laguna1365380434 Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 "Jeg mener det er en ærlig sak å være stygg. Og hvor har jeg sagt at stygge mennesker ikke kan være sjarmerende? Min kompis er f.eks kjempe sjarmerende og en av de best likte menneskene jeg vet om." Men det er også her jeg ikke fatter og begriper hva du snakker om. Hvordan kan du på ramme alvor mene at en kjempesjarmerende person er stygg? Jeg forstår det bare ikke fordi det ligger så fjernt fra hvordan jeg selv tenker. "Å si til noen:"innimellom lurer jeg på om du er skikkelig kort eller om du bare later som" eller " Fy faen så jævlig du ser ut med den sveisen" sånn rent foreksempel er bare sårende." Her er jeg også uenig med deg. Jeg har ingen problemer med å diskutere med noen å komme med utsagn som de over, og synes jeg en venninne ser ut som Karius og Baktus på hue så sier jeg det til henne. Dog er selvsagt dette noe man i utgangspunktet bør holde kjeft om, men hår er for meg noe man bare kan gjøre noe med. Det er ikke et mindre pent ansikt. Forresten, det å si at en katt er svart er ikke din subjektive mening "Hvorfor er det så ille å være stygg? Hvorfor er dette det aller verste en kan være?" Merkelig spørsmål. Tenkt selv. En persons utseende er direkte grunn til at mange har dårlig selvtillit noe som igjen har store konsekvenser for denne personens liv, enten det er å lykkes i jobb, sosialt eller med kjærlighet. Det er grunnen ti at mange selv velger å forlate denne kloden. "Det virker faktisk som at det å være stygg er verre enn å være gjerrig, kjedelig, og medlem av kristelig folke parti på en gang..Det ligger jævlig mye grums mellom linjene ved et slikt synspunkt." Det å være "stygg" er selvsagt langt verre for den personen det gjelder enn om han hadde vært gjerrig, medlem av Jehovas vitner eller annen galskap. "Jeg mener derimot det er en ærlig sak å være stygg." Hehe, nå tror jeg snart du er full Det er ærlig sak å kjøpe en svart bil, å være utro, å velge å bli politimann eller å stemme RV, men å si at noe en person overhodet ikke selv har valgt, og som sannsynligvis gjør denne personens liv jævla vanskelig, er en "ærlig sak" kan jeg overhodet ikke se. Dette blir like dumt som å si at det er en ærlig sak å være gutt... Helt malplassert. "Valgerd er allround usympatisk, det har ingent5ing med stygg å gjøre." Jo, det er nettopp det det har. Kjenner man en person, eller leser mye om henne i media (som f.eks. Valgerd som jeg heldigvis ikke kjenner) så danner man seg et inntrykk av dette mennesket og dette inntrykket overstiger ofte utseende på den måten at man klarer å tilegne dette mennesket egenskaper i positiv eller negativ retning, som igjen kommer personen til fordel, eventuelt mot han/henne. Jeg burde ikke spurt deg om hvordan han så ut i og med at hans utseende høres så karakteristisk ut at han kanskje kan kjenne seg igjen her. Jeg har i hvert fall til nå, aldri, møtt noen mennesker jeg kan si jeg synes er kjempehyggelige men stygge. Personligheten gjenspeiles etter min mening i dette menneskets utseende, og gjør dermed en i utgangspunktet mindre pen person pen. Du skal også være forsiktig med å si at denne personen har det så bra med seg selv, osv. Det vet du ingenting om og for alt du vet tenker han på sitt utseende, hvordan dette virker i mot han f.eks. på kjærlighetsfronten, 20 timer i døgnet. Først av alt, om det skal være subjektivt at børstygge folk er stygge må det være subjektivt om svarte katter er svarte og. Noen ER stygge, selvom du misliker det. "Men det er også her jeg ikke fatter og begriper hva du snakker om. Hvordan kan du på ramme alvor mene at en kjempesjarmerende person er stygg?" Fordi jeg faktisk klarer å skille mellom de enkelte egenskaper og kvaliteter et menneske besitter. Skurker er ikke stygge og helter pene. Nødvendigvis. :-o Forrvirrende? "Jeg har ingen problemer med å diskutere med noen å komme med utsagn som de over, og synes jeg en venninne ser ut som Karius og Baktus på hue så sier jeg det til henne" Det synes jeg rett og slett er ufintog det illustrerer hva jeg mener med at tilsynelatende gode egenskaper, og holdninger om at baksnakking er noe dritt, og sannheten skal frem ofte virker mot sin hensikt. Selvom det var et mildt eksempel de fleste burde kunne tåle.. Jeg synes ikke jeg stiller et så merkelig spørsmål.Det understreker min mistanke jeg har om at stygghet er totalt tabu, og at stygge mennesker er så paria at vi ikke kan snakke om det en gang.Det er det og kreft. