Gjest hvorfor har jeg ikke skjønt det? Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg er ei jente på 24 år. Har fast jobb, samboer og lever normalt, ser det ut til uten fra i såfall. Da jeg var 16 drakk jeg hjemmebrent hver dag, ganske mye også.Slutten med det da min eldre søster fant det ut og truet med å røpe meg til foreldre. Klarte omsider å kutte ned, og begynte å drikke hver helg i steden. Det har jeg gjort siden. Jeg har hatt lever og nyre betennelse og magesår. Vet ikke om det kommer av alkoholden, men tror det. Spyr ofte når ejg drikker, men drikker videre. Jeg drikker mye når jeg først drikker og tåler masse før ejg blir beruset. Er jeg i selskapspiser jeg lite med vilje for å utnytte alkoholen bedre. jeg rett og slett elsker å være full. Er så blid og positiv da, alle sier ejg er en gladjente med masse humor og sjarm. Er mer nøytral og usikker i endru tilstand. Jeg har røyka hasj i ca 4 år, mer eller mindre hver dag. I de to sisteåra har det vært hver dag, de dagene jeg ikke har røkt har jeg drukket.Trar hasjen har blitt en erstatter for alkoholen, men har selv ikke forstått det. Samboern min røyker med meg. Vi har hele tiden sagt at det er ikke er så farlig som alle sier, og at vi gjør det for å slappe av og at man ikke blir avhengig. Vi har prøvd å slutte, men det eneder med at det holder max tre dager, så har begge lyst påog da er det liksom greit. Nå har vi slutta igjen, og jeg er helt utafor. Vanlig at vi røyker og ser påtv og lager middag med en gang vi kommer hjem fra jobb, da trenger man ikke noe mer, for da er man likegyldig og kjeder seg ikke selv om vi ikke gjør noe. I dag etter jobb skal samboern min på fotball. Vi røyke sist søndag, og ble enige om at hverdagsrøyking ikke er lov lenger, kun helger. Jeg fikk panikk. Hva skla jeg gjøre da? Bare sitte hjemme? jeg gjør joalltid det når han er ute, men da er jeg stein. Jeg tenkte åta enm flaske vin i stedet, plutselig gikk det opp for meg at jeg har rusproblemer, og at jeg alltid har vært det. Jeg elsker å drikke og jeg røyker for å ikke bekymre meg eller kjede meg. Hva faen lever jeg for? Fylla? Jeg klarer b.la. ikke å gå ut å ta EN øl, det blir alltid minst fire. Er jeg et sted det serveres alkohol så tar jeg alltid det, selv om venninner tar brus. Det er et år siden jeg ikke drakk fredag eller lørdag. Nå drikker jeg enten fredag eller lørdag, og noen ganger midt i uka hvis ejg er påkafe ol. Drikker aldri to dager etter hverandre for ejg blir så dårlig dagen derpå. Tenkte litt tilabke og tenkte at jeg har da vært alene hjemme mange ganger og hatt det bra. Tenkte ikke over drinker jeg satt og drakk, eller six-packen jeg hadde ikjøleskapet jeg drakk, eller vinflaska jeg drakk påen time og valiumen jeg tok for fåenda bedre form. Har ALDRI vært alene hjemme og kost meg uten hasj eller alkohol. Det var sånn hele dritten begynte da jeg var 16 og bodde hjemme. Satt alltid på rommet og drakk sprit, mamma skjønte det aldri. Vi hadde ikke særlig kontakt. Etter jeg fylte 16 har det vært sånn. Jeg drikker alle under bordet, sjarmerer folk i senk, sier og gjør ting jeg ikke husker, spyr til jeg blir grønn i trynet, ligger med hvem som helst for jeg er så full at jeg ikke har kontroll. Jeg har vært så flink til å skjule det at jeg til og med har klart åskjule det for meg selv. Alltid i familieselskaper så drikker vi, jeg drikker så klat alltid meg på snurr. Begynner å lure påom vi gjemmer oss alkohol og ikke klarer å hygge oss uten hele familien. Jeg mener at en fest uten alkohol ikke er verdt å gåpå, så ille er det. Jeg har ikke klart å holde meg uten alkohol når jeg hadde nyrebetennelse en gang! Eller jobber jeg som alle andre, vasker klær, lager middag, men røyker hasj og drikker minst en gang i uka. Synes ikke jeg drikker så mye eller ofte nå, men det er tankene mine som skremmer meg. Hvis vi skla ut å spise tenker jeg 'yes, da