nynne Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Altså. Juni neste år skal datteren min og jeg kjøpe oss en kanin sammen mens pappa er på fisketur (he he he) Jeg har alt av materialer klart for utebur og hele pakka. Men et par spørsmål i den forbindelse: 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) 4: Forskjell på høy og halm? 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Det var alt i første omgang.Takker på forhånd for svar.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke sign. Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Altså. Juni neste år skal datteren min og jeg kjøpe oss en kanin sammen mens pappa er på fisketur (he he he) Jeg har alt av materialer klart for utebur og hele pakka. Men et par spørsmål i den forbindelse: 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) 4: Forskjell på høy og halm? 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Det var alt i første omgang.Takker på forhånd for svar.... Spør igjen i mai/juni...jeg har en bror som har mange kaniner, og de får kaninunger støtt og stadig. Akkurat nå har de "bare" 12, men til våren er det sikkert enda flere. De får du veldig "billig"...sikkert gratis. Fine er de også. Mange farger og ulik pelslengde 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bugsbunny Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Altså. Juni neste år skal datteren min og jeg kjøpe oss en kanin sammen mens pappa er på fisketur (he he he) Jeg har alt av materialer klart for utebur og hele pakka. Men et par spørsmål i den forbindelse: 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) 4: Forskjell på høy og halm? 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Det var alt i første omgang.Takker på forhånd for svar.... Dere har altså allerede bestemt dere for å kjøpe kanin, uten å vite noe om dyret på forhånd? Søk på nettet! Søk på "kanin". Du får sikkert opp masse treff, både infosider og hjemmesider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Altså. Juni neste år skal datteren min og jeg kjøpe oss en kanin sammen mens pappa er på fisketur (he he he) Jeg har alt av materialer klart for utebur og hele pakka. Men et par spørsmål i den forbindelse: 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) 4: Forskjell på høy og halm? 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Det var alt i første omgang.Takker på forhånd for svar.... 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) Meg: Ja, de kan være ute hele året. Kaninene tåler opptil -40, men de skal ha det trekkfritt og selvfølgelig tørt i huset sitt. Velger du å ha utekaniner, så må de være ute hele tiden, ikke tas ut ene natten og inn den neste. De er var for temperatursvingninger og blir fort forkjølt. 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? Meg: Du bør kjøpe fra en seriøs oppdretter. En oppdretter som gir deg mye informasjon og som IKKE selger kaninene før de er 8 uker gamle. Det finnes sikkert en lokalavis der du bor - kanskje du kan søke via den, eller via telefonkatalogen. IKKE dyrebutikk, kjøp fra oppdretter. De følger deg opp etterpå også - og kaninen 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) Meg: Vi har to dvergveddere. Akkurat passe store og veldig nydelige. En sterk og god rase. 4: Forskjell på høy og halm? Meg: Det kan jeg ikke svare konkret på. Spør på dyrenett.no - der er flere oppdrettere som diskuterer der. De er flinke. 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Meg: Nei, det er det aller dårligste. Du skal ikke kjøpe fór fra supern - helst ikke dyrebutikk heller. Har du Felleskjøpet i nærheten? Det er absolutt det beste foret - og faktisk er det billigere også. Du kan kjøpe alt du trenger på Felleskjøpet. Her er min erfaring når det kommer til dyrebutikker: Nesten INGENTING av det som ble fortalt meg i dyrebutikken samsvarer med det jeg har fått vite hos seriøse oppdrettere, og det gjør meg i grunnen nokså sjokkert. Vi ble fortalt at: - Det er ingen problem forbundet med å kjøpe kaninunger som er 4-5 uker gamle, fordi moren ville ofte likevel ikke ha noe å gjøre med dem etter dette likevel. - Hvis jeg kjøpte maten som de hadde i dyrebutikken, så kjøpte jeg det beste. - Kaninene kunne spise stort sett hva som helst, men vi måtte være forsiktig med løvetann i starten pga tilvenning (dette er i og for seg greit - med tilvenning - men det ble ikke sagt noe om at kaniner ikke bør få enklte frukter eller grønne ting) - Jeg kunne ta på de sele når som helst, hvis de ikke virket redde. - Oppdrettere brukte å la mor og unger være mye for seg selv fra de var født og utover. Det gjorde at mange av kaninungene hadde problemer med å bli tamme (lite menneskekontakt). Forklaringen på at de vi kjøpte var så tamme (og det er de virkelig) var at hun som hadde solgt dem til dyrebutikken brukte mye tid på dem. - Kaniner har behov for saltstein som den kan kvesse tennene sine på OG få