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det det verste?(ikke for den det gjelder, men for alle andre som ikke kan se om folk er pene eller stygge..liksom) Og samtidig bedyrer alle at utseende ikke spiller noen trille.Dette henger ikke helt på greip. Det har sikkert mange ulemper å være stygg, men tror du det er en dans på roser å være f.eks dum? Hvorfor kan dumme mennesker få? Jeg ser forøvrig at du gir folk gloser om IQ i en annen tråd nå..Er nå det pent? Hva er egentlig forskjellen på at du snakker om IQ-løse mennesker eller om du hadde snakket om stygge mennesker? Bortsett fra at du hadde ødelagt PK nivået ditt da, såklart? P.S Og fra når begynt du å anse utroskap som en ærlig sak? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Først av alt, om det skal være subjektivt at børstygge folk er stygge må det være subjektivt om svarte katter er svarte og. Noen ER stygge, selvom du misliker det. "Men det er også her jeg ikke fatter og begriper hva du snakker om. Hvordan kan du på ramme alvor mene at en kjempesjarmerende person er stygg?" Fordi jeg faktisk klarer å skille mellom de enkelte egenskaper og kvaliteter et menneske besitter. Skurker er ikke stygge og helter pene. Nødvendigvis. :-o Forrvirrende? "Jeg har ingen problemer med å diskutere med noen å komme med utsagn som de over, og synes jeg en venninne ser ut som Karius og Baktus på hue så sier jeg det til henne" Det synes jeg rett og slett er ufintog det illustrerer hva jeg mener med at tilsynelatende gode egenskaper, og holdninger om at baksnakking er noe dritt, og sannheten skal frem ofte virker mot sin hensikt. Selvom det var et mildt eksempel de fleste burde kunne tåle.. Jeg synes ikke jeg stiller et så merkelig spørsmål.Det understreker min mistanke jeg har om at stygghet er totalt tabu, og at stygge mennesker er så paria at vi ikke kan snakke om det en gang.Det er det og kreft. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det det verste?(ikke for den det gjelder, men for alle andre som ikke kan se om folk er pene eller stygge..liksom) Og samtidig bedyrer alle at utseende ikke spiller noen trille.Dette henger ikke helt på greip. Det har sikkert mange ulemper å være stygg, men tror du det er en dans på roser å være f.eks dum? Hvorfor kan dumme mennesker få? Jeg ser forøvrig at du gir folk gloser om IQ i en annen tråd nå..Er nå det pent? Hva er egentlig forskjellen på at du snakker om IQ-løse mennesker eller om du hadde snakket om stygge mennesker? Bortsett fra at du hadde ødelagt PK nivået ditt da, såklart? P.S Og fra når begynt du å anse utroskap som en ærlig sak? "Først av alt, om det skal være subjektivt at børstygge folk er stygge må det være subjektivt om svarte katter er svarte og. Noen ER stygge, selvom du misliker det.;)" Nei, her tar du feil. Sort ER en farge. Det er ikke til å diskutere at svart er svart, all den tid vi selvsagt snakker om svart og ikke grå-svart. "Fordi jeg faktisk klarer å skille mellom de enkelte egenskaper og kvaliteter et menneske besitter. Skurker er ikke stygge og helter pene. Nødvendigvis. :-o Forrvirrende?" Men det å være stygg eller pen kan vel knapt sies å være en egenskap. "Det synes jeg rett og slett er ufintog det illustrerer hva jeg mener med at tilsynelatende gode egenskaper, og holdninger om at baksnakking er noe dritt, og sannheten skal frem ofte virker mot sin hensikt. Selvom det var et mildt eksempel de fleste burde kunne tåle.." Her er jeg ikke helt med og unnskylder deg med betydelig alkoholkonsum "Jeg synes ikke jeg stiller et så merkelig spørsmål.Det understreker min mistanke jeg har om at stygghet er totalt tabu, og at stygge mennesker er så paria at vi ikke kan snakke om det en gang.Det er det og kreft. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det det verste?