kan jeg drikke'. Skal jeg til mamma tenker ejg 'der får jeg sikkert vin, men jeg kjøper med en så blir det mer på meg'. Er vi bedt på middag til svigerforeldrene mine tenker jeg også at da blir det alkohol og jeg har en unnskylding til å drikke mewg brisen eller full. Skal på fest i helgen og har allerede tenkt over hva jegskal drikke, selv om jeg har dårlig råd. Jeg fester heller en kveld, enn å ha med matpakke på jobben. Vet ikke om jeg vil gå uten å drikke, tror ikke jeg kommer til å ha det bra og vil takle det dårlig åse andre drikke. Samboern min og jeg har aldri pratet om dette. Han vet jeg hadde alkoholproblemer som yngre. Hvor begynner jeg? Hva er akseptabelt å drikke for ikke å bli betegna som alkoholiker? Jeg skal gjøre så godt jeg kan å ikke drite meg ut med hasjen igjen. Hvordan kan jeg disiplinere meg selv? Selv om jeg skal på en middagog allerede ar bestemt meg for å ikke drikke, så blir det til at jeg tenker 'ett glass går jogreit', så endre jeg opp veldig brisen, eller i værste fall dritings. Når jeg har lest andre innlegg her om alkoholisme så har jeg tenkt 'herregud, man vet joselv når man er alkoholiker' og jeg har unngått å lest innlegg og svar. Er det fordi jeg innerst inne visst at jeg selv er en og fordi jeg ikke vil se sannheten i øynene? Må innrømme at sannheten svir! Å få hjelp av det offentlige er ikke noe for meg, i hvert fall ikke nå. Ønsker hjelp til selvhjelp her. Nå skjønner jeg endelig at jeg har rusproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123860-langt-om-alkohol-skremt-og-r%C3%A5dvill/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lis@bet Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Du vil ikke h ahjelp fra det offenlige sier du, men jeg tror kanskje du bør kontakte AA eller noe, jeg vet ikke hvilke muligheter som finnes, da.. Det ser ut til at du trenger ordentlig hjelp siden dette har pågått så lenge, og det er ikke sikkert noen her inne har kompetanse eller erfaringen som skal til for å hjelpe deg. Kanskje postet du innlegget på forum for rusmidler, der finnes det hvertfall fagpersoner som kan svare på spørsmål. Utrolig bra at du har innsett at du har et problem, det er et langt skritt fremover! Beklager at ikke jeg kan hjelpe deg, men jeg ville bare si all mulig lykke til!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123860-langt-om-alkohol-skremt-og-r%C3%A5dvill/#findComment-750911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Du har innsett at du har et problem, og det er veldig bra, men du har ikke innsett at du må kutte ut helt. Ikke en eneste røyk til, ikke en eneste øl, eller glass vin eller drink... du må rett og slett kutte det ut, om du skal bli frisk! og alkoholisme er en sykdom du aldri blir kvitt, men lærer deg å leve med, og kontrollere deg selv... bare ett glass kan være nok til at du er på "kjøret" igjen... tør du fortelle dette til kjæresten din? vil han tro deg, forstå deg, respektere deg, og være en hjelp for deg? kan dere sammen kutte ut all alkohol og rus? Ellers må du unngå situasjoner der du kan kjede deg. du er nødt å aktivisere deg, gjerne sammen med ei "edru" venninne? Begynn å trene! Det vil få lysten på rus til å forsvinne litt, og kroppen igang igjen... jeg synes også det kan høres ut som du har fått et lever eller nyreproblem pga all alkoholen, siden du sier du kaster opp og slikt... så det beste hadde nok vært å ta motet til seg og innrømme alt dette ovenfor legen... kanskje du kan skrive det ut og gi til ham? lykke til! du er ett skritt på vei! