Gå til innhold

dugnad på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har deltatt på dugnader i årevis i b.h.g,noe jeg synest er greit når vi har ungene i privat b.h.g

Nå fikk vi itillegg et skriv fra dugnadskomiteen på skolen om at et var dugnad for foreldrene i helgen.

Hva er dette for noe tull egentlig?

Vi betaler jo skatt,og jeg har aldri hørt at dette har vært vanlig?

I tillegg får vi beskjed om å skaffe diverse utstyr til ungene som limstifter o.l.

Hva blir det neste?Skal vi snart betale bøkene ungene skal bruke?

Skrevet

Dugnaden på skolen er frivillig, de kan ikke pålegge dere dette.

Men, det finnes faktisk endel foreldre som er villige til å ta i et tak, for at skolen skal bli et hyggeligere sted for barna å være. De tilbringer mye tid på skolen...

Da jeg satt i FAU for noe år siden, var dette et stadig tilbakevendene problem. Vi verken kunne eller ville pålegge foreldrene oppgaver, men vi ville også benytte oss av de foreldrene som faktisk ville være med å gjøre noe for skolen.

Gjest strandhai
Skrevet

Gled deg til videregående! skolebøker, skolebøer, og atter skolebøker.....$$$$$$$$$$$$$$...........:)

Gjest Pricilla
Skrevet

Da jeg gikk på skolen så tok vi noen timer med dugnad i skoletiden.. Alle elevene var med, foreldre var aldri involvert..

Synes det er dårlig.. Men gled deg til vidergående ja.. Da må elevene ha pc (det er kanskej vanlig at alle har nå, men var ikke det før, jeg hadde b.la. ikek og fikk ikke gjort en del lekser). og kalkulator til over 1000-lappen + dyre bøker..

Skrevet

Jeg syns man må tenke litt på seg selv jeg, det blir veldig mye å stille opp på etterhvert. Hvis du syns dugnaden er et ork, så la hver å komme med god samvittighet.

Men det er ofte veldig hyggelig å treffe og bli kjent med foreldrene til de andre i klassen da.

Skrevet

I utgangspunktet er det jo fint at foreldrene kan bidra litt med å gjøre skolen bedre for barna. For skolene er ikke bra i dag.

Problemet er bare at tilskuddet fra staten/kommunen reduseres med et beløp tilsvarende det foreldrene gjør, slik at skolene ikke blir noe bedre, en dytter bare finansieringen over på foreldrene.

Skamløst kaller jeg slikt.

Gjest Skikkelig irritert
Skrevet

Dugnaden på skolen er frivillig, de kan ikke pålegge dere dette.

Men, det finnes faktisk endel foreldre som er villige til å ta i et tak, for at skolen skal bli et hyggeligere sted for barna å være. De tilbringer mye tid på skolen...

Da jeg satt i FAU for noe år siden, var dette et stadig tilbakevendene problem. Vi verken kunne eller ville pålegge foreldrene oppgaver, men vi ville også benytte oss av de foreldrene som faktisk ville være med å gjøre noe for skolen.

Ja, og en snakket stygt om, og til, de foreldrene som ikke var med på dugnader (av grunner FAU ikke viste noe om, kunne feks være sykdom av forskjellig slag), slik at disse følte seg skikkelig ille til mote. Taktikken var kanskje at de skulle føle seg presset til å komme?

Vår skole samlet inn masse penger til skolen. Rustet opp skolegården med vår innsats. De pengene kommunen skulle brukt på det, skulle jo så komme ungene tilgode på andre måter.

Men gjorde det det? NEI!!!!!!!!!!!

Neste år så var det tydeligvis med i kommunebudsjettet at på DEN skolen er foreldrene så flinke, at DER trenger vi ikke beregne penger på vedlikehold av utearealene.

Sannsynligvis så kom de pengene de kommuneansette tilgode. VEd at de unnet seg et kurs i utlandet eller noe slikt. Sosialt må vite. Som VI FORELDRE har sponset ved å drive dugnad.

Rektoren på skolen vår forutsa at dette ville skje. Han ville helst ikke ha opprustet skolegården med slike penger. Men FAU ville ikke høre. Med det som resultat at senere år har skolebudsjettene blitt fordelt til skoler hvor foreldrene ikke er så dugnadsivrige.

Fy f.....

Skrevet

Ja, og en snakket stygt om, og til, de foreldrene som ikke var med på dugnader (av grunner FAU ikke viste noe om, kunne feks være sykdom av forskjellig slag), slik at disse følte seg skikkelig ille til mote. Taktikken var kanskje at de skulle føle seg presset til å komme?