(ikke for den det gjelder, men for alle andre som ikke kan se om folk er pene eller stygge..liksom) Og samtidig bedyrer alle at utseende ikke spiller noen trille.Dette henger ikke helt på greip." Vel, at utseende har noe å si har jeg aldri nektet for. Det har det utvilsomt. Men dette har fint lite å gjøre med hvorvidt en person er stygg eller ikke. Vi liker tross alt alle forskjellig, og selv om jeg ikke tiltrekkes av en jente og hun overhodet ikke er noe for meg - utseendemessig - så vil ikke det si at hun er "stygg". "Det har sikkert mange ulemper å være stygg, men tror du det er en dans på roser å være f.eks dum? Hvorfor kan dumme mennesker få? Jeg ser forøvrig at du gir folk gloser om IQ i en annen tråd nå..Er nå det pent?;)" Jeg vet ikke om dumme mennesker forstår at de er dumme, men jeg mener som jeg sa i min første tråd at dette med at en person er "dum", altså mindre intellingent, heller ikke er noe man bruker mot folk, eventuelt baksnakker dem for. Ja, jeg har det med å slenge med leppa i forhold til IQ her på dol, men dette er basert på hva folk skriver og ikke deres intelligens som jeg tross alt vet fint lite om. "Hva er egentlig forskjellen på at du snakker om IQ-løse mennesker eller om du hadde snakket om stygge mennesker?" Mine omtaler av mennesker på dol som IQ-løse er basert på hva de skriver. Jeg tror aldri jeg i min tid på dol har slengt dritt mot noen jeg faktisk tror er mindre intelligente, og jeg har aldri (i hvert fall ikke bevisst) slengt med leppa mot noen jeg tror ikke tåler det. Kanskje med unntak av et visse scitzofrene persnoligheter som i perioder har herjet her, men de har bedt om bråk. "Bortsett fra at du hadde ødelagt PK nivået ditt da, såklart?;)" Jeg må åpenbart være IQ-løs selv, i og med at jeg ikke vet hva PK nivå er for noe "P.S Og fra når begynt du å anse utroskap som en ærlig sak?" Det er en handling. En handling jeg aldri ville godtatt eller akseptert, men det er et valg den utroe parten tar, og et helt ærlig valg i forhold til å være et rasshøl. Ingen, eller i hvert fall veldig få, tar valget om å bli mindre pene. Dette er stort sett noe man ikke selv har muligheten til å gjøre noe med. Jeg har noe generelt i mot betegnelsen "stygg". Det er en ufin betegnelse og noe av det værste man kan omtale noen som, og noe som kan få fatale konsekvenser for den som eventuelt måtte høre at noen mener at han/hun er "stygg". Menmen, jeg svarte veldig bra i min forrige tråd, og jeg skjønner deg bare ikke på dette punktet. Da har vi to ting vi ikke forstår hverandre på. Utseende og utroskap 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 De diskuterte uteseendet på ungene sine på foreldreforumet for en tid siden. Jeg falt for henne som sa; Ungen min er pen, og det er bra for han er ikke særlig smart. Det stemmer på en prikk. Stygge mennesker må arbeide hardere for å lykkes. De har faktisk forsket på dette. Det er ikke så mange som er direkte stygge. Jeg gikk på skole med ei. Når jeg sa det til folk, så fikk de bakoversveis. Det varte helt til de fikk se henne. Da ble det stille. Hun var bare stygg. Trivelig, men stygg. Når man spør et menneske som har tenna på tørk om de ikke ville ha tannregulering, og får til svar at, jo, det hadde hun hatt når hun var liten. Jeg lurer på hvordan hun så ut FØR tannreguleringen? Hun flirte like mye av det selv, det var det som var bra med henne. Og hun var smart, det hjalp. Jeg er glad jeg har utseendet med meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Fordi seksualitet er den desidert største drivkraften i livet, og uten seksualitet er livet i stor grad meningsløst. Å kalle noen "stygg" er veldig ødeleggende for selvtillitten. Folk bryr seg ikke så mye om de er "dum", fordi det ikke står i veien for å få seksualpartnere. Jeg vil tro at "dumme" folk har minst like mange partnere som andre. Dumme og pene mennesker har nok det. Dumme og stygge ligger tynt an. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg er uenig med deg i at stygg og dum er medfødte egenskaper. Det KAN være det, men trenger overhode ikke være det. Hvis du definerer dum som mentalt tilbakestående så har du jo rett, det er medfødt og det er ikke så mye å gjøre med det. Men hvis du ikke tenker på dette så blir det jo litt feil. Du kan være dum, men har rett og slett blitt det fordi du er lat og ikke interessert i annet enn deg selv. Du leser ikke, du gidder ikke gå på skole, du gidder ikke lese aviser, du gidder ikke snakke med andre mennesker og lære noe av dem. Å være lat og selvopptatt er da ikke medfødte egenskaper. Å være pen eller stygg er til en viss grad medfødte ting. Jeg sier til en viss grad, for det rare er jo at det pene og det stygge er jo i høyeste grad kulturbestemt. Du kan ikke være født stygg eller pen og ferdig med det, for så snart du har krysset noen kontinent, så har ting endret seg. Da er du plutselig pen i noens øyne. Skjønner