Gå til innhold

forebygge voldtekt

Anbefalte innlegg

Gjest jævlig provosert

Jeg føler ikke jeg har noen defensiv holdning, men en realistisk holdning. Og som sagt allikevel evnen til å holde to tanker i hodet på en gang. Så jeg mener absolutt man må jobbe videre med holdningsendringer. Men som en annen i tråden her har påpekt, så er det jo ikke sannsynlig at man når fram til alle potensielle overgripere med slikt arbeid. Nettopp fordi de må være ganske "ødelagt" på forhånd for å kunne gjøre slike grusomme ting, og antakeligvis ikke er spesielt åpne for den typen holdningsendringer.

De fleste mennesker vil la være å gjøre overgrep, la være å stjele, la være å drepe osv - altså, de fleste mennesker har de rette sperrene for hva som er rett og galt. Men jeg tror ganske bestemt at man aldri kan komme dithen at INGEN begår overgrep, INGEN stjeler og INGEN begår drap. Redusere antall og få folk til å innse at man må rydde opp i sine handlinger og holdninger, ja, men det vil nok dessverre alltid være noen som velger feil retning i livet.

Det er ikke meningen å bagatellisere problemene, eller å sidestille alvorligheten i de ulike kriminelle aktivitetene, men mitt poeng er at man må forholde seg til den virkeligheten man tross alt lever i, samtidig som man jobber for å få verden til å bli en LITT bedre plass å være.

:) jeg kan altså tenke i to baner jeg også

les mitt hovedinnlegg en gang til, så ser du hvor jeg vil

---

Jeg mener at man IKKE skal slå seg til ro med at "sånn er det", "verden er ikke ideell". Dét kommer vi ikke langt med, og det mener jeg - uten å mene noe negativt i forhold til gemini - er en defensiv holdning

Fortsetter under...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

15

• mrxx

13

• favn

9

• bassse

8

Mest aktive i denne tråden

Jenter og kvinner har samme rett som gutter og menn til å bevege seg hvor og når det måtte være uten at voldtekt skal være en forventet konsekvens.

Hvis dette er et problem for noen gutter og menn, anbefales legekonsultasjon og kjemisk kastraksjon.

Det er sant. Men samtidig som man jobber med holdninger, så må jenter/kvinner ta noen forhåndsregler. Det nytter ikke å kjøre igjennom prinsipper, når prisen vi og våre døtre må betale er så høy som den er.

Når jeg leser svarene dine i denne tråden favn, så føler jeg at du kun befinner deg på teoriplan. Fakta er at unge jenter og kvinner blir voldtatte. Ved å ta ulike forhåndsregler kan vi redusere dette antallet. Hvordan din drømmeverden ser ut betyr ingenting i praksis nå - bare på sikt. Men det er NÅ vi må forsøke å stoppe voldtekt - i kveld, til helgen ...

Mulig er det feil vei. Men hvis du vet at sjansen for å bli voldtatt er høyere hvis du kler deg på en spesiell måte, hvorfor utfordre sjebnen? Selvsagt er det ikke din feil, og ingenting du gjør kan unnskylde voldtektsmannen, men det hjelper jo ikke å tenke slik når det er _du_ som blir voldtatt.

Du spør:

Hvorfor sier man ikke til menn at de IKKE skal ta med seg damer hjem når de selv har drukket? At de IKKE skal røre noen som ikke vil berøres? At de IKKE skal la egne behov ødelegge et annet menneskes liv?

Så langt jeg vet er det meste av dette straffbart.

Jeg er ikke enig i at alt (det meste) av fokuset er lagt på kvinnen når det gjelder å forhindre voldtekt.

Gjest jævla provosert

Tja, det er vel litt analogt med at det er feil å advare mot å vifte med en seddelbunke ved plata i oslo, men heller drive holdningsforebyggende arbeid blandt de narkomane.

Forøvrig kommer vel en voldtekt overraskende på offeret, enn på det er overraskende å bli frarøvet seddelbunken på plata.

---

Eller å du kan si, å drive forebyggende arbeid FØR noen blir narkomane.

Annonse

Gjest jævlig provosert

Du spør:

Hvorfor sier man ikke til menn at de IKKE skal ta med seg damer hjem når de selv har drukket? At de IKKE skal røre noen som ikke vil berøres? At de IKKE skal la egne behov ødelegge et annet menneskes liv?

Så langt jeg vet er det meste av dette straffbart.

Jeg er ikke enig i at alt (det meste) av fokuset er lagt på kvinnen når det gjelder å forhindre voldtekt.