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123860-langt-om-alkohol-skremt-og-r%C3%A5dvill/#findComment-750931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 De fleste som har rusproblemer skjønner ikke at de har ett problem. Gjennom min jobb har jeg hatt to alkoholsaker, to som jeg har vært leder for ble tatt for fyll på jobben. Dette er noe jeg kjenner meget godt i gjennom erfaring med disse to sakene som totalt pågikk over flere år. Lærte mye gjennom sakene og via leger. Den ene av disse har drukket i 30 år og skjønte fortsatt ikke at han hadde ett problem. Slik er det desverre med de aller, aller fleste som har ett rusproblem. Alle andre har sett det i mange, mange år, mens de selv ikke ser det. Du har kommet så langt at du ser at dette har blitt ett problem og det er kjempebra. Skjønner du ikke det vil du heller ikke klare å gjøre noe med det. Du må også regne med at at din omgangskrets har sett dette for lenge siden og de har garantert tenkt tanken mange ganger på at du må ha ett rusproblem. Mange av dem vil sverge på at du har det også. Det er bare du selv som tror at dette har gått upåaktet hen. Det du må gjøre er å finne på noe som erstatter alkoholen. Du klarer ikke å bare slutte å ruse deg uten at du gjør noe annet. Fordi du har alltid brukt tiden til å ruse deg og da vil du ikke klare å bare sitte rolig uten å gjøre noe annet. Du må rett og slett fylle den tiden du ruset deg med noe annet. Noe som er veldig bra er trening, tren så du nesten stuper, du MÅ få hjernen din til å tenke på noe annet en rus. Fokuser på at du skal bygge opp kroppen, bli sunn og frisk, få kroppen til å fungere godt og få overskudd. Det å slutte å ruse seg er ett helvete å komme seg ut av, så her nytter det ikke å ta lett på oppgaven. Du må også bestemme deg for å kutte helt ut, du kan ikke legge opp til å drikke mindre for det går til helvete uansett. En annen ting er at hvis du ikke slutter nå, så blir dette bare verre og verre. Inntaket blir større og større og det blir oftere og oftere etter som årene går. Tilslutt begynner du så raskt du står opp og holder på til du stuper i seng, dag etter dag. Du vil slutte å fungere utover det å ruse deg. Fremtidsutsiktene dine er meget dårlig jente. Dette vil bli jævlig hardt for deg og du står ovenfor store utfordringer. Du må være steinhard og tøff og være utrolig bestemt for at du skal klare dette. Ønsker deg lykke til og jeg håper du kan si litt om hvordan det går:-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123860-langt-om-alkohol-skremt-og-r%C3%A5dvill/#findComment-751381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 (Er det deg P.? Om du prøver å bli gravid er det kjempeviktig å slutte!! Godt du har innsett dette. Om det ikke er deg... hopp over det jeg nettopp skrev.) Jeg synes du skal prøve å ha hjemme-alene-kveld uten noe. Kos deg med noe god mat/cola. Jeg drikker ikke nå (en-to ganger i året); har barn. Men før da jeg drakk i helgene ble jeg så dårlig dagen etter at jeg kastet opp og var sinnsykt dårlig. Får ikke de dagene deg til å ønske at du ikke drakk? Jeg forbandt helgene med drikking, og drakk der jeg kunne (konsert/pub/ute og spise). Jeg slappet av, og koste meg. Jeg var dritnervøs ellers for å bli flau (og rød i ansiktet). Så da ble det lettere med noe å drikke. Jeg drakk MYE, og hadde også ONS jeg angrer på. Jeg ble dårlig dagen etter, men skulle på byen i helgene alikevel. Mannen min drakk også hver dag noen år. Så i helgene; nå sjelden. Kanskje et par øl i måneden bare! Eller ikke det en gang. Lær deg å ta bare en øl. Eller som meg (jeg kunne ikke bare ta en...): drikk noe annet! Kos deg med brus/varm kakao. Ikke det samme, men kos deg uten rusen! Du må lære deg det. Prøv å ikke drikke i helgen!! Se om du får det kjekt alikevel!! (Du husker i alle fall alt.. og se på de andre som blir fulle og vasete..) Lykke til!! Håper du klarer det, og det gjør du nå som du har innsett dette!! Se film om kvelden/vær på nettet uten drikke/røyk. Spis godt før du evt. skal drikke litt. Skriv hvordan det går:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123860-langt-om-alkohol-skremt-og-r%C3%A5dvill/#findComment-751588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.