du hva jeg mener? Men ok. Poenget mitt er likevel at du har rett i at utseende kan man ikke gjøre så mye med. Man kan ta noen operasjoner, man kan slanke seg og man kan fikse seg på håret, men har naturen vært ekstremt lite gavmild, så er det begrenset hvor mye du kan fikse på. Å være dum kan du imidlertid gjøre mye med. Men så tilbake til spørsmålet ditt. Hvorfor er det så mye verre å si at noen er stygg enn dum. Jeg tror rett og slett det er fordi når man snakker nedsettende om noen eller er ærlig med noen (når man kaller de dum) så vet alle at du trenger ikke være dum om du ikke ønsker det. Gjør noe, les noe - opplys deg selv. Sier vi at noen er stygg ... vel ... hva får du egentlig gjort med det? Ergo, har det ingen mening å si det. Det er jo klart at det finnes folk er mer eller mindre dumme, selv om de ikke havner i kategorien "mentalt tilbakestående" (psykisk utviklingshemmede er vel et mer korrekt begrep...). Det er altså de innenfor "normalgruppen" som er i nederste kategori for hva som regnes som normal intelligens, som rett og slett har litt tyngre for å lære enn de som er gjennomsnittlig intelligente eller over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg har jo ikke sett kompisen din men personlig kan jeg ikke sånn i farta komme på noen stygge mennesker. Alle har sin sjarm på en eller annen måte, og selv om jeg ikke liker utseende til en person så ville jeg aldri kalt denne personen for stygg. Det er som sagt en definisjonssak. Joa, du kan gjerne si at DU synes denne personen er stygg, men å tro alle andre gjør det samme blir feil. Og derfor bør han ikke omtales som stygg, i hvert fall ikke med mindre du understreker at dette er DIN mening. Jeg tror ikke jeg har kalt noen på dol for dumme. Jeg har nok derimot mange ganger sagt noe sånn som at "du må være dum", og merk deg da at jeg har met et "må" her, nesten som i et spørsmål. Jeg konstanterer aldri, eller i hvert fall svært sjelden og isåfall er det i ytterst ekstreme tilfeller hvor jeg er ute etter å ta skapningen, at noen er "dumme". Det har jeg ingen forutsetninger for å si basert på hva som skrives her. Det høres for øvrig ut som om dere baksnakker over en høy hals, noe som er en dårlig egenskap. Jeg mener ikke at man ikke skal kunne diskutere andre, og til og med diskutere andre i dårlige ordlag, men dette må isåfall være basert på at den personen har gjort noe som ikke er spesielt lurt gjort, og det bør være noe man også kan ta opp med den man snakker om. Hvis man ikke kan det så snakker vi om baksnakking, en egenskap jeg overhodet ikke kan fordra. Kan du si til kompisen din at han er stygg så greit nok, men kan du ikke det så hold det for deg selv, også når du snakker med dine venninner. Utseende er nok et følsomt tema da det er fint lite man kan gjøre med det, og jeg ser ingen grunn til å i det hele tatt diskutere noe som kan medføre at den det diskuteres om kan risikere å ende opp med en enda dårligere selvtillit enn han meget mulig har, ved at han får høre om deres snakk. Det hjelper da ikke å si at fyren er "kjempehyggelig" og bruke det som unnskyldning til å kunne omtale samme personen som stygg. Slik negativ fokus rundt personen høres ingen steder hjemme, og er han så kjempehyggelig som du sier så oppmuntrer dere han i stedet slik at selvtilitt, sjarm osv, blir egenskaper denne - i dine øyne - mindre pene personen kan seile videre på. Hvordan ser forresten kompisen din ut? Jeg mener... Hva gjør han stygg? Jeg klarer ikke sammenhengen "stygg" og "kjempehyggelig". Jeg klarer tross alt ikke å se en "kjempehyggelig" person som "stygg" da hans "kjempehyggelighet" vil gjøre at jeg mister fokus på eventuelle feil ved personens utseende. Valgerd derimot, hun synes jeg er stygg, men jeg hadde nok ikke syntes dette om dama hadde virket "kjempehyggelig". Det er hennes personlighet som gjør henne "stygg" og ikke hennes utseende, dog framhever hennes stygge personlighet hennes utseende negativt. Om du forstår. Enig med deg. "Det høres for øvrig ut som om dere baksnakker over en høy hals, noe som er en dårlig egenskap" Fikk nesten lyst til å sende en klisste bamse-sms til alle mine venner Baksnakke venner, bevares... