Gå til innhold

Dilemma - jobbtilbud, og gravid

Anbefalte innlegg

Gjest blandede følelser

Det har skjedd mye i dag. Fant først ut at jeg er gravid (jiippiii!) og noen timer senere får jeg telefon fra et sted jeg var på intervju tidligere i uka - og jobben var min hvis jeg ønsket det.

Jeg sa jatakk til å komme noen dager på opplæring i neste uke, siden jeg for tiden har en deltidsjobb, og ikke jobber hver dag.

Den nye stillingen er røntgenassistent. Røntgen er ikke bra når man har barn i magen, men vi snakket faktisk om dette på intervjuet. Jeg røpet ikke at jeg kunne være gravid, men samtalen penset inn på ei i svangerskapspermisjon, og da var det lett å stille noen generelle sp.m. De så ingen problemer med å ha en gravid rtg.assistent, det krevde bare at de tok litt ekstra hensyn til det. Ikke noe problem, de smilte bare og sa at det skjer rett som det skvett.

Mitt dilemma - skal jeg fortelle allerede første prøvedag at jeg er gravid? Eller skal jeg vente? Jeg er jo ikke særlig langt på vei, mye kan gå galt. Men.. vil ikke være uærlig heller..

Vet jeg ikke har plikt til å oppgi graviditet, men på et sted der det jobbes med røntgen vil jeg helst ha ting på det rene. For mitt barns skyld..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122584-dilemma-jobbtilbud-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -også mamma

Jeg hadde bare vært i min nye jobb i 2 mnd før jeg var på vei med min nr 2. Men klarte ikke holde på "nyheten" mer enn en uke. Men jeg har heldigvis en super sjef som elsker å leke onkel for alle ansattes barn da.....

Men sånn generelt? takk ja til jobb, skriv under kontrakt, og SÅ sier du i fra. Fordi: Selvom en arbeidsgiver ikke har lov til å anse graviditet som et hinder for å ansette deg- så er det likevel mange som gjør det! Selv på et offentlig sykehus.

Lykke til

Gjest Novembermom

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg har hørt at man skal holde seg unna røngten når man er gravid.

Noen sier de 12 første ukene og noen har fått beskjed om hele svangerskapet. Gravide skal jo ikke utsettes for røngtenstråler med mindre det er helt nødvednig.

Tror jeg ville sjekket opp i det først.....

Gjest blandede følelser

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg har hørt at man skal holde seg unna røngten når man er gravid.

Noen sier de 12 første ukene og noen har fått beskjed om hele svangerskapet. Gravide skal jo ikke utsettes for røngtenstråler med mindre det er helt nødvednig.

Tror jeg ville sjekket opp i det først.....

Jeg vet godt hva røntgenstråler gjør, jeg har en relevant utdannelse når det gjelder denne jobben. :-)

Annonse

Gjest annette

Jeg hadde bare vært i min nye jobb i 2 mnd før jeg var på vei med min nr 2. Men klarte ikke holde på "nyheten" mer enn en uke. Men jeg har heldigvis en super sjef som elsker å leke onkel for alle ansattes barn da.....

Men sånn generelt? takk ja til jobb, skriv under kontrakt, og SÅ sier du i fra. Fordi: Selvom en arbeidsgiver ikke har lov til å anse graviditet som et hinder for å ansette deg- så er det likevel mange som gjør det! Selv på et offentlig sykehus.

Lykke til

Jeg fikk en jobb for 8 år siden,jeg visste selv da ikke at jeg var gravid.Dette merket jeg først etterpå.De tok det helt fint.Du burde si fra til de at du er gravid;men vent til etter at du har skrevet under på kontrakten;for din egen skyld:)

Jeg fant ut at jeg var gravid mens jeg var student, og hev meg rundt og skaffet meg jobb (mer lønnsomt med permisjon med lønn enn engangsbeløpet), fortalte at jeg var gravid samme dag som jeg skrev under avtalen. De tok det fint, jeg har hatt enda en permisjon i samme jobb, og jobber her fremdeles (og stortrives).

Jeg må imidlertid innrømme at jeg følte meg litt sleip da jeg sa det, men-men...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...