Gå til innhold

forebygge voldtekt

Anbefalte innlegg

Jeg nekter å la voldtektsmenn sette standard for hvem jeg er hvor jeg er det, og hvordan jeg er det. Og det skulle såklart bare mangle.

Alternativet er at man har tapt på forhånd. Hva skal skje med "damer som ikke bruker hue" og blir voldtatt?

Manglende etterforskning hvis dum eller ikledd miniskjørt?

Politiet gidder sikkert ikke å bruke så veldig mange ressusser på offere vi har vedtatt ber om det.

Ikke snakk om!

For å løse voldtektsaker for en gå løs på problemene - og de har voldtektsmennene.

Dette handler ikke om lov og rett.

Dette hander om råd man ville gitt sin datter før hun gikk på byen.

Fortsetter under...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

15

• mrxx

13

• favn

9

• bassse

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville forklart de at verden kan være kjip , og at en må passe på, men jeg ville ALDRI ordlagt meg som om at det var de som måtte tenke seg om, ikke gå pent kledd o.l. Jeg hadde gjort klar over at negative ting finnes.

Jeg ville ALDRI heller ordlegge meg tvetydig om at uskyldige om heller dumme ting medfører skyld.

På samme måte som jeg hadde forklart på samme måte om slemme menn i bil på yngre tidspunkt. Jeg hadde ikke latt det være en skygge av tvil eller rom for forvirring om skyld , for et sånt menneskesyn hadde ikke jeg villet at barna mine skulle ha.

Det er mye farlig ute i verden, og jeg tror selvtillitt og frihet til å velge og sette grenser er fine ting å ha når man skal ut iden, ikke tvang og påkastelse av falsktansvar for ting en ikke har ansvar for.

En kan selvfølgelig ikke forsikre seg mot alt som er galt eller skadelig, men ved å la de destruktive kreftene sette standard og oppførselskodeks har en tapt på forhånd.

"Jeg ville forklart de at verden kan være kjip, og at en må passe på....."

NETTOPP

".... men jeg ville ALDRI ordlagt meg som om at det var de som måtte tenke seg om, ikke gå pent kledd o.l. Jeg hadde gjort klar over at negative ting finnes."

Det er ingen som sier at ikke kvinner og jenter kan gå pent kledd. Det jeg snakker om er at det er min fordømte plikt som mor å fortelle mine døtre at det ER ikke det samme å valse nedover Karl Johan i bikini natt til søndag, som det er å sole seg i bikini på Huk formiddagen etter. Det er en stor forskjell, for ikke bare er det mange gærninger ute, men det kommer mange hundre prosent fler i helgene når de får dytta litt alkohol i kroppen.

Jeg mener at kvinner har rett til å kle seg i hva de vil - og det gjør vi da også. Det jeg snakker om er en kombinasjon av klær, adferd og situasjon som gjør at omverdenen tolker dette galt - i kombinasjon med alkohol. DET er den faktiske situasjonen.

"Jeg ville ALDRI heller ordlegge meg tvetydig om at uskyldige om heller dumme ting medfører skyld".

Har du tolket meg dithen at jeg mener offer har skyld?

"På samme måte som jeg hadde forklart på samme måte om slemme menn i bil på yngre tidspunkt. Jeg hadde ikke latt det være en skygge av tvil eller rom for forvirring om skyld , for et sånt menneskesyn hadde ikke jeg villet at barna mine skulle ha".

Jeg forstår ikke. Kan du utdype?

"Det er mye farlig ute i verden, og jeg tror selvtillitt og frihet til å velge og sette grenser er fine ting å ha når man skal ut iden, ikke tvang og påkastelse av falsktansvar for ting en ikke har ansvar for".

Jeg synes du snur og vender på dette jeg - gjør det hele til en kvinnekamp. Jeg mener at det er ganske så enkelt - jeg sier til mine jenter: ta på deg noen klær over bikinien når du sprader nedover Karl Johan sent på kvelden. Jeg må forberede jentene mine på hva som er virkeligheten, ikke hva jeg skulle ønske en ideell verden er. Og jeg tror nok både du og jeg klarer å formidle hvorfor de skal ta på seg de klærne over bikinien, uten at de skal få et dårligere menneskesyn ;)

"En kan selvfølgelig ikke forsikre seg mot alt som er galt eller skadelig, men ved å la de destruktive kreftene sette standard og oppførselskodeks har en tapt på forhånd".

