Gå til innhold

Spørsmål utenfra


Gjest til dere her inne!

Anbefalte innlegg

Gjest til dere her inne!

Først, jeg understreker at jeg ikke spør for å fornærme dere, men bare fordi jeg lurer litt på noe(er nysgjerrig,må innrømme det :)

Dere som får barn via en donor, der en av dere i paret bidrar med en del og den andre delen(foreksempel egget) er fra en annen kvinne.

Hvordan forholder dere dere til dette?Har dere tenkt og fortelle barnet sannheten noen gang?tenkt på at barnet bør få treffe sin andre biologiske en gang i tiden?Hva om barnet trenger donor fra den ukjente moren for å overleve senere, går det da an å spore moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde vært fint å høre litt om bakgrunnen for din interesse. Er du selv i en situasjon der dette er en aktuell problemstilling?

Jeg tror ingen her inne gidder å svare en "utenforstående" som bare er nysgjerrig. Hvis du leter litt rundt omkring på nettet, finner du sikkert en del stoff om denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til dere her inne!

Det hadde vært fint å høre litt om bakgrunnen for din interesse. Er du selv i en situasjon der dette er en aktuell problemstilling?

Jeg tror ingen her inne gidder å svare en "utenforstående" som bare er nysgjerrig. Hvis du leter litt rundt omkring på nettet, finner du sikkert en del stoff om denne problemstillingen.

Oi da!Jeg forventet ikke å få en så krass reaksjon!Jeg synes det er rart at disse spørsmålene ikke engasjerer flere av dere her inne til å svare anonymt.Er det bare vi "utenifra" som tenker over dette?

Min intresse for dette er dukket opp fordi det er et spørsmål "i tiden".Jeg lurer bare veldig på disse spørsmålene, og jeg har selvsagt mine egne synspunkter om det også.

Men det er ikke ting som angår meg personlig nei, men jeg har vel lov å ha mine meninger og spørre her alikevel?.Jeg mener det er et samfunnsspørsmål som blir mer og mer aktuelt(da dette vil bli mer utbredt i framtiden).

Du kan godt få høre min mening om spørsmålene;

Bør barnet bli fortalt sannheten noen gang?Ja, så tidlig som mulig, den biologiske opprinnelsen er viktig og en menneskerett å vite!Bør barnet få treffe sin andre biologiske forelder en gang i tiden(om det viser seg at det er mulig)?Ja, når vedkommende er moden for det, og ønsker det selv.Hva om barnet trenger donor fra den ukjente moren for å overleve senere, går det da an å spore moren?Det håper jeg inderlig, da det kan redde barnets liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da!Jeg forventet ikke å få en så krass reaksjon!Jeg synes det er rart at disse spørsmålene ikke engasjerer flere av dere her inne til å svare anonymt.Er det bare vi "utenifra" som tenker over dette?

Min intresse for dette er dukket opp fordi det er et spørsmål "i tiden".Jeg lurer bare veldig på disse spørsmålene, og jeg har selvsagt mine egne synspunkter om det også.

Men det er ikke ting som angår meg personlig nei, men jeg har vel lov å ha mine meninger og spørre her alikevel?.Jeg mener det er et samfunnsspørsmål som blir mer og mer aktuelt(da dette vil bli mer utbredt i framtiden).

Du kan godt få høre min mening om spørsmålene;

Bør barnet bli fortalt sannheten noen gang?Ja, så tidlig som mulig, den biologiske opprinnelsen er viktig og en menneskerett å vite!Bør barnet få treffe sin andre biologiske forelder en gang i tiden(om det viser seg at det er mulig)?Ja, når vedkommende er moden for det, og ønsker det selv.Hva om barnet trenger donor fra den ukjente moren for å overleve senere, går det da an å spore moren?Det håper jeg inderlig, da det kan redde barnets liv.

Hei igjen, va'kke meninga å være krass altså! Beklager hvis du oppfattet det slik. Men det kan noen ganger være vanskelig å diskutere slike problemstillinger med noen som ikke har "vært midt oppi det", det var derfor jeg lurte.

