Gå til innhold

Noe sært spørsmål!


Gjest Mvh sær sykepleier stud.

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh sær sykepleier stud.

Heisann. Lurer på en litt sær ting. I blodet så har hemoglobinet(Hb) forskjellige typer bindinger. Bla til O2 så er det fire bindinger. det jeg lurer på er hvor mange bindinger det finnes til CO2 (Carbondioksid) og CO (carbonmonoksid) SÆRT..... men jeg lurer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Dette kan du slaa opp i lereboken din,(dvs. antall bindinger) men det som er viktig her er HGB. binder og frigjor oxygen O2 og carbondioksyd CO2 omtrent like raskt. Dette i motsetning til carbonmonoksyd (CO) som har en kraftig binding til HGB, CO fra cigarett-royk eller bileksos kan faktisk pavises bundet i blodet til HGB hele 24 timer. Det opptar da plass pa HGB slik at transport av O2 og CO2 ikke kan skje sa effektivt som det burde.Dvs. det kan vere et problem helsemessig.

Beklager at jeg sitter i utlandet med manglende norske bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...