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 *LOL* Hvordan er jeg egentlig da? Du er en slik som baksnakker venner. Eventuelt er dere ikke venner, men bare folk som tilbringer tid sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 ?! Hvorfor er det mer grusomt enn å omtale noen som f.eks dum? Det skjer til stadighet og folk ser ikke ut til å ha problemer med å verken høre eller omtale noen som dum eller mindre smart.. Det er jo heller ikke særlig pent eller konstruktivt, men det er akseptert. Og klart det er rent fysisk beskrivende. Noen er pene og har andre mindre gode egenskaper, andre er stygge og har gode egenskaper, noen er pene og har gode egenskaper og, og uheldigvis er noen stygge og har dårlige egenskaper, litt enkelt sagt. Denne kompisen min er en kjernekar og jeg liker han. Men fakta faen, han er faktisk jævlig stygg. Det får man ikke snakke om, uansett. Jeg har en venninne, snill og hyggelig jente, som tross hard insats ikke klarer å fullføre artium. Ingen skyver under en stol at årsaken til dette er at hun er litt dum. DET er det helt stuerent å snakke om. Ergo så virker det som om stygg og pen faktisk er den viktigste og mest absolutte målestokken for menneskelige egenskaper og karaktertrekk. Dette synes jeg er veldig pussig, særlig fordi de menneskene som sier det er slemt å snakke om folks eventuelle uskjønnhet, sier at utsende ikke spiller noen rolle, og at det i allefall ikke er viktig å være pen. Dette blir en smule paradoksalt. Poenget er vel at det ikke finnes noen global målestokk for hverken stygt eller dumt. Selv om du synes kameraten din er stygg, så finnes det forhåpentligvis mennesker der ute, som ikke ville beskrive ham som stygg. Vi har heldigvis veldig ulike preferanser når det gjelder utseende og hva vi liker. Ellers tror jeg at det å bli kalt dum for meg ville være det værste. Om noen kalte meg stygg, så ville jeg vite at det fantes andre som synes jeg er pen. Dette gjelder såklart dumhet også, men å få høre fra et likesinnet eller mer intelligent menneske at du er dum... jeg synes iallfal ikke dette på noen måte heller er akseptert. akkurat som at en ikke kan si til, eller om, vennene sine at de er tykke. Selv ikke om de sier det selv. Litt kraftig, store pupper, bredskuldret kanskje... men aldri tykk. Hvorfor beskrive andre, og spesielt venner med nedlatende ord forresten? Kommer ingenting godt ut av det iallfall, annet enn at selvbildet deres blir enda noen hakk lavere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Du er en slik som baksnakker venner. Eventuelt er dere ikke venner, men bare folk som tilbringer tid sammen. Ja, for det vet jo du alt om.. Kom tilbake om du har noe du har lyst til å si om saken. Jeg kunne selvsagt trekke opp en skisse av hva slags person jeg tror du er også, men det er selvfølgelig temaet knakende urelevant, så jeg lar heller være.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 De diskuterte uteseendet på ungene sine på foreldreforumet for en tid siden. Jeg falt for henne som sa; Ungen min er pen, og det er bra for han er ikke særlig smart. Det stemmer på en prikk. Stygge mennesker må arbeide hardere for å lykkes. De har faktisk forsket på dette. Det er ikke så mange som er direkte stygge. Jeg gikk på skole med ei. Når jeg sa det til folk, så fikk de bakoversveis. Det varte helt til de fikk se henne. Da ble det stille. Hun var bare stygg. Trivelig, men stygg. Når man spør et menneske som har tenna på tørk om de ikke ville ha tannregulering, og får til svar at, jo, det hadde hun hatt når hun var liten. Jeg lurer på hvordan hun så ut FØR tannreguleringen? Hun flirte like mye av det selv, det var det som var bra med henne. Og hun var smart, det hjalp. Jeg er glad jeg har utseendet med meg. Jepp, folk får bakover sveis når en omtaler noen en liker som stygg. I og for seg greit nok, om man aldri kaller noen noe som kan oppfattes som negativt i det hele tatt. Men jeg synes nå det er mye morsommere å henge med min stygge, men smarte og morsomme kompis, enn med noen som er dum. Eller kjedelig.(for det er helt utilgivelig!..) Synes folk hauser opp konseptet stygg, jeg kan ikke se at det er noen kjempe deal, selvom jeg selvfølgelig er glad for at jeg er noenlunde pen;) Jeg har også lest at folk forskjellsbehandles etter utseende, men det kan da ikke være noen fordel for de forfordelte at en later som hele tematikken ikke eksisterer? Tror denne kompisen min er relativt klar over stoga, og jeg tror ikke han synes det er verdensundergang heller. Det må da være verre med kompiser som sniker rundt temaet på silketøfler og benekter fakta. Om jeg var f.eks smellfeit ville jeg betakket meg for kommentarer om at jeg var akkurat passe slank, fordi det ville være blodløgn og fornærmende for min inteligens. Dessuten ville jeg ikke kunne stole på disse menneskene om de ga meg komplimenter på annet. Tror man stygge eller dumme mennesker er teite i tillegg? DET er jo i såfall mye mer fornærmende enn å mene kritiske ting om folks utseende. Synes jeg. P.S Dæven, er du kjekk også? Du må være et funn av en mann!