Vår skole samlet inn masse penger til skolen. Rustet opp skolegården med vår innsats. De pengene kommunen skulle brukt på det, skulle jo så komme ungene tilgode på andre måter.

Neste år så var det tydeligvis med i kommunebudsjettet at på DEN skolen er foreldrene så flinke, at DER trenger vi ikke beregne penger på vedlikehold av utearealene.

Sannsynligvis så kom de pengene de kommuneansette tilgode. VEd at de unnet seg et kurs i utlandet eller noe slikt. Sosialt må vite. Som VI FORELDRE har sponset ved å drive dugnad.

Rektoren på skolen vår forutsa at dette ville skje. Han ville helst ikke ha opprustet skolegården med slike penger. Men FAU ville ikke høre. Med det som resultat at senere år har skolebudsjettene blitt fordelt til skoler hvor foreldrene ikke er så dugnadsivrige.

Fy f.....

Nei, jeg snakket ikke om selvsagte ting som opprustning av skolegården, dette er ikke en naturlig del av oppgavene for foreldrene.

Det so var "den store saken" da jeg satt i FAU, var å få bygget en "gapahuk" i skogen bak skolen, det ville vi aldri fått kommunen til å betale for..

Om vi snakket stygt om dem som ikke stilte opp? Nei, men vi var ganske oppgitte over dem som direkte motarbeidet oss. På vår skole er det f.eks. FAU som har ansvaret for 17. mai arrangement, dette falt enkelte tungt for brystet, at en faktisk må være med og bake kaker ol. for å sikre et hyggelig arrangement...

De som vi aldri hørte noe fra, var greit nok, men dem som skrev brev om at de overhodet ikke kunne tenke seg å bidra med noe som helst til 17. mai, for dette måtte være "noen andres ansvar", ja dem fikk vi litt i halsen etterhvert!

Skrevet

Nei, jeg snakket ikke om selvsagte ting som opprustning av skolegården, dette er ikke en naturlig del av oppgavene for foreldrene.

Det so var "den store saken" da jeg satt i FAU, var å få bygget en "gapahuk" i skogen bak skolen, det ville vi aldri fått kommunen til å betale for..

Om vi snakket stygt om dem som ikke stilte opp? Nei, men vi var ganske oppgitte over dem som direkte motarbeidet oss. På vår skole er det f.eks. FAU som har ansvaret for 17. mai arrangement, dette falt enkelte tungt for brystet, at en faktisk må være med og bake kaker ol. for å sikre et hyggelig arrangement...

De som vi aldri hørte noe fra, var greit nok, men dem som skrev brev om at de overhodet ikke kunne tenke seg å bidra med noe som helst til 17. mai, for dette måtte være "noen andres ansvar", ja dem fikk vi litt i halsen etterhvert!

På vår skole er det et fast klassetrinn hvert år som har ansvaret for 17.mai. Og da må alle bidra ellers blir det ikke noe 17.mai. Dette syns jeg er helt okey.

Når noen foreldre i klassen bestemte at vi skulle male og henge opp nye gardiner i klasserommet var jeg nok mer skeptisk, men kommunen gjør jo ingenting og det er våre barn som skal sitte i den møkka dag ut og dag inn.

Det er et veldig dilema det med dugnad, det meste burde vært kommunens ansvar, men samtidig så vil man jo at barna skal ha det godt når de er på skolen, det å ha det pent rundt seg og ha nok lekeapparater/lekemuligheter er viktig.

Gjest tenk på godene barnet ditt får
Skrevet

Jeg syns dugnad er greit egentlig jeg .... da tenker jeg på godene mitt barn får utfra det vi gjør .....

Slik politikerene jobber idag, så tror jeg ikke det er lenge før vi faktisk må betale skolebøkene til barna våre.

Mange skoler har jo ikke engang godkjente innemiljøer.

Jeg syns også det kommer litt an på hva dugnaden går ut på .... for hvis kommunene skjønner at "hos oss" står foreldrene på, så da kutter vi ned der på budsjettet ...... ja da er vi inne i en vond sirkel .....

Skrevet

Vi ble kalt inn til 150..(!!!!)... timer dugnad på skolen i vår, FØR jenta var begynt på skolen...så jada... det er visst slik det skal være...

Angela1365380318
Skrevet

Fy f.....

Det er ikke lov å smale inn penger til oppussing av skolen.

