl rett på blanke messingen av faren, eller med belte.

HAN måtte selv ta med tollekniv ut i skogen og skjære bjørkeriset som han skulle få ris på baken med av faren...

Det ER virkelig noe i det at slikt har en tendens til å gå i arv. Akkurat som alkoholisme. Man skulle jo tro at barn av slike foreldre, selv ville skygge unna og gjøre ALT for å ikke gjenta historien når de vet hvor vondt og grusomt det er. Men det skjer ofte ikke.

Nå skal jeg poengtere at de ALDRI har gjort sånt mot sine barn, brukt belter og bjørkeris!! Så de har selvsagt ikke kopiert sine egne foreldre helt.

Men....Hvorfor gjentar det seg????

Skrevet

Siden jeg har visst om dette i flere år, så har jeg naglet munnen min tidligere, og bare såvidt ved en eller to anledninger,og i helt alvorlig og stille tonefall, fortalt at jeg misliker slikt sterkt. Og at jeg mener det er fullstendig feil å bruke sånt som straff mot barn.

Det har ikke skjedd noe som helst, hun har ikke reagert på annen måte enn at hun bare har trukket på skuldrene og latt meg forstå at min mening er uten betydning.

Så det at jeg sprakk nå, hadde hun vel aldri ventet, og ikke jeg heller forsåvidt. Men det måtte komme, for jeg synes det er helt horribelt!

Både hun selv og mannen hennes fikk regelrett JULING av sine egne foreldre som barn. HUN fikk bl.a. juling med en brødfjøl rett på blanke messingen av faren, eller med belte.

HAN måtte selv ta med tollekniv ut i skogen og skjære bjørkeriset som han skulle få ris på baken med av faren...

Det ER virkelig noe i det at slikt har en tendens til å gå i arv. Akkurat som alkoholisme. Man skulle jo tro at barn av slike foreldre, selv ville skygge unna og gjøre ALT for å ikke gjenta historien når de vet hvor vondt og grusomt det er. Men det skjer ofte ikke.

Nå skal jeg poengtere at de ALDRI har gjort sånt mot sine barn, brukt belter og bjørkeris!! Så de har selvsagt ikke kopiert sine egne foreldre helt.

Det gjentar seg fordi vi har lærte "motsvar". Det gjentar seg fordi vi alle trenger rollemodeller for oppførselen vår. Det gjentar seg fordi en ikke ser noe alternativ, en vet ingen annen måte.

Det gjentar seg fordi en ikke har tatt noe oppgjør med seg selv, at man aktivt har tatt avstand fra måten en selv ble behandlet på, og aktivt og hardt jobbet for å finne andre måter å reagere på.

De fleste av oss har en lei tendens til å gjøre som foreldrene våre, også på det som ikke var bra.

Om dere kommer på talefot igjenn, og hun sier at hun skulle ville hatt hjelp, kan du jo foreslå at hun tar kontakt med "alternativ til vold" som jobber nettopp med slikt.

http://www.alternativtilvold.no/

Skrevet

Svaret på hvorfor det gjentar seg tror jeg er så enkelt at de tror det skal være slik. Det er jo dette de har lært fra de er små og det de har lært det tar de med seg videre.

Jeg vet at barn som blir opplært til å stjele i butikkene av sine foreldre, tror det skal være slik og tror det er riktig, fordi de har lært det av sine foreldre.

Merkelige fenomener dette.

Skrevet

Jeg har ikke inngående kjennskap til strafferammer, men det ser unektelig grotesk ut når du ramser opp hasjrøyking, biltyveri og bankran på linje med barnemishandling.

Ja, alt dette er ulovlig. Men jeg håper da virkelig at 'noen' skiller mellom skitt og kanel og idømmer strenge straffer for utøvelse av vold. Det andre dreier seg tross alt om døde ting.

Og hvorfor hasjrøyking sorterer under straffeloven er uansett en gåte.

Jeg tok ikke stilling til straffer for hver enkelt forbrytelse. Jeg ramset opp mye forskjellig som defineres som forbrytelse. Svart arbeid og råkjøring er forbrytelser, men jeg har fått bot for å kjøre for fort og lever et godt liv uten noen form for dårlig samvittighet.

Om hasjrøyking skal være tillatt eller ikke spiller ingen rolle for meg. Jeg har ingen mening om det.

Skrevet

Det gjentar seg fordi vi har lærte "motsvar". Det gjentar seg fordi vi alle trenger rollemodeller for oppførselen vår. Det gjentar seg fordi en ikke ser noe alternativ, en vet ingen annen måte.

Det gjentar seg fordi en ikke har tatt noe oppgjør med seg selv, at man aktivt har tatt avstand fra måten en selv ble behandlet på, og aktivt og hardt jobbet for å finne andre måter å reagere på.

De fleste av oss har en lei tendens til å gjøre som foreldrene våre, også på det som ikke var bra.

Om dere kommer på talefot igjenn, og hun sier at hun skulle ville hatt hjelp, kan du jo foreslå at hun tar kontakt med "alternativ til vold" som jobber nettopp med slikt.

http://www.alternativtilvold.no/

'De fleste av oss har en lei tendens til å gjøre som foreldrene våre, også på det som ikke var bra.'

Si at du tuller. =:-o

;-)

Skrevet

*AAPLAUS!* Been there, done that! :-)

Kanskje, muligens hun tenker seg godt om neste gang - hun MÅ bare bli møtt med fordømmelse for sånt.

Jeg fikk svar tilbake at jeg passet for mye på ungene og at jeg var så venninne med dem at de nok ble narkomane, for de kom til å spy av meg til slutt - - da er det ikke mye argumenter igjen! :)

Voksne som slår trenger å få høre hvor grusomme de er.

Jeg har selv klappet til min eldste en gang - og det er det aller, aller verste jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg kan forklare hvorfor, men aldri forsvare det. Hun husker det, og jeg husker det, -og begge er enig om at det ikke var noe sjakktrekk.

Vær deg selv du Molli!

Skrevet

molli - jeg syns det var flott at du sa fra! Skulle ønske jeg hadde vært flinkere til å si fra.

Skrevet

'De fleste av oss har en lei tendens til å gjøre som foreldrene våre, også på det som ikke var bra.'

Si at du tuller. =:-o

;-)

Sukk.

skulle øsnke jeg tulla.

Å stå sliten, lei,fortvila, sint og frustrert over "umulige unger"er ikke gøy i utgangspunktet. I det øyeblikket en kjenner igjenn mora si i det en så sier og i mimikken en har, er ikke festlig.

På den andre siden, det gir også nyttige aha-oppellveser.

Jeg liker mora mi langt bedre nå ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...