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 "Først av alt, om det skal være subjektivt at børstygge folk er stygge må det være subjektivt om svarte katter er svarte og. Noen ER stygge, selvom du misliker det.;)" Nei, her tar du feil. Sort ER en farge. Det er ikke til å diskutere at svart er svart, all den tid vi selvsagt snakker om svart og ikke grå-svart. "Fordi jeg faktisk klarer å skille mellom de enkelte egenskaper og kvaliteter et menneske besitter. Skurker er ikke stygge og helter pene. Nødvendigvis. :-o Forrvirrende?" Men det å være stygg eller pen kan vel knapt sies å være en egenskap. "Det synes jeg rett og slett er ufintog det illustrerer hva jeg mener med at tilsynelatende gode egenskaper, og holdninger om at baksnakking er noe dritt, og sannheten skal frem ofte virker mot sin hensikt. Selvom det var et mildt eksempel de fleste burde kunne tåle.." Her er jeg ikke helt med og unnskylder deg med betydelig alkoholkonsum "Jeg synes ikke jeg stiller et så merkelig spørsmål.Det understreker min mistanke jeg har om at stygghet er totalt tabu, og at stygge mennesker er så paria at vi ikke kan snakke om det en gang.Det er det og kreft. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det det verste?(ikke for den det gjelder, men for alle andre som ikke kan se om folk er pene eller stygge..liksom) Og samtidig bedyrer alle at utseende ikke spiller noen trille.Dette henger ikke helt på greip." Vel, at utseende har noe å si har jeg aldri nektet for. Det har det utvilsomt. Men dette har fint lite å gjøre med hvorvidt en person er stygg eller ikke. Vi liker tross alt alle forskjellig, og selv om jeg ikke tiltrekkes av en jente og hun overhodet ikke er noe for meg - utseendemessig - så vil ikke det si at hun er "stygg". "Det har sikkert mange ulemper å være stygg, men tror du det er en dans på roser å være f.eks dum? Hvorfor kan dumme mennesker få? Jeg ser forøvrig at du gir folk gloser om IQ i en annen tråd nå..Er nå det pent?;)" Jeg vet ikke om dumme mennesker forstår at de er dumme, men jeg mener som jeg sa i min første tråd at dette med at en person er "dum", altså mindre intellingent, heller ikke er noe man bruker mot folk, eventuelt baksnakker dem for. Ja, jeg har det med å slenge med leppa i forhold til IQ her på dol, men dette er basert på hva folk skriver og ikke deres intelligens som jeg tross alt vet fint lite om. "Hva er egentlig forskjellen på at du snakker om IQ-løse mennesker eller om du hadde snakket om stygge mennesker?" Mine omtaler av mennesker på dol som IQ-løse er basert på hva de skriver. Jeg tror aldri jeg i min tid på dol har slengt dritt mot noen jeg faktisk tror er mindre intelligente, og jeg har aldri (i hvert fall ikke bevisst) slengt med leppa mot noen jeg tror ikke tåler det. Kanskje med unntak av et visse scitzofrene persnoligheter som i perioder har herjet her, men de har bedt om bråk. "Bortsett fra at du hadde ødelagt PK nivået ditt da, såklart?;)" Jeg må åpenbart være IQ-løs selv, i og med at jeg ikke vet hva PK nivå er for noe "P.S Og fra når begynt du å anse utroskap som en ærlig sak?" Det er en handling. En handling jeg aldri ville godtatt eller akseptert, men det er et valg den utroe parten tar, og et helt ærlig valg i forhold til å være et rasshøl. Ingen, eller i hvert fall veldig få, tar valget om å bli mindre pene. Dette er stort sett noe man ikke selv har muligheten til å gjøre noe med. Jeg har noe generelt i mot betegnelsen "stygg". Det er en ufin betegnelse og noe av det værste man kan omtale noen som, og noe som kan få fatale konsekvenser for den som eventuelt måtte høre at noen mener at han/hun er "stygg". Menmen, jeg svarte veldig bra i min forrige tråd, og jeg skjønner deg bare ikke på dette punktet. Da har vi to ting vi ikke forstår hverandre på. Utseende og utroskap Uten at det forsåvidt er spesiellt relevant vil jeg minne om at objektivitet og subjektivitet er