Gå til innhold

Merkelig Pop-Up?

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden fått en merkelig pop-up når jeg har vært online.

Det er en grå boks, og det står øverst på en blå linje "Tjenesten Messenger"

I selve boksen står det bl.a:

"Melding fra ADMIN til YOU

SYSTEM ALERT

Your computer is leaking your IP address to the internet.

This may be a security risk and a total stranger could silently access your computer,

Without your knowledge, while you are online."

Så skriver de at man bør skrive ned en adresse for å "protect your private computer files"

Note: do not press OK until you have written it down and typed it into your web browser. Pressing OK will close this window forever

Jeg synes jo beskjeden høres litt muffens ut:) MEN - jeg har så liten peiling på dette at jeg ble litt bekymret for hva dette egentlig kan være??..

Bør jeg bekymre meg?

Jeg bruker ingen chatteprogram eller noe slikt.. så jeg lurer på hva "Tjenesten Messenger" er for noe?

Hadde satt veldig stor pris på om noen som har peiling på slikt, kan si meg hva jeg bør gjøre/ hva dette er??.. for nå er jeg i stuss her:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122218-merkelig-pop-up/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi.. "Your computer is leaking your IP address to the internet." gitt. Dette er omtrent som å bekymre seg over at telefonnummeret ditt står i telefonkatalogen - en typisk måte å bruke tekniske termer til å uroe folk som ikke er så inne i dataspråk. IP-adressen er offentlig, det er slik maskiner på nett finner hverandre. Adressen blir tildelt av internettleverandøren din, og kan ikke brukes av andre nettbrukere til å spore deg personlig eller bryte seg inn i maskinen din. Du trenger dermed ikke bekymre deg for innholdet i advarselen. Den prøver antakelig bare å lure deg til å installere spyware eller virus på maskinen din.

Det du bør gjøre er å laste ned og installere programmet Ad-Aware, og søke gjennom maskinen med det. Forhåpentligvis vil den finne det programmet som popper opp advarslene, og fjerne det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122218-merkelig-pop-up/#findComment-740078
Del på andre sider

Gjest bare spam

Sannsynligvis en annen måte å sende spam på, basert på tjenesten Windows Messenger. Har bare win 2000 her og der skrus den av på følgende måte (har den dessverre bare på engelsk, men du skjønner sikkert):

Control panel -> Administrative tools -> Services ->

Høyreklikk på Messenger i listen her og velg "Disable".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122218-merkelig-pop-up/#findComment-740315
Del på andre sider

Hihi.. "Your computer is leaking your IP address to the internet." gitt. Dette er omtrent som å bekymre seg over at telefonnummeret ditt står i telefonkatalogen - en typisk måte å bruke tekniske termer til å uroe folk som ikke er så inne i dataspråk. IP-adressen er offentlig, det er slik maskiner på nett finner hverandre. Adressen blir tildelt av internettleverandøren din, og kan ikke brukes av andre nettbrukere til å spore deg personlig eller bryte seg inn i maskinen din. Du trenger dermed ikke bekymre deg for innholdet i advarselen. Den prøver antakelig bare å lure deg til å installere spyware eller virus på maskinen din.

Det du bør gjøre er å laste ned og installere programmet Ad-Aware, og søke gjennom maskinen med det. Forhåpentligvis vil den finne det programmet som popper opp advarslene, og fjerne det.

Tusen takk for svar begge to!!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122218-merkelig-pop-up/#findComment-740323
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...