Gå til innhold

forebygge voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilke tilfeller er det riktig? Har du noen eksempler?

Tja, som jeg sier så tenkte jeg ikke spesifikk på voldtekt, men i mange andre situasjoner vi i livet kan komme opp i. Det jeg tenkte på var vold generelt. Som jeg har nevnt i en annen tråd så har jeg for over 20 år siden jobbet som securitasvakt i studietiden min. Hvis jeg i noen av de episodene jeg var oppe i hadde gått inn til de som gjorde innbrudd, så kunne jeg ikke forventet annet enn å å bli utsatt for vold. Men jeg tok mine forholdsregler og gjorde ikke det.

Det jeg ikke skjønner er forskjellen på de forholdsreglene jeg gjorde for å unngå dette og det kvinner eventuelt kan gjøre. Hva er forskjellen? Det handler om å tenke litt på forhånd, hvis man er i stand til det. Det gjelder rett og slett ikke å utfordre skjebnen mer enn nødvendig.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

15

• mrxx

13

• favn

9

• bassse

8

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er forskjellen på dette og at vi alle må passe oss og ta forholdsregler i alle andre sammenhenger?

Som jeg har sagt lenger ned her er at jeg advarer mine barn om at de ikke skal bli med fremmede. Med andre ord så skal de ikke bli med fremmede i biler, men de skal stikke av. Hva er forskjellen på dette og at kvinner skal ta sine forhodsregler?

Jeg tar mine forholdsregler når jeg går på gata i Oslo. Ser jeg en gjeng med ungdommer som virker litt suspekte, så krysser jeg gata, jeg går tross alt ikke mitt i gjennom flokken, selv om jeg har krav på å få gå i fred.

Jeg er helt sikker på at du selv tar dine forholdsregler hver eneste dag og du kommer til å gjøre det hver eneste dag i resten av livet ditt. Derfor skjønner jeg ikke forskjellen på å ta forholdsregler mot voldtekt og det å ta forholdsregler mot noe annet. Forklar meg hva forskjellen er.

Akkurat som du ikke provoserer en guttejeng på gata, blir ingen jenter med en person de ikke stoler på hjem. Problemet er hvem man skal stole på!!!

Hvis ingen jenter hadde vært tillitsfulle, hadde det ikke vært mulig for gutter å komme i snakk med jenter uten anstand. Unntatt edru, høylys dag, på åpen gate, og uten å oppgi personalia.

Som sagt før; i noen land kan du bruke en bar legg, som unnskyldning for å voldta. Hvor mange forholdsregler synes du kvinner skal ta, for at du skal oppfatte de som uskyldige?

Synes det er rart jenter fortsatt har så mye tiltro til gutter, jeg, når t.o.m. guttene sier man ikke skal stole på dem.

Støtt heller jentene her, og bank gørra ut av de som forgriper seg.

laguna1365380434
Skrevet

For å fortsette analogien din:

Tyven får ikke mindre straff selv om varene til gullsmeden var dårlig sikret.

Men gullsmeden får mindre igjen på forsikringen, dersom han ikke har sørget for å ta de nødvendige sikkerhetstilltakene.

Så derfor er det en god ide å si til gullsmeden: "Burde du ikke hatt gitter for vinduene om natten?"

Det MÅ være lov å si til jenter: Vær forsiktig med å bli med ukjente menn hjem! På samme måten som vi sier til barna: "Ikke ta imot godteri fra ukjente".

Nei. For det er ikke noe særlig stort offer å huske å låse døren sin, men det er et kjempe offer å la negative krefter diktere utseende, oppførsel og hvor en kan være. F.eks.

Jeg er ikke villig til å gjøre et slikt offer, det skulle bare mangle.

Det er et urimelig krav at den uskyldige part skal ansvarligholdes for, nettopp uskyldige(enn mulig dumme) handlinger.

Jeg er sikker på at voldtektsstatistikken hadde gått drastisk ned om en innførte portforbud for kvinner etter klokken åtte..

Men er det veien å gå?