vriene saker å definere, og for å være vanskelig vil farger også kunne være subjektive oppfattninger om vi strekker det langt nok ut i filosofien.. Det er det jeg mener med konseptet stygg også, hvis en kjører det langt nok finnes ikke stygg. Tar man derimot utgangspunkt i relativt almenne estetiske oppfattninger finnes det stygge og pene mennesker. Alle er ikke like fine, sånn er det bare. Selvsagt vil det finnes et par stykker som synes en person jeg finner skikkelig stygg, pen. Men det vil være ganske sjeldent. Man har noen sett med trekk som de fleste opfatter som mer behagelige å se på enn andre, uavhengig av kulturelle idealer, som har hatt tendenser til svingninger. Det er bare populært å benekte dette, for det er upopulært å mene at det finnes noen som er stygge. En er redd for å si noe galt. :....Fordi jeg faktisk klarer å skille mellom de enkelte egenskaper og kvaliteter et menneske besitter. Skurker er ikke stygge og helter pene. Nødvendigvis. :-o Forrvirrende?" ....Sa jeg, og du svarer altså....: "Men det å være stygg eller pen kan vel knapt sies å være en egenskap." Hva slags svar er det? Pen eller stygg, er da akurat som dum eller smart en egenskap eller en kvalitet ved mennesker..Dette var å med vilje omgås spørsmålet tror jeg.. Forøvrig er det vel ikke mitt alkoholkonsum som bør trekkes inn om du ikke forstår det jeg skriver til deg..(men ok, et par litt kjappe, knotete setninger var det vel..) Baksnakking er et tema for seg, der jeg også aner at vi to er helt uenige, men det bør ha egen tråd, hvis ikke så blir det altfor mange bitemaer i denne..Enig? Og det er klart dumme mennesker skjønner at du synes de er dumme om du sier det/skriver det..Akkurat som at stygge folk skjønner at jeg synes de er stygge om jeg sier det/ skriver det.. Igjen, forskjellen? At folk tåler det er jo bare spekulasjoner, jeg ser ingen grunn til at en stygg mann ville ta beskyldninger om stygghet verre enn en dum mann beskyldninger om dumhet.. Om det da ikke er slik at stygg er en egenskap som vi opplever som den verste og da mye verre enn å være dum.. Og da er vi tilbake til det innledende spørsmålet mitt.. "Vel, at utseende har noe å si har jeg aldri nektet for. Det har det utvilsomt. Men dette har fint lite å gjøre med hvorvidt en person er stygg eller ikke." Hva med utseende er det da som faktisk spiller en rolle? For deg er det jo kun personligheter, som farger personers ytre til å gjennspeile innhold;)(hører du ikke hvor fornærmende det er? Ikke bare ser de uheldige ut, men det er jaggu meg deres skyld i tilllegg, det er deres betenkelige indre verdier som gjør folk lite pene! hmmmmm...)Stygge mennesker eksister jo ikke. Nei, det eneste du har rett i i denne tråden, er at her forstår vi hverandre ikke gitt. Jeg synes du er helt på tur her, selvom du reprensenterer majoritet. Andre ganger er du derimot ikke så aller verst, så jeg gidder ikke å miste troen helt på deg. Lettet nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Poenget er vel at det ikke finnes noen global målestokk for hverken stygt eller dumt. Selv om du synes kameraten din er stygg, så finnes det forhåpentligvis mennesker der ute, som ikke ville beskrive ham som stygg. Vi har heldigvis veldig ulike preferanser når det gjelder utseende og hva vi liker. Ellers tror jeg at det å bli kalt dum for meg ville være det værste. Om noen kalte meg stygg, så ville jeg vite at det fantes andre som synes jeg er pen. Dette gjelder såklart dumhet også, men å få høre fra et likesinnet eller mer intelligent menneske at du er dum... jeg synes iallfal ikke dette på noen måte heller er akseptert. akkurat som at en ikke kan si til, eller om, vennene sine at de er tykke. Selv ikke om de sier det selv. Litt kraftig, store pupper, bredskuldret kanskje... men aldri tykk. Hvorfor beskrive andre, og spesielt venner med nedlatende ord forresten? Kommer ingenting godt ut av det iallfall, annet enn at selvbildet deres blir enda noen hakk lavere. Selvfølgelig er det ikke noe poeng i å snakke nedlatende eller kritisk om folk. Allikevel gjør de fleste det.