Gå til innhold

Hva skal mutter gjøre med katten?!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Jeg fikk akkurat en desperat telefon fra mutter ang. vår nyinflyttede pus..

(som jeg har skrevet innlegg om tidligere..Vi fant en sulten og engstelig liten katt som har flyttet inn..)

I dag har han da vært hos dyrlegen for helsesjekk, identitetsmerking og..kastrering:-I

Dette likte, forståelig nok, dårlig..

Han hatet alt inkludert biltur og tomt matfat i dag tidlig.

Han var kjemperedd hos dyrlegen og hadde mjauet sårt når de kom for å hente ham..

Nå vil pus ingenting, annet enn å ruse rundt og velte ting, bæsje der han ikke skal(det var endelsteder, inkludert på hattehyllen i bilen!) og prøve å komme seg ut av huset. Og dyrlegen har sagt han skal være inne i tre dager!!

Dessuten har han krage på, det tror vi kanskje er hovedproblemet, han HATER den vist og prøver og ta den av..

Hva skal vi gjøre nå!? Mutter føler seg som den skurken og synes selvsagt det er kjempekjipt at pusen har det så lite kjekt!

Kommer han til å "flytte" med engang han kommer ut igjen nå? Han føler seg jo sikkert elendig behandlet! Vant som han er til å komme til kos&mat og til å få komme og gå som han vil..

Hvordan forhindre at katten legger familien for hat etter dette?

P.S Han har fått&spist litt kyllingfilet,og de har selvsagt prøvd å kose med ham, men det roet ham heller ikke ned..:-(

Vi er desperate etter gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120803-hva-skal-mutter-gj%C3%B8re-med-katten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

laguna1365380434

Jeg er ikke så sterk på katter, men dersom noen hadde klippet av bjellene mine så hadde jeg også driti over alt. Og flyttet ut ved første anledning.

Jada, jada..;)

Jeg vet det er mange som ikke er noe på den kastreings ideen, men altså, nå har jeg prøvd å finne all mulig saklig informasjon på temaet, og utifra det jeg har funnet virker det som om kastrering er eneste alternativ, faktisk særlig fra et dyrevernsperspektiv..

Men jeg skjønner jo katten, det var sikkert skrekkelig..Men vi håper jo veldig at han med tid og stunder vil tilgi og forstå våre gode intensjoner..

:o)

laguna1365380434

Hvor lang tid har det gått da? Det er forskjellig hvordan katter reagerer etter et slikt inngrep, og en tur til et så skummelt sted. La det ihvertfall gå noen dager - sansynligvis vil han roe seg ned.

"...................."

Håper virkelig at han vil tilgi etterhvert! Det har bare gått noen timer, han ble hentet hos dyrlegen kl 16.30..

Og har det altså ikke kjekt..Huff&huff, vi føler oss som de kjeltringene her nå..(jeg fordi jeg har agitert for dyrelegebesøket, mutter fordi katten er såpass anklagende i sin atferd som han er..)

Det er ikke alle dyrleger som setter krage på katten etter en liten(!) kastrering. Ta av ham kragen stakkar, det går som regel fint uten.

Putt pus inn på badet, der er det som regel lunt og varmt, lett å vaske hvis han skulle drite litt her og der, (han har vel en kasse?) og dere vet hvor pus er.

Stakkar liten, kunne man bare fortalt ham at dette er til hans beste.. :-)

Annonse

laguna1365380434

Det er ikke alle dyrleger som setter krage på katten etter en liten(!) kastrering. Ta av ham kragen stakkar, det går som regel fint uten.

Putt pus inn på badet, der er det som regel lunt og varmt, lett å vaske hvis han skulle drite litt her og der, (han har vel en kasse?) og dere vet hvor pus er.

Stakkar liten, kunne man bare fortalt ham at dette er til hans beste.. :-)

Om vi kan ta av kragen hadde det vært en kjempe fordel! Det virker som om det er den som er mest plagsom, han prøver å løpe/riste den av..Så vi kan det? Sikkert?