Eller skal en fortsette å prøve å adressere ansvaret dit det hører hjemme?

laguna1365380434
Skrevet

Nå har jeg bare skrevet ett svar i denne tråden, men du sikter kanskje til en annen tråd?

Jeg velger å sakse mitt eget svar til Grip rett under her...:

'Jeg tar endel ting for gitt, ja. Blant annet at man tar forholdsregler når det gjelder det meste av farer, som f.eks. at jeg ikke tar 'smarte' snarveier gjennom øde parker om natta osv. Slikt ser jeg imidlertid ingen grunn til å minne folk på, da det handler om det selvfølgelige.

Det jeg reagerer mildt sagt kraftig på er at voldtektsofre mer eller mindre eksplisitt gjøres til medskyldig i voldtekt. Det går bare ikke an. For å spissformulere det: Om jeg aldri så mye tripper rundt i mini-mini, vulgær make-up, puppene på utstilling, drar på fest på natta på ukjente trakter - ikke f... om det betyr at jeg er disponibel for voldtekt.

For å oppsummere:

Voldtekt er voldtektsutøverens hele og fulle ansvar, moralsk og strafferettslig.

Å innrette livet sitt etter at verden er et farlig sted, er både lurt og anbefalelsesverdig.

Skjønner ikke at dette kan være uklart?'

Godt innlegg! Du sier det jeg mener, men formulerer bedre.

Jeg skjønner heller ikke hvordan noe så enkelt kan gjøres uklart.

Skylden&ansvaret for voldtekt ligger hos voldtektsmannen.Alltid. Uansett hvem og hvordan offeret måtte være.

At dette er komplisert og trenger biinlegg, og tja og kanskje og men, er meg komplett ubegripelig.

Skrevet

Akkurat som du ikke provoserer en guttejeng på gata, blir ingen jenter med en person de ikke stoler på hjem. Problemet er hvem man skal stole på!!!

Hvis ingen jenter hadde vært tillitsfulle, hadde det ikke vært mulig for gutter å komme i snakk med jenter uten anstand. Unntatt edru, høylys dag, på åpen gate, og uten å oppgi personalia.

Som sagt før; i noen land kan du bruke en bar legg, som unnskyldning for å voldta. Hvor mange forholdsregler synes du kvinner skal ta, for at du skal oppfatte de som uskyldige?

Synes det er rart jenter fortsatt har så mye tiltro til gutter, jeg, når t.o.m. guttene sier man ikke skal stole på dem.

Støtt heller jentene her, og bank gørra ut av de som forgriper seg.

Ikke rot i sammen ting nå fordi jeg har ikke sagt at kvinner er skyldige i voldtekt. Det å ikke ta sine forholdsregler er ikke det samme som å ha skyld i noe.

Hvor grensen går? Det vil alltid være flytende grenser, men jeg tror nok at de fleste vet hvor denne grensen går. De fleste har en viss sunn fornuft. Grensen for når jeg vet jeg bør passe meg den vet jeg stort sett hvor går. Jeg går på gata, men jeg går ikke gjennom en flott med fulle høylydte ungdommer.

Det er heller ingen her som har sagt at det finnes noen unnskylding for å voldta, da har du ikke lest innleggene godt nok. Det ingen som har forsvart voldtekt av noe slag.

Jeg har ikke noe problem med å banke gørra ut av voldtektsmenn, noe jeg tror alle hadde blitt med på i tråden her. Men igjen, det betyr ikke at det ikke er lov for jentene å tenke litt på forhånd heller.

Du tar forholdsregler hver eneste dag, garantert, og jeg er sikker på at du mener det er riktig at du gjør det også.

Så hvorfor noen hyler opp om ikke å ta forholdsregler når det gjelder voldtekt er meg en liten gåte.

mil1365380270
Skrevet

Ikke rot i sammen ting nå fordi jeg har ikke sagt at kvinner er skyldige i voldtekt. Det å ikke ta sine forholdsregler er ikke det samme som å ha skyld i noe.