i seg nødvendige mineraler. - Kaniner er gnagere - Kaniner trenger ikke så veldig store bur ...... Og all denne feilinformasjonen fikk jeg på forespørsel. Nesten ingenting av det jeg nå anser som viktig informasjon, har jeg fått uten oppfordring (hvis jeg nå ser bort fra at alle svarene jeg har fått er feil da). Jeg mener da vitterlig at folk som selger dyr har PLIKT til å opplyse om enkelte ting. Vi hadde bestemt oss for å kjøpe kaniner, og hvis vi hadde visst at kaninene ikke hatt godt av å komme til oss så unge som 5 uker, så hadde vi ventet. Selvfølgelig hadde vi det. Jeg tar på meg all kritikk for ikke å ha undersøkt godt nok, men samtidig - hvis man ikke skal kunne spørre folk på dyrebutikken om råd OG stole på at de er riktige, hvordan står det da til med dyrene våre rundt omkring i Norges land? Hvor mange dyr blir ikke vanskjøttet? Så mitt råd til deg er - ikke gjør samme feilen som vi gjorde. Boikott dyrebutikkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utekanin Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Altså. Juni neste år skal datteren min og jeg kjøpe oss en kanin sammen mens pappa er på fisketur (he he he) Jeg har alt av materialer klart for utebur og hele pakka. Men et par spørsmål i den forbindelse: 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) 4: Forskjell på høy og halm? 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Det var alt i første omgang.Takker på forhånd for svar.... Kaniner som skal være ute bør være ute bestandig, altså gradvis venne seg til kaldere temperatur utover høsten og vinteren. En kanin som har vært innekanin, kan ikke settes ut om vinteren, da vil den lide veldig. Og den må ha et vinterisolert bur / et rom i buret som er isolert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Dere har altså allerede bestemt dere for å kjøpe kanin, uten å vite noe om dyret på forhånd? Søk på nettet! Søk på "kanin". Du får sikkert opp masse treff, både infosider og hjemmesider. Siden du spør i en kvass tone, kan jeg gjerne svare sånn også. Joda, vi har hatt kanin før, men tydeligvis ikke på riktig måte etter det jeg skjønte av denne tråden. derfor noen "idiot"spørsmål så vi unngår å plage kaninen neste gang. hvis du ser den info zirine fikk i dyrebutikken, så samsvarer det nok med det vi fikk beskjed om. ok? og ja, vi HAR bestemt oss. derfor er det vel bra at vi driver litt research 8 mnd FØR vi kjøper kaninen vel??? Eller var alle andre her innbarka med kunnskap før de anskaffet seg dyr eller??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 1: Kan de virkelig være ute hele året? Bor ved vannet på østlandet (drammen) Meg: Ja, de kan være ute hele året. Kaninene tåler opptil -40, men de skal ha det trekkfritt og selvfølgelig tørt i huset sitt. Velger du å ha utekaniner, så må de være ute hele tiden, ikke tas ut ene natten og inn den neste. De er var for temperatursvingninger og blir fort forkjølt. 2: Hvis ikke vi skal kjøpe fra dyrebutikk, hvor skal vi kjøpe fra da? Meg: Du bør kjøpe fra en seriøs oppdretter. En oppdretter som gir deg mye informasjon og som IKKE selger kaninene før de er 8 uker gamle. Det finnes sikkert en lokalavis der du bor - kanskje du kan søke via den, eller via telefonkatalogen. IKKE dyrebutikk, kjøp fra oppdretter. De følger deg opp etterpå også - og kaninen 3: En barnevennlig type men som samtidig er VELDIG søt. (Ingen belgisk kjempe til oss er du snill....) Meg: Vi har to dvergveddere. Akkurat passe store og veldig nydelige. En sterk og god rase. 4: Forskjell på høy og halm? Meg: Det kan jeg ikke svare konkret på. Spør på dyrenett.no - der er flere oppdrettere som diskuterer der. De er flinke. 5: Er fôr kjøpt på super'n bra nok? Meg: Nei, det er det aller dårligste. Du skal ikke kjøpe fór fra supern - helst ikke dyrebutikk heller. Har du Felleskjøpet i nærheten? Det er absolutt det beste foret - og faktisk er det billigere også. Du kan kjøpe alt du trenger på Felleskjøpet. Her er min erfaring når det kommer til dyrebutikker: Nesten INGENTING av det som ble fortalt meg i dyrebutikken samsvarer med det jeg har fått vite hos seriøse oppdrettere, og det gjør meg i grunnen nokså sjokkert. Vi ble fortalt at: - Det er ingen problem forbundet med å kjøpe kaninunger som er 4-5 uker gamle, fordi moren ville ofte likevel ikke ha noe å gjøre med dem etter dette likevel. - Hvis jeg kjøpte maten som de hadde i dyrebutikken, så kjøpte jeg det beste. - Kaninene kunne spise stort sett hva som helst, men vi måtte være forsiktig med løvetann i starten pga tilvenning (dette er i og for seg greit - med tilvenning - men det ble ikke sagt noe om at kaniner ikke bør få enklte frukter eller grønne ting) - Jeg kunne ta på de sele når som helst, hvis de ikke virket redde. - Oppdrettere brukte å la mor og unger være mye for seg selv fra de var født og utover. Det gjorde at mange av kaninungene hadde problemer med å bli tamme (lite