Han er på badet, der har han kyllingbiter og tørrfor, tepper og kasse..

Så er mutter og bestemutter inne og koser med ham..Men han vil så gjerne ut av huset, han er jo vant til å komme og gå som han selv vil..

Nå snakket jeg med muttern igjen i sted, som sa at han var litt roligere og at han hadde vært litt i fanget på stuen i sted..Og det var jo fremskritt..

Men tror du han stikker av når han skal ut igjen, i og med denne slette behandlingen?:-/

Kan ikke katter hate deg for alltid når de føler seg sviktet og dårlig behandlet?

Min (i oslo) har også blitt sur og fornærmet, men har aldri reagert SÅ negativt på noe...

laguna1365380434

Katten vår var også rar etter at han ble kastrert. Tror det mest var pga narkosen. Han var så pjuskete og forvirra, stakkar.

Men det går over..

Ja det kan jo være narkosen som snakker også..

Vi bare håper at han kommer til å tilgi det her, og ikke legge alle for hat og flytte videre til et sted der han ikke blir så slett behandlet..:-/

laguna1365380434

Dersom jeg hadde fått kappet av kuken, hadde jeg nok vært mer enn uggen i uoverskuelig fremtid. Det skulle nok mer til enn ett par gode måltider for å blidgjøre meg, gitt. Alt det jeg sier nå, kan du ta for gitt at katten tenker.

Jammen hvorfor sier alle som har peil på og jobber med dyr og slike ting, at kastrering er det eneste rette, og til kattens eget beste?

Tro meg jeg har vært veldig i tvil på om man bør gjøre slikt eller ikke, og jeg har hentet masse info om det fra dyrlegen og dyrebeskyttelsen og alt mulig, og det ser for meg ut til at det er det eneste vi kunne gjøre..

Dessuten er det da ingen som har kuttet av kuken;)..Jeg tror de klipper "ledningene" nå, nesten sånn som de gjør med menn når de ikke vil ha barn..(?)(katten min i Oslo er kastrert men en ser da at han har baller bak der...)

Men det er såklart kjempetrist at han er så ulykkelig..:-(Men vi tror kanskje kragen plager ham mer enn manglende fertilitet, altså..;)

Om vi kan ta av kragen hadde det vært en kjempe fordel! Det virker som om det er den som er mest plagsom, han prøver å løpe/riste den av..Så vi kan det? Sikkert?

Han er på badet, der har han kyllingbiter og tørrfor, tepper og kasse..

Så er mutter og bestemutter inne og koser med ham..Men han vil så gjerne ut av huset, han er jo vant til å komme og gå som han selv vil..

Nå snakket jeg med muttern igjen i sted, som sa at han var litt roligere og at han hadde vært litt i fanget på stuen i sted..Og det var jo fremskritt..

Men tror du han stikker av når han skal ut igjen, i og med denne slette behandlingen?:-/

Kan ikke katter hate deg for alltid når de føler seg sviktet og dårlig behandlet?

Min (i oslo) har også blitt sur og fornærmet, men har aldri reagert SÅ negativt på noe...

Prøv å ta av kragen og se om han blir fryktelig interessert i å slikke seg der nede.

Kastrering er kun to små snitt som lukker seg raskt, ingen sting. Faren er jo at han kan pådra seg en infeksjon hvis han slikker for mye, men som sagt - det er ikke standard med halskrage. Bare følg litt med.

Forresten - mat skal pus ikke ha før han er skikkelig våken og slutter å sjangle. Han kan sette maten i luftrøret. Vann er ok.

Om han kommer til å stikke av etterpå aner jeg ikke.. Den som kan forutsi en katts atferd skal få diplom av meg.. :-)

laguna1365380434

Prøv å ta av kragen og se om han blir fryktelig interessert i å slikke seg der nede.