Hvor grensen går? Det vil alltid være flytende grenser, men jeg tror nok at de fleste vet hvor denne grensen går. De fleste har en viss sunn fornuft. Grensen for når jeg vet jeg bør passe meg den vet jeg stort sett hvor går. Jeg går på gata, men jeg går ikke gjennom en flott med fulle høylydte ungdommer.

Det er heller ingen her som har sagt at det finnes noen unnskylding for å voldta, da har du ikke lest innleggene godt nok. Det ingen som har forsvart voldtekt av noe slag.

Jeg har ikke noe problem med å banke gørra ut av voldtektsmenn, noe jeg tror alle hadde blitt med på i tråden her. Men igjen, det betyr ikke at det ikke er lov for jentene å tenke litt på forhånd heller.

Du tar forholdsregler hver eneste dag, garantert, og jeg er sikker på at du mener det er riktig at du gjør det også.

Så hvorfor noen hyler opp om ikke å ta forholdsregler når det gjelder voldtekt er meg en liten gåte.

Grunnen til at noen hyler opp, er at når du har blitt voldtatt, er det utrolig belastende, når noen stiller spørsmålstegn, ved om du må ta noe av ansvaret selv.

Alle jenter er redd for å bli voldtatt, og vi tar forholdsregler hele tiden. Dessverre feilbedømmer noen risikoen i en situasjon av og til, men de har jo gjort det i god tro.Ingen går inn i en situasjon, hvor de tror de muligens vil bli voldtatt.

Tenk deg at det skjer med deg, også vet du at alle som får vite det, lurer på hva du gjorde feil? Derfor hyler noen opp, de er redde for å bli mistenkeliggjort.

Gjest Big Mac
Skrevet

Nei. For det er ikke noe særlig stort offer å huske å låse døren sin, men det er et kjempe offer å la negative krefter diktere utseende, oppførsel og hvor en kan være. F.eks.

Jeg er ikke villig til å gjøre et slikt offer, det skulle bare mangle.

Det er et urimelig krav at den uskyldige part skal ansvarligholdes for, nettopp uskyldige(enn mulig dumme) handlinger.

Jeg er sikker på at voldtektsstatistikken hadde gått drastisk ned om en innførte portforbud for kvinner etter klokken åtte..

Men er det veien å gå?

Eller skal en fortsette å prøve å adressere ansvaret dit det hører hjemme?

Ansvaret er ettertryklig plassert, voldtekt straffes.

Men jeg synes fortsatt at det er fornuftig å oppfordre barn til ikke å ta i mot godteri fra ukjente. Selv om det betyr at de "ofrer" godtespisingen, og at det helst ville gått bra uansett.

Du har selvsagt full rett til å drikke deg drita og bli med ukjente menn hjem. Men jeg har jammen meg rett til å mene at det er dumt av deg.

Skrevet

Du og denne trafikketikken din. Synes du ikke selv denne sammenligningen blir litt for enkel?

Den er superrelevant.

Skrevet

Grunnen til at noen hyler opp, er at når du har blitt voldtatt, er det utrolig belastende, når noen stiller spørsmålstegn, ved om du må ta noe av ansvaret selv.

Alle jenter er redd for å bli voldtatt, og vi tar forholdsregler hele tiden. Dessverre feilbedømmer noen risikoen i en situasjon av og til, men de har jo gjort det i god tro.Ingen går inn i en situasjon, hvor de tror de muligens vil bli voldtatt.

Tenk deg at det skjer med deg, også vet du at alle som får vite det, lurer på hva du gjorde feil? Derfor hyler noen opp, de er redde for å bli mistenkeliggjort.

Selvsagt skjønner jeg dette meget godt. Men hva skjer hvis huset ditt brenner, hvis du blir slått ned (og er mann), hvis bilen din blir stjålet osv, osv. Jo, du blir ikke bare spurt, men du blir etterforsket for å se om du har gjort noe galt. Ser selvsagt at det er en stor forskjell på dette og voldtekt, men er man uskyldig i å ha tent på huset så blir belastningen meget stor uansett.

Jeg ser prinsipielt ikke noen forskjell i voldtekt og andre ting vi kan bli utsatt for når det gjelder å ta forholdssregler.