Nå er det jo slik at eggdonasjon får man ikke i Norge. Man kan få det i utlandet, men sannsynligvis anonymt (dette er jeg ikke helt sikker på) Sæddonasjon får man her i landet, men 100 % anonymt.

Mulighetene for å presentere donoren for barnet er dermed ikke tilstede i de fleste tilfeller. Altså er ikke den problemstillingen reell.

Hvorvidt man bør fortelle avkommet at det har ukjent mor eller far avhenger av mange faktorer. Barnets modenhet og familiære forhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua

hei!

jeg vil bare si at det var ett uhøflig svar du fikk fra Ergo her! unødvendig å være så krass synes jeg.

du stiller et veldig interessant spørsmål på en høflig måte, og da er det kjipt å få et sånt svar!

jeg har dessverre ikke mye å meddele når det gjelder ditt spørsmål, siden vi har vært igjennom et vanlig ivf forsøk(resultatet er en flott sønn 5 mnd!)-og vi har ikke hatt behov for donor.

får håpe det er andre her inne som har gjort seg noen tanker om dette, evt erfaringer -som sikkert er villig til å dele noen tanker med deg.

dette med biolgisk opphav er viktig bla av de grunnene du nevner, som feks sykdom seinere etc.

jeg innbiller meg at de fleste som bruker donor vil holde dette hemmelig for familie,og kanskje også for barnet-det kan jeg godt forstå. men hvor etisk riktig det er...det vet jeg ikke..

håper noen andre kan svare deg. selv om jeg vet at det ikke er bruk av donor som dominerer her inne.

beklager at du ble møtt så uvennlig.

det er stort sett søte folk her!:) ....vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg vil bare si at det var ett uhøflig svar du fikk fra Ergo her! unødvendig å være så krass synes jeg.

du stiller et veldig interessant spørsmål på en høflig måte, og da er det kjipt å få et sånt svar!

jeg har dessverre ikke mye å meddele når det gjelder ditt spørsmål, siden vi har vært igjennom et vanlig ivf forsøk(resultatet er en flott sønn 5 mnd!)-og vi har ikke hatt behov for donor.

får håpe det er andre her inne som har gjort seg noen tanker om dette, evt erfaringer -som sikkert er villig til å dele noen tanker med deg.

dette med biolgisk opphav er viktig bla av de grunnene du nevner, som feks sykdom seinere etc.

jeg innbiller meg at de fleste som bruker donor vil holde dette hemmelig for familie,og kanskje også for barnet-det kan jeg godt forstå. men hvor etisk riktig det er...det vet jeg ikke..

håper noen andre kan svare deg. selv om jeg vet at det ikke er bruk av donor som dominerer her inne.

beklager at du ble møtt så uvennlig.

det er stort sett søte folk her!:) ....vanligvis.

jeg tolket ikke inlegget til Ergo som krasst, dessuten forklarer hun jo i neste inlegg at det ikke var sånn ment og da burde jo allt være greit?

Det er greit å spørre om tanker og følelser rundt donor men jeg tror som deg at det ikke gjelder flerparten her inne og at det er grunnen til så lite respons.

Vidre er de "etiske" spørsmålene vedkommende spør om spørsmål som trenger grundig tankegjenomgang. Jeg kan i allefall ikke sette meg ned å svare på slike spørsmål uten å vite mer om dette. Det er lett å mene at både det ene og det andre er rett når det ikke kommer til å gjelde en selv. Dette er også spørsmål som må behandles individuellt, alt avhenger av barnet, familien og donor så her vil ingen sak være lik. Jeg ville derfor ikke svare på slike spørsmål på så generellt grunnlag (av fare for å virke lite gjenomtenkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

jeg vil bare si at det var ett uhøflig svar du fikk fra Ergo her! unødvendig å være så krass synes jeg.

du stiller et veldig interessant spørsmål på en høflig måte, og da er det kjipt å få et sånt svar!

jeg har dessverre ikke mye å meddele når det gjelder ditt spørsmål, siden vi har vært igjennom et vanlig ivf forsøk(resultatet er en flott sønn 5 mnd!)-og vi har ikke hatt behov for donor.