Kastrering er kun to små snitt som lukker seg raskt, ingen sting. Faren er jo at han kan pådra seg en infeksjon hvis han slikker for mye, men som sagt - det er ikke standard med halskrage. Bare følg litt med.

Forresten - mat skal pus ikke ha før han er skikkelig våken og slutter å sjangle. Han kan sette maten i luftrøret. Vann er ok.

Om han kommer til å stikke av etterpå aner jeg ikke.. Den som kan forutsi en katts atferd skal få diplom av meg.. :-)

Takk skal du ha!

Da ringer jeg om det med kragen..:o)

Han er våken(hyper...) og han hadde spist mye av kyllingen..

Han ble hentet 16.30, så da kan han vel spise?

Annonse

Jammen hvorfor sier alle som har peil på og jobber med dyr og slike ting, at kastrering er det eneste rette, og til kattens eget beste?

Tro meg jeg har vært veldig i tvil på om man bør gjøre slikt eller ikke, og jeg har hentet masse info om det fra dyrlegen og dyrebeskyttelsen og alt mulig, og det ser for meg ut til at det er det eneste vi kunne gjøre..

Dessuten er det da ingen som har kuttet av kuken;)..Jeg tror de klipper "ledningene" nå, nesten sånn som de gjør med menn når de ikke vil ha barn..(?)(katten min i Oslo er kastrert men en ser da at han har baller bak der...)

Men det er såklart kjempetrist at han er så ulykkelig..:-(Men vi tror kanskje kragen plager ham mer enn manglende fertilitet, altså..;)

Det er generelt til katters beste. Siden det finnes så himla mange av dem, og vi ikke har nok hjem til alle, så er kastrering og sterilisering det beste middelet for å hindre at de formerer seg enda mer.

Dessuten vil ikke hannene slåss så mye, og unngår dermed å pådra seg store verkebyller fra bittsår, ol.

Takk skal du ha!

Da ringer jeg om det med kragen..:o)

Han er våken(hyper...) og han hadde spist mye av kyllingen..

Han ble hentet 16.30, så da kan han vel spise?

Det kommer an på hvor våken han er. Noen har lang "hangover" etter narkosen, andre er kvikke og raske nesten med en gang.

Forresten, ballene fjernes i kastreringen. Så pusen din har nok bare en tom pung av hud hengende igjen der.. :-)

Forresten, ballene fjernes i kastreringen. Så pusen din har nok bare en tom pung av hud hengende igjen der.. :-)

laguna1365380434

Det er generelt til katters beste. Siden det finnes så himla mange av dem, og vi ikke har nok hjem til alle, så er kastrering og sterilisering det beste middelet for å hindre at de formerer seg enda mer.

Dessuten vil ikke hannene slåss så mye, og unngår dermed å pådra seg store verkebyller fra bittsår, ol.

Nemlig, dette har de svart på dyrebeskyttelsen og hos dyrlegen også..

Og at katten, hvor underlig det enn måtte høres, ikke merker det så godt, da de gjør det annerledes enn tidligere. Det er visst et mindre inngrep, der ingen sentrale deler forsvinner, såvidt jeg forstår..(?)

Nemlig, dette har de svart på dyrebeskyttelsen og hos dyrlegen også..

Og at katten, hvor underlig det enn måtte høres, ikke merker det så godt, da de gjør det annerledes enn tidligere. Det er visst et mindre inngrep, der ingen sentrale deler forsvinner, såvidt jeg forstår..(?)

Vet ikke hvordan det ble gjort tidligere, men nå gjøres det et lite snitt (ca 0,5 cm)på hver balle. Testiklene klemmes ut fra pungen. Enten knyttes strengene som testiklene sitter i, sammen, eller så knyttes det på en tråd. Etter knytingen kuttes strengen ca en cm over knuten, slik at testiklene er fjernet.

Gjort på 1,5 min av en erfaren veterinær. Selv har jeg bare gjort det ca 10 ganger, og er derfor litt mer klønete. Men en utrolig enkel prosedyre, og pus sover godt og kjenner ikkeno. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...