Men egentlig er vi enige skjønner jeg fordi du selv sier at kvinner tar forholdsregler:-)

Skrevet

Hvorfor ber vi barna våre om å se seg om før de går over et fotgjengerfelt? Bilistene har jo plikt til å stoppe. Kanskje vi heller burde hatt holdningskampanjer blant bilistene så våre barn kunne krysse gaten uten å måtte se seg for?

Hvorfor kan en ikke gjøre begge deler?

Som om jeg skulle sagt det selv....og det har jeg vel allerede gjort for litt siden:-)

Gjest Big Mac
Skrevet

Er det ditt alvor? Man må være døv, stum, blind, låghalt og stemme Frp for ikke å ha fått med seg at (fortrinnsvis unge) jenter framstilles som frambydde og avkledde objekter.

Ja, det er jammen mitt alvor.Du skal være veldig selektiv i utvalget dersom det "alminnelige" bildet du ser av kvinner er som objekter!

Ta www.dagbladet.no akkurat nå. Det eneste tvilsomme bildet der er bildet av Gazza i bar overkropp.

Dessuten: Når du ser bilder av jenter i forbindelse med temaet seksualitet, så er det som oftest som subjekter - type "jeg har all makt og jeg gjør som jeg vil".

Det er lenge siden vi så de barbrystede husmødre med unnskyldende blikk, det var på 50 og 60-tallet der.

laguna1365380434
Skrevet

Ansvaret er ettertryklig plassert, voldtekt straffes.

Men jeg synes fortsatt at det er fornuftig å oppfordre barn til ikke å ta i mot godteri fra ukjente. Selv om det betyr at de "ofrer" godtespisingen, og at det helst ville gått bra uansett.

Du har selvsagt full rett til å drikke deg drita og bli med ukjente menn hjem. Men jeg har jammen meg rett til å mene at det er dumt av deg.

Om jeg drikker meg drita og blir med ukjente menn menn hjem i ført horesminke og mini-miniskjørt er jeg like uskyldig om jeg skulle bli voldtatt som en nonne i heldekkende som blir voldtatt på høylysdag. Uavhengig av hva som er dumt eller ikke.

Det finnes ikke ansvar, skyld eller nyanser av ansvar på offerets side. Det fulle og hele ansvar ligger hos voldtektsmannen, og verre er det ikke.

Jeg fatter ikke at dette er noe å si tja eller men til, for dette er ukomplisert og greit, eller burde være det.

Gjest Big Mac
Skrevet

Om jeg drikker meg drita og blir med ukjente menn menn hjem i ført horesminke og mini-miniskjørt er jeg like uskyldig om jeg skulle bli voldtatt som en nonne i heldekkende som blir voldtatt på høylysdag. Uavhengig av hva som er dumt eller ikke.

Det finnes ikke ansvar, skyld eller nyanser av ansvar på offerets side. Det fulle og hele ansvar ligger hos voldtektsmannen, og verre er det ikke.

Jeg fatter ikke at dette er noe å si tja eller men til, for dette er ukomplisert og greit, eller burde være det.

Det er ingen som sier hverken nei eller tja!!!

Men det er snakk om forebyggende tiltak! Ett forebyggende tiltak er å advare unge jenter mot å drikke seg drita og bli med ukjente hjem.

Akkurat på samme måte som et forebyggende tiltak mot blind vold er å holde seg unna rosenkransgata natt til lørdag.

Akkurat på samme måte som et forebyggende tiltak for gullsmeder på Karl Johan er å henge opp et gitter foran vinduet.

Har du noen forslag til forebyggende tiltak som ikke innebærer tvang, og som skal hindre menn fra å voldta, så kom med dem.

laguna1365380434
Skrevet

Men det er snakk om forebyggende tiltak! Ett forebyggende tiltak er å advare unge jenter mot å drikke seg drita og bli med ukjente hjem.

Akkurat på samme måte som et forebyggende tiltak mot blind vold er å holde seg unna rosenkransgata natt til lørdag.

