Gå til innhold

citoyen! (eller noen) CSS og høyde på menyfelt.

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med noen nye sider, og får ikke til å definere høyde på menyfeltet. Dvs jeg kan alltids slenge på et visst antall pixler, og få en fast høyde på den, men da det er ulik høyde på sidene mine så er ikke dette et alternativ. Menyfeltet er plassert til høyre på sida, og jeg ønsker at det til en hver tid skal ha samme høyde som resten av sidene. Hva må til for at menyen skal tilpasse seg høyden på hver enkelt underside? Har forsøkt å angi høyden i både body og div#menu i %, dvs 100 %, men det hjelper ikke. Fikk et tips om å legge inn et transparent bilde på 1x1 px, med dette funket ikke.

Her er kodene:

div#menu {

position:absolute;

top : 0px;

left: 0px;

width: 150px;

height: 800px; (tilfeldig valgt)

padding: 95px 0px 0px 0px;

background-color : #D1D1D1;

border-right: outset thin #A6A6A6;

}

div#main {

font-size: 0.8em;

text-decoration: none;

position: absolute;

width: 800px;

top: 20px;

left: 165px;

right: 100px

padding: 0px 10px 0px 10px;

}

En annen sak; Bruker IE nå, men kunne tenkt meg å ha Opera tilgjengelig for å sjekke hvordan sidene oppfører seg der. Er det bare å laste ned og innstallere selv om jeg har IE på maskina fra før?

Fortsetter under...

Hvis du kan leve med at både menyen og siden tar opp 100% av sidehøyden, så kan du bruke følgende kode:

body {

margin: 0px;

padding: 0px;

height: 100%;

}

div.container {

}

div.menu {

margin-top : 0px;

margin-left: 0px;

float: left;

}

div.main {

margin-top: 0px;

margin-left: 165px;

right: 100px;

padding: 20px 10px 0px 10px;

}

...

Hvis du vil ha variabel høyde går det også an, men da må jeg tenke litt mer :)

Du kan ikke få dem til å bli nøyaktig samme høyde uten å bruke javascript dersom du bruker position: absolute. Med absolute gjør du det posisjonerte objektet uavhengig av alle andre elementer på siden.

Du kan laste ned både Opera og Mozilla og installere uavhengig av IE og hverandre. Når det gjelder Opera kan du til og med ha flere versjoner installert samtidig, om du skulle ønske det.

Hvis du kan leve med at både menyen og siden tar opp 100% av sidehøyden, så kan du bruke følgende kode:

body {

margin: 0px;

padding: 0px;

}

div.container {

}

div.menu {

margin-top : 0px;

margin-left: 0px;

float: left;

}

div.main {

margin-top: 0px;

margin-left: 165px;

right: 100px;

padding: 20px 10px 0px 10px;

}

...

Hvis du vil ha variabel høyde går det også an, men da må jeg tenke litt mer :)

Du kan ikke få dem til å bli nøyaktig samme høyde uten å bruke javascript dersom du bruker position: absolute. Med absolute gjør du det posisjonerte objektet uavhengig av alle andre elementer på siden.

Du kan laste ned både Opera og Mozilla og installere uavhengig av IE og hverandre. Når det gjelder Opera kan du til og med ha flere versjoner installert samtidig, om du skulle ønske det.

Dæver'n citoyen, det var kjapt levert! Tusen takk!

Skal prøve ut de kodene du la inn. Er ikke så stø i css ennå, men begynner å bli rimelig hekta.

Tenker jeg starter med å laste ned Opera. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...