Trussel om straff er ikke nok, det ser vi gang på gang.

Det er holdningsarbeid jeg etterlyser.

Hva har du sett av dette, og hvor forekommer det?

På forhånd takk for svar.

Trussel om straff er ikke nok, det ser vi gang på gang.

Det er holdningsarbeid jeg etterlyser.

Hva har du sett av dette, og hvor forekommer det?

På forhånd takk for svar.

Straffeforfølging er da mye sterkere virkemiddel enn holdningsskapende arbeide?

Skjønner det du ønsker er større innsats for å hindre voldtekter.

Personlig mener jeg innsatsen da må settes inn på straffeforfølgingen.

Hvem skulle evt. målgruppen vært for holdingsskapende arbeidet? Alle menn?

Jeg tror de fleste menn er klar over at man ikke skal voldta. Men for all del... klarer man å finne en god målgruppe så kan det hende det hadde vært effektivt.

Dømte overgripere er vel i høyeste grad målgruppe, selvsagt skal man ha holdningsskapende arbeide mot disse i tillegg til straffen.. Men da har vi jo alle som skriker opp om at overgriperne får mer hjelp enn offrene... Så det er jo ikke lett dette..

Selv tror jeg på økte ressurser til straffeforfølging.

laguna1365380434

Jo. Offeret er selvsagt aldri skyld i voldtekt. Uansett hvordan offeret måtte være.

Det spiller ingen rolle om vedkommende er ung eller gammel, utfordrende eller blyg, full eller edru.

Jeg ble også provosert over innlegg i den tråden. Særlig de åpenbart reaksjonære såklart, men også av de som mente det kun var dårlig å skyldfordele fordi offeret var tretten. Det hadde vært samme jævla prinsipp om vedkommende var femti. Selvom det så klart er ekstra skjerpende og trist at vedkommende var så ung, men det har allikevel ikke noe med prinsippet å bestille.

Å skyldfordele voldtekt blir som å si at gullsmeden må ta sin del av skylden for ran om han hadde et fint utstillingsvindu og butikken lå laglig til for tyven.

Bare langt verre fordi både individuelle og samfunnsmessige skader er av langt større omfang ved voldtekt.

Forøvrig kommer vel en voldtekt overraskende på offeret, enn på det er overraskende å bli frarøvet seddelbunken på plata.

---

Eller å du kan si, å drive forebyggende arbeid FØR noen blir narkomane.

Jeg mener at det er en menneskerett å kunne telle pengene sine hvor en vil. Å være narkoman forsvarer like lite et ran som det å være mann forsvarer voldtekt.

Men det betyr jo ikke at jeg likevel ikke kan ta mine forhåndsregler?

Holdningsskapende arbeid virker umiddelbart som en god ide, men jeg er redd fagfolk vil si at det har lite for seg.

Intuitivt vil jeg tro at nær 100% av menn som voldtar har klare antisosiale trekk.

De vet voldtekt er ulovlig, de vet hvilke problemer det kan føre med seg for kvinnen. Hva mer kan man opplyse om?

Problemet er at de ikke bryr seg.

Det vil nok være umulig å forhindre alle voldtekt, men det er desto viktigere å reagere når et voldtekt først har funnet sted.

Jeg mener at det er en menneskerett å kunne telle pengene sine hvor en vil. Å være narkoman forsvarer like lite et ran som det å være mann forsvarer voldtekt.

Men det betyr jo ikke at jeg likevel ikke kan ta mine forhåndsregler?

Holdningsskapende arbeid virker umiddelbart som en god ide, men jeg er redd fagfolk vil si at det har lite for seg.

Intuitivt vil jeg tro at nær 100% av menn som voldtar har klare antisosiale trekk.

De vet voldtekt er ulovlig, de vet hvilke problemer det kan føre med seg for kvinnen. Hva mer kan man opplyse om?

Problemet er at de ikke bryr seg.

Det vil nok være umulig å forhindre alle voldtekt, men det er desto viktigere å reagere når et voldtekt først har funnet sted.

Ikke for å være en bitchy norsklærer, men det heter ikke forhåndsregler, det heter forholdsregler. Det er visst mange som roter sammen de uttrykkene.

Se pkt. 5 her: http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/grammatikk6-2.html

Ikke for å være en bitchy norsklærer, men det heter ikke forhåndsregler, det heter forholdsregler. Det er visst mange som roter sammen de uttrykkene.

takk for link :), mye fornuftig å legge seg på minnet.