Akkurat på samme måte som et forebyggende tiltak for gullsmeder på Karl Johan er å henge opp et gitter foran vinduet.

Har du noen forslag til forebyggende tiltak som ikke innebærer tvang, og som skal hindre menn fra å voldta, så kom med dem.

Nei, det blir ikke det samme, fordi ingen av de andre eksemplene krever noe egentlig offer. Å oppføre seg på voldtektsmenns premisser innebærer et krav om etstort og urimelig offer, det er jeg ikke villig til å gi, og det synes det er helt selvsagt.

Å ikke finne løsningen på et problem gir ikke fullmakt til å adressere problemet annetsteds hen, til uskyldige.

Å mene at kvinner skal bære konsekvensene og regulere SIN atferd er en helt klar feiladressering.

mil1365380270
Skrevet

"Har du noen forslag til forebyggende tiltak som ikke innebærer tvang, og som skal hindre menn fra å voldta, så kom med dem."

Kjemisk kastrasjon som straff, i tillegg til terapi!

Gjest j... provosert
Skrevet

"Har du noen forslag til forebyggende tiltak som ikke innebærer tvang, og som skal hindre menn fra å voldta, så kom med dem."

Dét tror jeg faktisk kan virke preventivt. Mer enn mer "virkelighetsfjerne" forestillinger om fengselsopphold (som forøvrig ikke er i samsvar med forbrytelsen som er begått)

Skrevet

Ulempen er at det ikke er forebyggende for de som begår voldtekt for første gang....

Dog vil det kanskje også virke forebyggende overfor dem som avskrekkende straff?

Uansett synes jeg at kastraksjon er en helt grei straff for de som gjentakende ganger blir dømt for voldtekt.....

mil1365380270
Skrevet

Ulempen er at det ikke er forebyggende for de som begår voldtekt for første gang....

Dog vil det kanskje også virke forebyggende overfor dem som avskrekkende straff?

Uansett synes jeg at kastraksjon er en helt grei straff for de som gjentakende ganger blir dømt for voldtekt.....

Tror det skremmer menn veldig, ellers hadde vi hatt det for lenge siden ;-)

De bruker det i Danmark, når jeg får tid, skal jeg se om jeg finner noen undersøkelser, som viser hvilken effekt det har hatt. Noen påsto at disse mennene ville ta ut aggresjonen sin på andre måter.

Det fine er jo at det er reversibelt, så man ødelegger ikke livet for noen, det blir mer som en sikring.

Gjest Big Mac
Skrevet

Ja, det kan virke. Kanskje skremmer det også noen fra å gjøre det første gangen.

Gjest Big Mac
Skrevet

Nei, det blir ikke det samme, fordi ingen av de andre eksemplene krever noe egentlig offer. Å oppføre seg på voldtektsmenns premisser innebærer et krav om etstort og urimelig offer, det er jeg ikke villig til å gi, og det synes det er helt selvsagt.

Å ikke finne løsningen på et problem gir ikke fullmakt til å adressere problemet annetsteds hen, til uskyldige.

Å mene at kvinner skal bære konsekvensene og regulere SIN atferd er en helt klar feiladressering.

"Nei, det blir ikke det samme, fordi ingen av de andre eksemplene krever noe egentlig offer. "

Å bli frastjålet verdier for 100.000 og ikke få dekket tapet pga. uaktsom oppførsel krevet en viss grad av offer.

"Å oppføre seg på voldtektsmenns premisser innebærer et krav om etstort og urimelig offer, det er jeg ikke villig til å gi og det synes det er helt selvsagt."

Men det slipper du!!! Det er det som er så fint! Du kan godt drikke deg drita og bli med ukjente menn hjem, dersom du vurderer dette som ok.

Det eneste du må lide deg gjennom, er å høre advarselen!

"Å mene at kvinner skal bære konsekvensene og regulere SIN atferd er en helt klar feiladressering."

MEN HØR NÅ HVA VI SIER DA! Du trenger ikke endre adferd! Gjør hva pokker du vil!!!! Men du må tåle å HØRE at det kan være farlig å bli med fremmede menn hjem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...