Gjest Mvh sær sykepleier stud. Skrevet 3. oktober 2003 Skrevet 3. oktober 2003 Heisann. Lurer på en litt sær ting. I blodet så har hemoglobinet(Hb) forskjellige typer bindinger. Bla til O2 så er det fire bindinger. det jeg lurer på er hvor mange bindinger det finnes til CO2 (Carbondioksid) og CO (carbonmonoksid) SÆRT..... men jeg lurer.... 0 Siter
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 14. oktober 2003 Skrevet 14. oktober 2003 Dette kan du slaa opp i lereboken din,(dvs. antall bindinger) men det som er viktig her er HGB. binder og frigjor oxygen O2 og carbondioksyd CO2 omtrent like raskt. Dette i motsetning til carbonmonoksyd (CO) som har en kraftig binding til HGB, CO fra cigarett-royk eller bileksos kan faktisk pavises bundet i blodet til HGB hele 24 timer. Det opptar da plass pa HGB slik at transport av O2 og CO2 ikke kan skje sa effektivt som det burde.Dvs. det kan vere et problem helsemessig. Beklager at jeg sitter i utlandet med manglende norske bokstaver. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.