Gå til innhold

Heller syk enn å fremføre

Anbefalte innlegg

Gjest shenert...

Hva skal jeg gjøre hvis jeg er så redd for å framføre ting foran klassen at jeg heller later som jeg er syk for å unngå det?

Grunnen til at jeg ikke klarer å fremføre er at jeg rødmer før jeg i det hele tatt har begynt å snakke.

Jeg kjenner at det bare koker i ansiktet og hele alt blir bare tull

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122144-heller-syk-enn-%C3%A5-fremf%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å øve deg litt på dette? fremføre for foreldrene dine eksempel. klarer du det er klassen lett. og ha en skikkelig god jukselapp å se på, og puste rolig, og tenke at besvimer jeg så besvimer jeg, eller rødmer jeg så rødmer jeg...

men å øve seg hjemme og bli ordentlig trygg kan lønne seg veldig! først foran speilet, og så foran foreldre eller søsken! lykke til!

Gjest ahhh jeg kjenner igjen problemet

Det du bør gjøre er å snakke med læreren din slik at han/hun er klar over situasjonen din. Det virker som at du ikke bare er redd men har angst for fremføring. Og angst er ikke bare å "skjerpe seg" utav. Det vet jeg veldig godt.

Det jeg vil anbefale ut ifra erfaring er følgende. Som jeg sa : si fra til læreren om situasjonen din. Deretter snakker dumed fastlegen din slik at han kan ordne så du får gruppeterapi/samtaler. Da får du treffe og trene sammen med andre som har samme problemet som du har. Da er det mye tryggere å trene seg ut av problemet fordi de andre i gruppen forstår deg.

Lykke til. Og vit at du IKKE er alene om dette.

Det du bør gjøre er å snakke med læreren din slik at han/hun er klar over situasjonen din. Det virker som at du ikke bare er redd men har angst for fremføring. Og angst er ikke bare å "skjerpe seg" utav. Det vet jeg veldig godt.

Det jeg vil anbefale ut ifra erfaring er følgende. Som jeg sa : si fra til læreren om situasjonen din. Deretter snakker dumed fastlegen din slik at han kan ordne så du får gruppeterapi/samtaler. Da får du treffe og trene sammen med andre som har samme problemet som du har. Da er det mye tryggere å trene seg ut av problemet fordi de andre i gruppen forstår deg.

Lykke til. Og vit at du IKKE er alene om dette.

hjelper ikke å holde seg syk og hjemme iallfall... dette er noe en må igjennom hundre ganger i løpet av livet, både i senere studier og jobb og selskapsliv, utrolig mye bedre å begynne å jobbe med dette nå.

finnes jo ulike kurs for å lære slikt også. kanskje det finnes kurs på internett?

Gjest ahhh jeg kjenner igjen problemet

hjelper ikke å holde seg syk og hjemme iallfall... dette er noe en må igjennom hundre ganger i løpet av livet, både i senere studier og jobb og selskapsliv, utrolig mye bedre å begynne å jobbe med dette nå.

finnes jo ulike kurs for å lære slikt også. kanskje det finnes kurs på internett?

Ja det er ikke bra å skulke skolen. Men det er bare slik at om angsten er stor nok hjelper det ikke å ta seg sammen som ved "vanlig redsel".. Derfor foreslo jeg gruppeterapi. Der kan han trene seg sammen med likesinnede og da er det enklere å komme ut av det. Dette er et helt grusomt problem om det blir stort nok. Om denne personen har det helt grusomt på skolen på grunn av dette er det viktig å få proff hjelp. Først da kan han føle seg mer fri og stå i fokus uten de største problemene.

Ja det er ikke bra å skulke skolen. Men det er bare slik at om angsten er stor nok hjelper det ikke å ta seg sammen som ved "vanlig redsel".. Derfor foreslo jeg gruppeterapi. Der kan han trene seg sammen med likesinnede og da er det enklere å komme ut av det. Dette er et helt grusomt problem om det blir stort nok. Om denne personen har det helt grusomt på skolen på grunn av dette er det viktig å få proff hjelp. Først da kan han føle seg mer fri og stå i fokus uten de største problemene.

Ja, jeg vet, regner ikke med dette er noe som går over eller bare er å skjerpe seg med nei.

Ny ide, det må da være mulig å ta opp dette med lærer, eventuelt at foreldrene kan ta det opp, og få til å få lov å holde foredrag eller liknende kun for læreren eller en liten gruppe sittende i en ring mer uformelt eksempel. Og ikke nødvendigvis hele klassen på en gang?

Annonse

Gjest shenert

Ja, jeg vet, regner ikke med dette er noe som går over eller bare er å skjerpe seg med nei.

Ny ide, det må da være mulig å ta opp dette med lærer, eventuelt at foreldrene kan ta det opp, og få til å få lov å holde foredrag eller liknende kun for læreren eller en liten gruppe sittende i en ring mer uformelt eksempel. Og ikke nødvendigvis hele klassen på en gang?

Men det er også vanskelig å fortelle om det.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har dette problemet, fordi jeg har mange venner og ingen vil ødelegge for meg. Det er kun jeg som skaper problemet for meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...