Dette handler ikke bare om klær laguna. Det handler om klær, om adferd satt inn i en konteks. Klærne og adferden kan være grei nok - men IKKE i den konteksen, for da utsetter du deg for fare. I en annen konteks går det helt fint.

Du skal lære ungene dine å vurdere situasjoner - hvilke situasjoner utsetter jeg meg for fare, hvilke situasjoner bør jeg styre unna. Og dette gjelder både jenter og gutter - men kanskje i forhold til ulike ting.

laguna1365380434

Dette handler ikke om lov og rett.

Dette hander om råd man ville gitt sin datter før hun gikk på byen.

Det siste jeg ville rådet en datter til, dog jeg ingen har, er å la reaksjonært sludder sette standard for hvem hun skal være.

Dog jeg ikke ser at tråden handler primært om døtre, men om ansvarfraskrivelse rundt voldtekt;)

Gjest jævla provosert

Jeg nekter å la voldtektsmenn sette standard for hvem jeg er hvor jeg er det, og hvordan jeg er det. Og det skulle såklart bare mangle.

Alternativet er at man har tapt på forhånd. Hva skal skje med "damer som ikke bruker hue" og blir voldtatt?

Politiet gidder sikkert ikke å bruke så veldig mange ressusser på offere vi har vedtatt ber om det.

Ikke snakk om!

For å løse voldtektsaker for en gå løs på problemene - og de har voldtektsmennene.

enig, enig

forundret over at ikke flere gir uttrykk for det samme

Gjest jævlig frustrert

"1) I tråden under viser alle, med få unntak (to?) at det KUN er mennene som har ansvar."

Selvfølgelig er det mennenes ansvar alene å ikke voldta, men jeg skjønner ikke hvorfor det kolliderer med at kvinner kan ta forholdsregler?

"I denne tråden vil man ikke tilkjennegi at man MÅ jobbe med holdningsendringer - og begrunnelsen som går igjen er at verden ikke er ideel."

Rett og slett fordi jeg ikke tror det vil ha noen effekt.

Jeg klarer heller ikke se hva du konkret mener bør gjøres? Reklamespotter mot voldtekt på tv? Temadager på ungdomsskolen?

Jeg sier ikke at det kolliderer med at kvinner skal ta sine forholdsregler.

Men jeg ville gjerne sett at det ble lagt mer vekt på at menn har det fulle ansvar der og da. De tar et bevisst VALG når de overhører jenters "nei" eller andre former for protest.

Hva med å få litt mer åpenhet omkring voldtektsoffers lidelser? Det kunne kanskje fått noen til å tenke seg om to ganger? Iallefall de som motiveres til voldtekt for egen nytelsels skyld - ser nå bort fra dem som bruker det som f.eks maktmiddel.

Annonse

Det siste jeg ville rådet en datter til, dog jeg ingen har, er å la reaksjonært sludder sette standard for hvem hun skal være.

Dog jeg ikke ser at tråden handler primært om døtre, men om ansvarfraskrivelse rundt voldtekt;)

Du skal være glad du bor i relativt trygge Norge, ellers hadde du ikke overlevd lenge med et slikt prinsipp :)

og du kan også beskyldes for å ha lite iq om du tar alt bokstavelig og tolker alt like enkelt som det er skrevet

Det var vel strengt tatt ikke noen annen måte å tolke innlegget jeg nå svarte på.

Mente du noe annet så får du jobbe litt med å ordlegge deg bedre.

Gjest jævlig provosert

Det var vel strengt tatt ikke noen annen måte å tolke innlegget jeg nå svarte på.

Mente du noe annet så får du jobbe litt med å ordlegge deg bedre.

da mistenker jeg deg for å være trangsynt

ja, enig i at ordlegginga mi kan være litt dårlig i dag, jeg er bare så eitrende forbanna :)

over og ut. vil ikke fortsette usaklig prat

Ikke snakk om!

Det skal ikke være slik at en overgriper skal få mindre straff fordi jenta gikk utfordrende kledd eller ble med noen hjem. Det er ikke det vi diskuterer. Det vi diskuterer er at det er lov å ta noen forholdsregler.

Hadde ikke jeg gjort det som vaktmann i sin tid, så hadde jeg garantert blitt utsatt for noe. Det ønsket jeg rett og slett å unngå og gjorde det.

Derfor er det lov å bruke hode og ta visse forholdsregler uten at dette unnskylder overgriperne.

Menn ER jo totalt evneveike, viljeløse nek, som bare styres av pikken. De "kan ikke noe for det", ikke sant? Når en dame går med miniskjørt og vifter så forførende med godsakene, så "må de bare" knulle henne, enten hun vil eller ei. Det må jo vi damer forstå, og la være å gå med sånne klær som gjør menn til stakkarslige nek som ikke kan noe for at de er som de er.