menneskekontakt). Forklaringen på at de vi kjøpte var så tamme (og det er de virkelig) var at hun som hadde solgt dem til dyrebutikken brukte mye tid på dem. - Kaniner har behov for saltstein som den kan kvesse tennene sine på OG få i seg nødvendige mineraler. - Kaniner er gnagere - Kaniner trenger ikke så veldig store bur ...... Og all denne feilinformasjonen fikk jeg på forespørsel. Nesten ingenting av det jeg nå anser som viktig informasjon, har jeg fått uten oppfordring (hvis jeg nå ser bort fra at alle svarene jeg har fått er feil da). Jeg mener da vitterlig at folk som selger dyr har PLIKT til å opplyse om enkelte ting. Vi hadde bestemt oss for å kjøpe kaniner, og hvis vi hadde visst at kaninene ikke hatt godt av å komme til oss så unge som 5 uker, så hadde vi ventet. Selvfølgelig hadde vi det. Jeg tar på meg all kritikk for ikke å ha undersøkt godt nok, men samtidig - hvis man ikke skal kunne spørre folk på dyrebutikken om råd OG stole på at de er riktige, hvordan står det da til med dyrene våre rundt omkring i Norges land? Hvor mange dyr blir ikke vanskjøttet? Så mitt råd til deg er - ikke gjør samme feilen som vi gjorde. Boikott dyrebutikkene. det "rommet" kaninen skal ha i uteburet, i boken vi har er det bygget kun av vanlige plankevegger. det holder kanskje ikke? Isolere det på noen måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 det "rommet" kaninen skal ha i uteburet, i boken vi har er det bygget kun av vanlige plankevegger. det holder kanskje ikke? Isolere det på noen måte? Det er ikke nødvendig å isolere helårsbur, men buret må stå på ben, opp fra bakken slik at det ikke kommer fuktighet inn i buret. Buret bør også ha skrått tak slik at vannet ikke blir liggende på taket når det regner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bugsbunny Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Siden du spør i en kvass tone, kan jeg gjerne svare sånn også. Joda, vi har hatt kanin før, men tydeligvis ikke på riktig måte etter det jeg skjønte av denne tråden. derfor noen "idiot"spørsmål så vi unngår å plage kaninen neste gang. hvis du ser den info zirine fikk i dyrebutikken, så samsvarer det nok med det vi fikk beskjed om. ok? og ja, vi HAR bestemt oss. derfor er det vel bra at vi driver litt research 8 mnd FØR vi kjøper kaninen vel??? Eller var alle andre her innbarka med kunnskap før de anskaffet seg dyr eller??? -Så dere har til og med _hatt kanin før_, uten å vite såpass om dyret?? Ja da er det jammen på tide at basiskunnskapen begynner å ramle på plass! At jeg er krass? Ja, for jeg kan ikke fordra folk som har dyr de ikke vet noe om!! Dyr er forsvarsløse, vi har et ansvar overfor dem!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-751884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 -Så dere har til og med _hatt kanin før_, uten å vite såpass om dyret?? Ja da er det jammen på tide at basiskunnskapen begynner å ramle på plass! At jeg er krass? Ja, for jeg kan ikke fordra folk som har dyr de ikke vet noe om!! Dyr er forsvarsløse, vi har et ansvar overfor dem!!!!! Vi fulgte den informasjonen vi fikk i dyrebutikken. Var innom flere og informasjonen samsvarte bra. Så vi syntes selv vi var godt informert. kaninen vår virket heller ikke som den hadde det så grusomt heller. Var veldig tam og kosete. Vi er ikke den type mennesker som løper avgårde og kjøper et dyr fordi det er så sabla nusselig. Men da jeg skjønte av denne tråden at dyrebutikker ikke innehar den kunnskapen et dyr trenger, tenkte jeg det var på sin plass med noen basisspørsmål. Og svarene jeg fikk, samsvarte stort sett ikke med det jeg tidligere har fått vite. Jeg regner med at før du fikk/ får barn, så går du svangerskapskurs og foreldrekurs slik at du er godt forberedt. For gud bedre hvis man skulle lære underveis av egne og andres erfaringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-752514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Det er ikke nødvendig å isolere helårsbur, men buret må stå på ben, opp fra bakken slik at det ikke kommer fuktighet inn i buret. Buret bør også ha skrått tak slik at vannet ikke blir liggende på taket når det regner. Takker og bukker. Dette stod det ikke noe om i boken jeg har (det med ben og skrått tak). Dette er nå notert og tatt med når vi skal i gang med byggingen. Ellers stemmer str utifra de tidligere svarene dine. Når vinteren lokker til innekos, skal vi sette oss ned og lese kaninbøker til øyet blir stort og vått. Men takker for HYGGELIG informasjon til en feilinformert dame som nå skal rette opp alle feilan fra i går..... Så da får vi vel en liten tass som skal få det bra hos oss også. Har du noe mer nyttig info som du vet av erfaring og som ikke nødvendigvis står i en bok så rop ut er du snill!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123788-helvetes-kaniner/page/2/#findComment-752525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.