får håpe det er andre her inne som har gjort seg noen tanker om dette, evt erfaringer -som sikkert er villig til å dele noen tanker med deg.

dette med biolgisk opphav er viktig bla av de grunnene du nevner, som feks sykdom seinere etc.

jeg innbiller meg at de fleste som bruker donor vil holde dette hemmelig for familie,og kanskje også for barnet-det kan jeg godt forstå. men hvor etisk riktig det er...det vet jeg ikke..

håper noen andre kan svare deg. selv om jeg vet at det ikke er bruk av donor som dominerer her inne.

beklager at du ble møtt så uvennlig.

det er stort sett søte folk her!:) ....vanligvis.

Rooolig, rooolig... Går det ikke an å ta det litegrann easy da... Prøvde som du kanskje har lest litt lenger ned å forklare hvorfor jeg svarte som jeg gjorde. Synes de krasse svarene etter alt å dømme kommer fra andre enn meg nå, hva?

Den problemstillingen "til dere her inne!" tar opp er aktuell og interessant. Mitt poeng var som sagt at det ofte kan være vanskelig å drøfte dette med personer som ikke har følt det på kroppen. Jeg har møtt mange håpløse fordommer og merkelige reaksjoner på det med bruk av donor. Mange er veldig raske til å dømme. Derfor blir nok noen i denne situasjonen litt sårbar.

Godtatt, kjære jomfrua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere barnløs

Det hadde vært fint å høre litt om bakgrunnen for din interesse. Er du selv i en situasjon der dette er en aktuell problemstilling?

Jeg tror ingen her inne gidder å svare en "utenforstående" som bare er nysgjerrig. Hvis du leter litt rundt omkring på nettet, finner du sikkert en del stoff om denne problemstillingen.

Dere barnløse klager over for liten forståelse og at dere blir oversett i budsjetter osv, men avviser altså en som ærlig lurer på noe.

Bakgrunn for å spørre!!!! Hun er vel nyskjerrig på akkurat den problemstillingen da!

Sånn som du oppfører deg, så blir ufrivillig barnløse oppfattet som sure og sære, en minoritetsgruppe i sammfunnet nærmest.

Hilsen en tidligere barnløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere barnløse klager over for liten forståelse og at dere blir oversett i budsjetter osv, men avviser altså en som ærlig lurer på noe.

Bakgrunn for å spørre!!!! Hun er vel nyskjerrig på akkurat den problemstillingen da!

Sånn som du oppfører deg, så blir ufrivillig barnløse oppfattet som sure og sære, en minoritetsgruppe i sammfunnet nærmest.

Hilsen en tidligere barnløs

Dette tar visst aldri slutt. Jeg gidder ikke ennå en gang forklare hvorfor jeg svarte som jeg gjorde, og du må gjerne kalle meg både sur og sær. Men hvis du leser innleggene mine en gang til, ser du kanskje at jeg muligens er inne på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

.

Det er vel heller slik at eggdonasjon ikke er tillatt i Norge. En viss forskjell...

Man er ikke kriminell fordi om man velger å gjøre dette i et av våre nære naboland, som Danmark eller Finland, fordi om det er FORBUDT (med store bokstaver som du sier) i Norge. Det er som vi i FUB forsøker å si at selv om en behandling ikke er tillatt i Norge, så er det ingen som kan nekte par som ønsker det behandling i land der det er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua

Rooolig, rooolig... Går det ikke an å ta det litegrann easy da... Prøvde som du kanskje har lest litt lenger ned å forklare hvorfor jeg svarte som jeg gjorde. Synes de krasse svarene etter alt å dømme kommer fra andre enn meg nå, hva?

Den problemstillingen "til dere her inne!" tar opp er aktuell og interessant. Mitt poeng var som sagt at det ofte kan være vanskelig å drøfte dette med personer som ikke har følt det på kroppen. Jeg har møtt mange håpløse fordommer og merkelige reaksjoner på det med bruk av donor. Mange er veldig raske til å dømme. Derfor blir nok noen i denne situasjonen litt sårbar.

Godtatt, kjære jomfrua?

godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...