En ungdomsskole i nærheten hadde eneding skolekjøkken, hvis det kan kalles kjøkken da. De fikk tak i premier og arrangerte loddsalg til intekt for nytt skolekjøkken (som også kom andre en elevene til gode, feks skolemusikke, 17.mai feringer osv, i det hele var nærmiljøet godt tjent på nytt kjøkken)

Men så fant noen ut (sansyligvis noen litt høyere oppe i skoleutvalget) at det ikke var lov å samle inn penger slik og elevene som hadde fått beskjed om- og hadde solgt lodd måtte levere pengenetilbake til de som hadde kjøpt.

Like etterpå fikk vi nytt kjøkken, komunens ansvar- komunes utgift;-)

Skrevet

Vi ble kalt inn til 150..(!!!!)... timer dugnad på skolen i vår, FØR jenta var begynt på skolen...så jada... det er visst slik det skal være...

Litt overdrevet vel? 150 timer hvor mange uker brukte dere av sommerferien da? Dvs. at dere skulle bruke 3 1/2 uke ved vanlig arbeidsuke på dugnad. *ha-ha..*

Skrevet

Jeg syns man må tenke litt på seg selv jeg, det blir veldig mye å stille opp på etterhvert. Hvis du syns dugnaden er et ork, så la hver å komme med god samvittighet.

Men det er ofte veldig hyggelig å treffe og bli kjent med foreldrene til de andre i klassen da.

Ja men det er så mye annet som også er koselig i helgene.

Når man har familie,er det i grunn nok å finne på,og en trenger jo å være sammen med familien på andre steder enn på skolen.

Synest bare det er så mye annet å følge opp,mange har jo tross alt sin egen hage og hus å ta vare på og holde ved like,om en ikke skal føle seg presset til å ordne opp på skolen.

Når jeg var liten hadde skolen egen vaktmester som sto for slikt vedlikehold..ferdig med det.

Gjest Skikkelig irritert
Skrevet

En ungdomsskole i nærheten hadde eneding skolekjøkken, hvis det kan kalles kjøkken da. De fikk tak i premier og arrangerte loddsalg til intekt for nytt skolekjøkken (som også kom andre en elevene til gode, feks skolemusikke, 17.mai feringer osv, i det hele var nærmiljøet godt tjent på nytt kjøkken)

Men så fant noen ut (sansyligvis noen litt høyere oppe i skoleutvalget) at det ikke var lov å samle inn penger slik og elevene som hadde fått beskjed om- og hadde solgt lodd måtte levere pengenetilbake til de som hadde kjøpt.

Ja, der kan du se!

FAU på vår skole holdt som sagt utlodning den gangen jeg var med. Siden har jeg hørt at det har vært arrangert loppemarked bl.a.

Og så ble det i tillegg en j.... krangel med det lokale idrettslaget, som mente at skolen ødela for deres utlodning. hehe... Ikke lett å gjøre alle til lags. Og så alle forretningene som har tiggere flyende som skal ha gevinster til utlodninger.

Har du to unger som går på skolen og som er med på to idrettsaktiviteter hver, så blir det altså 6 loddlister tilsammen. Pluss kakesalg og julekort og teposer osv osv. Og så er kanskje mamma og pappa med i noe foreningsgreier også, som alle skal ha sitt! Puh...

Pengene ble den gangen forøvrig brukt på planter, lekeapparater, gjerde og annen forskjønning av uteområdet. Det er også gjort dugnad i klasserom (maling/gardiner), men det mener jeg at skolen betalte og så utførte foreldrene jobben. Da var mine unger allerede på ungdomsskolen, så jeg vet ikke helt, men hører mange akker seg over at de føler seg presset til dugnad fortsatt.

Har akkurat sittet og solgt lodder for min forening i en lokal dagligvarebutikk idag. Har ei loddliste liggende i veska mi for samme forening. Guttungen har en stabel med kakeesker fra skolen. Og så skal jeg sitte og selge lodd en hel dag om et par uker. Fy f... Og en KAN jo ikke bare si nei hele tiden heller. Selv om en har veldig lyst. Men jeg fører nøye regnskap med når jeg gjør en innsats, så jeg kan slå i bordet med det. Alle får stille opp før det blir min tur neste gang. Kanskje... Det var det med å greie å si nei da!

Gjest Skikkelig irritert
Skrevet

Litt overdrevet vel? 150 timer hvor mange uker brukte dere av sommerferien da? Dvs. at dere skulle bruke 3 1/2 uke ved vanlig arbeidsuke på dugnad. *ha-ha..*

Det var vel kanskje 150 timer til sammen for en klasse? Får en håpe...