Annonse

Gjest jævlig provosert

:) har registrert at du er lærer her inne tidligere også

takk for opplysningen - jeg var faktisk ikke klar over det, til tross for lite antall barn :) (siden man her på forumet også diskuterer det)

Gjest jævla provosert

:) har registrert at du er lærer her inne tidligere også

takk for opplysningen - jeg var faktisk ikke klar over det, til tross for lite antall barn :) (siden man her på forumet også diskuterer det)

..for jeg skriver nok også forhåndsregel...

Jo. Offeret er selvsagt aldri skyld i voldtekt. Uansett hvordan offeret måtte være.

Det spiller ingen rolle om vedkommende er ung eller gammel, utfordrende eller blyg, full eller edru.

Jeg ble også provosert over innlegg i den tråden. Særlig de åpenbart reaksjonære såklart, men også av de som mente det kun var dårlig å skyldfordele fordi offeret var tretten. Det hadde vært samme jævla prinsipp om vedkommende var femti. Selvom det så klart er ekstra skjerpende og trist at vedkommende var så ung, men det har allikevel ikke noe med prinsippet å bestille.

Å skyldfordele voldtekt blir som å si at gullsmeden må ta sin del av skylden for ran om han hadde et fint utstillingsvindu og butikken lå laglig til for tyven.

Bare langt verre fordi både individuelle og samfunnsmessige skader er av langt større omfang ved voldtekt.

Om en gullsmed stikker fra gullsmedforretningen sin ulåst og usikret og setter seg et sted å drikker seg dritings... Kan ikke han kritiseres for om forretningen blir ranet i mellomtiden?

Ikke misforstå: tyveri og ran er da like ulovlig og galt uansett.

laguna1365380434

Om en gullsmed stikker fra gullsmedforretningen sin ulåst og usikret og setter seg et sted å drikker seg dritings... Kan ikke han kritiseres for om forretningen blir ranet i mellomtiden?

Jeg synes faktisk det blir litt fjernt å si at det var hans skyld uansett..Det var tyven sin skyld at tyven stjal.

Om noen mister en lommebok på gata og innholdet er aldri så tilgjengelig, stjeler man om man tar det, sånn er det bare.

Dessuten er det forskjellig. En taper ingenting på å huske på å låse døren.

En kvinne taper sin frihet til å gå hvor hun vil, ikle seg det hun vil, være sexy&fristende om hun vil om vi skal være ansvarlige for at enkelte menn ikke klarer å lavære å voldta. Om det ikke virker vesentlig er det faktisk mye å miste,det er selve valget, og det er et offer jeg ikke synes man skal godta.

Ansvaret verken tilhører eller bør tilhøre kvinnen, uansett hvor "praktisk" dette måtte være.

Å fremme holdninger om at dette er noe kvinnen selv kan forhindre er å innskrenke kvinnens liv og rettsikkerhet.

Miniskjørt = mindre ståhei og etterforskning, hun kunne jo ikke for at mannen er så enkel at han ikke kan styre sine lyster når han synes hun var fin?

Å hevde slikt er å skade kvinner og fornærme alle skikkelige menn.

Løsningen på et problem er aldri å gi skylden til en uskyldig part, uansett, selvom det ikke finnes andre tilgjengelige løsninger.

Jeg går ut om natta og jeg kler meg så utfordrende jeg vil, hadde jeg latt være hadde jeg tapt noe jeg ikke er villig til å tape, som går videre enn disse enkelte handlingene.

Og faen heller om jeg eller damer som velger som meg verken fortjener eller har delansvar om en skulle havne i trøbbel. Like lite som om noen ble voldtatt på høylysdag i ført heldekkende burka.

Å si noe annet er et forsøk på å undergrave kvinners integritet og frihet, det er håreisende.

Jeg ikke hørt problemstillingen reist på mange år og trodde og håpet den var utdødd.

mil1365380270

Hallo! I noen land bruker folk det at noen viser leggen som unnskyldning for å voldta, hvor går grensen?

Dette handler ikke om å gå fra bilen ulåst, det handler om at noen ødelegger livet for andre. Skjønner du ikke forskjellen?

Hallo! I noen land bruker folk det at noen viser leggen som unnskyldning for å voldta, hvor går grensen?

Dette handler ikke om å gå fra bilen ulåst, det handler om at noen ødelegger livet for andre. Skjønner du ikke forskjellen?

Det var ikke jeg som trakk frem sammenligningen til en gullsmedforretning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...