Det virker iallefall som om det er slik mennene resonnerer? Kvinnens feil, for de må jo skjønne at "må man, så må man".

Annonse

Gjest mener nå jeg

Du skriver at de fleste menn som begår voldtekt er syke.

Er du sikker på det?

Er du sikker på at det skyldes seksualdriften deres?

De fleste overgrep begås av "vanlige" menn, ikke psykiatsiske pasienter.

Ofte (nb ofte, ikke alltid) brukes voldtekt som maktmiddel, eller som uttrykk for stor frustrasjon, mangel på kommunikasjonsevne.

Voldtekt har ikke noe med sex å gjøre, det handler om makt, hevn, sinne. Den ultimate måte å ydmyke et annet menneske på.

Gjest jævla provosert

Det skal ikke være slik at en overgriper skal få mindre straff fordi jenta gikk utfordrende kledd eller ble med noen hjem. Det er ikke det vi diskuterer. Det vi diskuterer er at det er lov å ta noen forholdsregler.

Hadde ikke jeg gjort det som vaktmann i sin tid, så hadde jeg garantert blitt utsatt for noe. Det ønsket jeg rett og slett å unngå og gjorde det.

Derfor er det lov å bruke hode og ta visse forholdsregler uten at dette unnskylder overgriperne.

Hvorfor skal man ikke kreve at overgriper tar sine "forholdsregler"?

En ekstremt kåt mann kunne for eksempel tenke seg om to ganger før han drakk 5 halvlitere, eller før han dansa intimt med ei dame.

Hvorfor hører vi aldri dette?

Hvorfor skal man ikke kreve at overgriper tar sine "forholdsregler"?

En ekstremt kåt mann kunne for eksempel tenke seg om to ganger før han drakk 5 halvlitere, eller før han dansa intimt med ei dame.

Hvorfor hører vi aldri dette?

Selvsagt burde overgriperen også ta sine forholdregler, men fakta er at noen ikke gjør det. Alle vet jo at de ikke gjør det og da gjelder det å passe seg.

Jeg tar mange forholdsregler i løpet av livet mitt jeg for å ikke komme opp i ubehagelige situasjoner. Hvorfor skulle ikke kvinner gjøre det samme?

Gjest jævla provosert

Selvsagt burde overgriperen også ta sine forholdregler, men fakta er at noen ikke gjør det. Alle vet jo at de ikke gjør det og da gjelder det å passe seg.

Jeg tar mange forholdsregler i løpet av livet mitt jeg for å ikke komme opp i ubehagelige situasjoner. Hvorfor skulle ikke kvinner gjøre det samme?

Jeg har aldri sagt at kvinner ikke gjør det.

Spørsmålet mitt er hvorfor fokus kun legges på kvinners adferd forut for voldtekten.

Og som jeg startet debatten med, og fortsatt står ved: hvorfor ikke legge fokus over på mennene? Det er "feil veg" å ha hovedfokus på kvinnens adferd. Hun kan ta sine forholdsregler ja, men i siste instans så er en voldtekt en bevisst handling fra mannens side.

Joda, det blir litt feil vei. Og egentlig bør jo ingen som helst oppførsel, fremtoning etc. provosere noen til å begå en voldtekt.

Men desverre så er det slik at nettopp noen blir provosert til dette. Da er det kanskje en god idè å finne en balansegang her et sted? Det er vel tross alt, for de fleste kvinner, viktigere å ikke bli voldtatt enn å kle seg eller te seg slik de ønsker til enhver tid. Og jeg mener ikke å undervurdere viktigheten av dette.

Men selfølgelig - problemet ligger hos de som voldtar, ikke hos de som "fremprovoserer" voldtekt.

"..................."

Menn ER jo totalt evneveike, viljeløse nek, som bare styres av pikken. De "kan ikke noe for det", ikke sant? Når en dame går med miniskjørt og vifter så forførende med godsakene, så "må de bare" knulle henne, enten hun vil eller ei. Det må jo vi damer forstå, og la være å gå med sånne klær som gjør menn til stakkarslige nek som ikke kan noe for at de er som de er.

Det virker iallefall som om det er slik mennene resonnerer? Kvinnens feil, for de må jo skjønne at "må man, så må man".

Ikke si "mennene", da. Vi er IKKE alle slik - sansynligvis er det et fåtall det er snakk om.

".................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...