Skrevet

Ha ha i vei... det er faktisk sant.. det ble lagt ned flere 1000 timer i dugnad i mai for å få i stand en leke jungel til skolen skulle starte.... Folk jobbet og slet rævva av seg og jungelen stod ferdig i god tid til skolestart.

Jeg hadde en diskusjon om det her inne i april da brevet kom...

Angela1365380318
Skrevet

Ja, der kan du se!

FAU på vår skole holdt som sagt utlodning den gangen jeg var med. Siden har jeg hørt at det har vært arrangert loppemarked bl.a.

Og så ble det i tillegg en j.... krangel med det lokale idrettslaget, som mente at skolen ødela for deres utlodning. hehe... Ikke lett å gjøre alle til lags. Og så alle forretningene som har tiggere flyende som skal ha gevinster til utlodninger.

Har du to unger som går på skolen og som er med på to idrettsaktiviteter hver, så blir det altså 6 loddlister tilsammen. Pluss kakesalg og julekort og teposer osv osv. Og så er kanskje mamma og pappa med i noe foreningsgreier også, som alle skal ha sitt! Puh...

Pengene ble den gangen forøvrig brukt på planter, lekeapparater, gjerde og annen forskjønning av uteområdet. Det er også gjort dugnad i klasserom (maling/gardiner), men det mener jeg at skolen betalte og så utførte foreldrene jobben. Da var mine unger allerede på ungdomsskolen, så jeg vet ikke helt, men hører mange akker seg over at de føler seg presset til dugnad fortsatt.

Har akkurat sittet og solgt lodder for min forening i en lokal dagligvarebutikk idag. Har ei loddliste liggende i veska mi for samme forening. Guttungen har en stabel med kakeesker fra skolen. Og så skal jeg sitte og selge lodd en hel dag om et par uker. Fy f... Og en KAN jo ikke bare si nei hele tiden heller. Selv om en har veldig lyst. Men jeg fører nøye regnskap med når jeg gjør en innsats, så jeg kan slå i bordet med det. Alle får stille opp før det blir min tur neste gang. Kanskje... Det var det med å greie å si nei da!

Og jg som mente jeg hadde vært med på mye lodd/basar/salg til intekt for x, og hjulpet til på arrangemanger til intekt for y.

Gratulerer, jeg tror du er enda mer dumsnill en jeg:-)

At du orker, du må være en stor resurrsperson ditt nærmljø, fint md slike, men pass på at du ikke blir utnyttet..

Gjest Skikkelig irritert
Skrevet

Alt det jeg nevnte i innlegget mitt er nok ikke ting jeg HAR gjort. Det er ting jeg skulle ha gjort hvis jeg hadde stilt opp på alt!

En har da heldigvis lært seg litt om hvordan en skal komme unna en del av det...

Det som skal bli deilig er når ungene blir voksne og det ikke er dugnader knyttet til dem. Så slipper en iallefall den der med at en ikke stiller opp for ungene. Tullete å si forresten. Ungene mine har mer glede av at jeg bruker tid på dem hjemme enn at jeg driver dugnad i idrettsforeningen eller skolen. DA er jeg jo ikke sammen med dem. Det er MYE lettere å si nei når det gjelder en forening en selv er med i!

En kan jo true med å en får melde seg ut, da avtar maset litt, for de er jo avhengig av ikke å miste innbetaling av medlemskontigenter også. Bedre å ha et medlem som betaler kontingent og ikke deltar på dugnad, enn at medlemmet slutter. Da får en jo ikke kontingenten heller!

Så jeg avveier hele tiden hvilken nytte jeg har av det jeg deltar på, i forhold til innsatsen jeg er villig til å yte. Er det noe jeg ikke vil unnvære, så stiller jeg opp. Betyr det ikke så mye for meg, så tar jeg 'true'-varianten. Det virker hver gang.

Slik må det dessverre være, en kan ikke rekke alt!

Men foreningene er jo avhengig av medlemmenes innsats for å gjøre nytte for seg også.

Gjest Skikkelig irritert
Skrevet

Ha ha i vei... det er faktisk sant.. det ble lagt ned flere 1000 timer i dugnad i mai for å få i stand en leke jungel til skolen skulle starte.... Folk jobbet og slet rævva av seg og jungelen stod ferdig i god tid til skolestart.

Jeg hadde en diskusjon om det her inne i april da brevet kom...

Jøss i alle dager! En får møte opp med sykmelding fra legen da kanskje, at en ikke tåler å jobbe så mye utenom sin vanlige heltidsjobb og eget hus og hage!

Jeg hadde IKKE hatt helse rett og slett til å stille opp på slikt!

Håper dere laget skikkelig leven i lokalavisa den gangen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...