(I min verden er det gjerne de som påstår at de aldri baksnakker, som baksnakker mest og dessuten mest ondskapsfullt...) Det jeg lurer på er hvorfor stygg kommer i særklasse, og blir regnet som ekstra ufint å benevne, det blir jo opfattet som langt verre en å benevne noen dum. Personlig ville jeg selvsagt ikke likt å bli kalt noen av delene såklart(hvem ville vel det?) men folk som påstår at utseende ikke spiller noen rolle tenderer altså til å synes at det er verre å kalle noen stygg. dette oppfatter jeg som litt paradoksalt. Ser du ikke det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-734917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Uten at det forsåvidt er spesiellt relevant vil jeg minne om at objektivitet og subjektivitet er vriene saker å definere, og for å være vanskelig vil farger også kunne være subjektive oppfattninger om vi strekker det langt nok ut i filosofien.. Det er det jeg mener med konseptet stygg også, hvis en kjører det langt nok finnes ikke stygg. Tar man derimot utgangspunkt i relativt almenne estetiske oppfattninger finnes det stygge og pene mennesker. Alle er ikke like fine, sånn er det bare. Selvsagt vil det finnes et par stykker som synes en person jeg finner skikkelig stygg, pen. Men det vil være ganske sjeldent. Man har noen sett med trekk som de fleste opfatter som mer behagelige å se på enn andre, uavhengig av kulturelle idealer, som har hatt tendenser til svingninger. Det er bare populært å benekte dette, for det er upopulært å mene at det finnes noen som er stygge. En er redd for å si noe galt. :....Fordi jeg faktisk klarer å skille mellom de enkelte egenskaper og kvaliteter et menneske besitter. Skurker er ikke stygge og helter pene. Nødvendigvis. :-o Forrvirrende?" ....Sa jeg, og du svarer altså....: "Men det å være stygg eller pen kan vel knapt sies å være en egenskap." Hva slags svar er det? Pen eller stygg, er da akurat som dum eller smart en egenskap eller en kvalitet ved mennesker..Dette var å med vilje omgås spørsmålet tror jeg.. Forøvrig er det vel ikke mitt alkoholkonsum som bør trekkes inn om du ikke forstår det jeg skriver til deg..(men ok, et par litt kjappe, knotete setninger var det vel..) Baksnakking er et tema for seg, der jeg også aner at vi to er helt uenige, men det bør ha egen tråd, hvis ikke så blir det altfor mange bitemaer i denne..Enig? Og det er klart dumme mennesker skjønner at du synes de er dumme om du sier det/skriver det..Akkurat som at stygge folk skjønner at jeg synes de er stygge om jeg sier det/ skriver det.. Igjen, forskjellen? At folk tåler det er jo bare spekulasjoner, jeg ser ingen grunn til at en stygg mann ville ta beskyldninger om stygghet verre enn en dum mann beskyldninger om dumhet.. Om det da ikke er slik at stygg er en egenskap som vi opplever som den verste og da mye verre enn å være dum.. Og da er vi tilbake til det innledende spørsmålet mitt.. "Vel, at utseende har noe å si har jeg aldri nektet for. Det har det utvilsomt. Men dette har fint lite å gjøre med hvorvidt en person er stygg eller ikke." Hva med utseende er det da som faktisk spiller en rolle? For deg er det jo kun personligheter, som farger personers ytre til å gjennspeile innhold;)(hører du ikke hvor fornærmende det er? Ikke bare ser de uheldige ut, men det er jaggu meg deres skyld i tilllegg, det er deres betenkelige indre verdier som gjør folk lite pene! hmmmmm...)Stygge mennesker eksister jo ikke. Nei, det eneste du har rett i i denne tråden, er at her forstår vi hverandre ikke gitt. Jeg synes du er helt på tur her, selvom du reprensenterer majoritet. Andre ganger er du derimot ikke så aller verst, så jeg gidder ikke å miste troen helt på deg. Lettet nå? To ting før tråden kan avsluttes, da vi uansett ikke kommer noen vei. "Hva slags svar er det? Pen eller stygg, er da akurat som dum eller smart en egenskap eller en kvalitet ved mennesker..Dette var å med vilje omgås spørsmålet tror jeg.." Kvalitet, ja! Men ikke en egenskap. Selvsagt flisespikkeri, som med den svarte katten, men lell. Og: Jeg har da aldri sagt at det ikke finnes mennesker som jeg ikke synes er pene. De finnes i fleng. Men det er langt derfra til at jeg kan klare å definere dem som stygge, TIL TROSS for at jeg ikke kjenner dem. Du klarer til og med å omtale en du omtaler som kjempehyggelig og en VENN av deg som stygg, og akkurat det fascinerer meg litt. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan man skal kunne se på en venn som stygg, og i hvert fall ikke en venn man liker. Jeg bare klarer ikke å forstå hvordan du tenker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/121092-stygg/page/3/#findComment-735095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.