Gå til innhold

Tør ikke ta HIVtest.

Anbefalte innlegg

Gjest hyponkondrius.

Samtidig som jeg blir så fryktelig sliten av å gå å bekymre meg.

Jeg har tatt negativ test i 1996 og 1 1999.

Jeg har ikke levd spesiellt utsvevende, men jeg har vært uforsiktig nok til å ikke beskytte meg ved noen anledninger. I sommer hadde jeg et ONS med en fyr jeg ikke kjenner og vi brukte ikke kondom.

Jeg har ikke hatt sex med noen fra de såkalte risiko gruppene, men det gir jo ingen sikkerhet.

Dessuten har jeg fått kjæreste og jeg burde vel teste meg, om ikke annet av hensyn til ham.

Men jeg tør altså ikke, jeg orker ikke tanken engang på å gå rundy i to ukers usikkerhet og angst.

På den annen side er jeg jo bekymret 24 timer i døgnet som det er. Det kan jo ikke være sundt? Jeg har foresten tendenser når det kommer til all type alvorlig sykdom, jeg er livredd for det, og jeg er også livredd for å gå til lege fordi jeg er så redd for at han skal fortelle at det er noe galt med meg..

Derfor er jeg heller ikke helt pålitelig når det kommer til symptomer. Jeg har ikke følt meg noe dårlig eller hatt symptomer som passer til hiv-infeksjon, men så begynner jeg å tenke vent litt..

Har jeg ikke hovne lymfeknuter?

( jeg foresten noen kuler i armhulen etter en blodforgiftning som 16åring..men jeg tenker de kan være et symptom allikevel..?

Var jeg ikke forkjølet/febril tro?

Har jeg ikke vært påfallende mye slapp og hatt vondt i halsen?

Osv, osv, osv..

Jeg blir uvel bare jeg ser noe om hiv i avisen eller på tv..

Noen som har et råd til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/121722-t%C3%B8r-ikke-ta-hivtest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke sign

Hei:) Det er ikke så ille.. gå til legen og si hva du ønsker, så går du på laben og tar en liten blodprøve. Det er det! Legen ringer for å gi svaret, tror jeg. Ta en test, bedre enn å bekymre seg! Om man blir gravid f.eks. tar de automatisk test. Sjekk deg, du. Jeg gjorde det etter dumme ONS... alt var i orden.

Jeg har hatt lignenede bekyringer angående HIV, men de forsvant etter at jeg studerte staistikk(!). Sannsynligheten for at du har HIV etter et så upåfallende sexliv er uhyre liten, antakelig på nivå med sjansen for å omkomme i en flyulykke. For normal heteroseksuell sex har det i Norge egentlig aldri vært noen risiko å snakke om i forbindelse med HIV, det er en konstruksjon. Sjansen for en del andre kjønnssykdommer er imdilertid relativt høy.

Gjest hørt på makan

Jeg har hatt lignenede bekyringer angående HIV, men de forsvant etter at jeg studerte staistikk(!). Sannsynligheten for at du har HIV etter et så upåfallende sexliv er uhyre liten, antakelig på nivå med sjansen for å omkomme i en flyulykke. For normal heteroseksuell sex har det i Norge egentlig aldri vært noen risiko å snakke om i forbindelse med HIV, det er en konstruksjon. Sjansen for en del andre kjønnssykdommer er imdilertid relativt høy.

Nå må du ikke la deg villede av statistikken, da. Det er fullt mulig å bli smittet som hetero.

Nå må du ikke la deg villede av statistikken, da. Det er fullt mulig å bli smittet som hetero.

Det er teoretisk mulig, men _uhyre_ usannsunlig, så usannsynlig at det egentlig er en risikofaktor man ikke bør ta hensyn til.

Faktisk er sjansen en god del mindre for gutter ved normal heterofil sex. Hvis jenta har HIV er sjansen for å bli smitta ved samleie 1 av 1000. Dette må man så gange med sjansen for at hun har HIV i utgangspunktet. Resultatet blir at det er farligere å fly.

Gjest jippiii

da jeg tok en hiv test for et par måneder siden fortalte legen meg at sykdommen er sjelden og svært lite smittsom. Det beroliget meg i hvert fall. Det finnes ektepar som har levd sammen et helt liv og hatt ubeskyttet sex, selvom den ene var hivpositiv, uten at den andre ble smittet.

Ta testen, smil og vær glad og ta den eventuelle sorgen når den kommer. Er testen positiv betyr det heller ikke graven om et par år. De fleste hiv positive lever et langt og normalt liv ved hjelp av medisiner:)

Annonse

Gjest hørt på makan

Det er teoretisk mulig, men _uhyre_ usannsunlig, så usannsynlig at det egentlig er en risikofaktor man ikke bør ta hensyn til.

Faktisk er sjansen en god del mindre for gutter ved normal heterofil sex. Hvis jenta har HIV er sjansen for å bli smitta ved samleie 1 av 1000. Dette må man så gange med sjansen for at hun har HIV i utgangspunktet. Resultatet blir at det er farligere å fly.

Kan så godt hende, men jeg synes man skal være forsiktig med å uttrykke det sånt. Naive mennesker kan tokle det dithen at de i bunn og grunn ikke trenger å beskytte seg.

Hypokonderen, eller hva det var, bør ta den testen, for sin egen skyld (få det ut av verden), og lære seg å bruke kondom i fremtiden.

da jeg tok en hiv test for et par måneder siden fortalte legen meg at sykdommen er sjelden og svært lite smittsom. Det beroliget meg i hvert fall. Det finnes ektepar som har levd sammen et helt liv og hatt ubeskyttet sex, selvom den ene var hivpositiv, uten at den andre ble smittet.

Ta testen, smil og vær glad og ta den eventuelle sorgen når den kommer. Er testen positiv betyr det heller ikke graven om et par år. De fleste hiv positive lever et langt og normalt liv ved hjelp av medisiner:)

vet vi liksom ikke skal svartmale her, men helt normalt liv får man ikke med alle medisinene dessverre, med tanke på alle bivirkningene... men i våre dager kan en kreftdiagnose være mye værre, det er sant.

på olafiaklinikken i oslo kan du ta en gratis hiv-test. der tar de en hurtigtest som du får svar på med en gang, og så tar de vel en ekstrasjekk som tar litt lenger tid for å dobbeltsjekke... så da trenger du nok ikke gå så lenge i total uvitenhet.

heldigvis skal det litt til å bli smittet av HIV, så sjansen er enormt liten. Men for partneren din sin skyld, og din egen, så er du bare nødt til dette. Tenk så deilig å være ferdig med det, og slippe å gå sånn og bekymre seg. Og så bruker vi kondomer heretter...

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...