Gå til innhold

Jeg hørte noe sært her om dagen...

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

nemlig. Jeg digger alt som er av lakris, men det er ganske ofte jeg får det alene! :) Litt usaklig, men poenget var nå der.

Og du ser ikke ned på de som ikke vil ha lakrisen din, hva?;)

Jeg tror jeg bare må fastslå at de er snåle og at jeg ikke skjønner hva de snakker om.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

19

• flisa

2

• SierDuDet

2

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er klart enig i at en bør smake. Jeg synes det vitner om diverse uheldige egenskaper å nekte å spise noe, bare fordi en vil holde seg til det gamle og vante.

Å smake på det verten har satt frem, synes jeg er en selvfølge.

Men hvis det nå ikke står fisk på bordet, og en f.eks sitter med et glass vin og snakker om mat, hvorfor i all verden kan man da ikke si at man misliker fisk??? Er det udannet? Hvorfor?

Det er da en kjennsgjerning at de færreste voksne mennesker liker alt. Hvorfor må dette ikke komme frem?;)

I dont get it.

Hvis man ikke klarer å spise noen form for fisk, er man mer kresen enn et voksent menneske bør være. Enkelte spesielle ting bør det være "lov" å mislike, som lutefisk, klippfisk og rakfisk. Men ikke fisk generelt. Da ser jeg for meg en furten 5-åring.

Jeg synes ikke du burde sette likhetstegn mellom gode manerer og snobberi. Det er kanskje slik at de øvre sosiale lag har mer dannelse, men det er ikke noe minus å ha.

Men for min del er det noe med uttrykket "jeg liker ikke" som automatisk framkaller bildet av den furtne 5-åringen.

Eller den bortskjemte 21-åringen som fortsatt bor hjemme hos mamma.

laguna1365380434

Jeg vet ikke hva som ligger bak men mora mi var streng på den. Jeg har ikke lært det videre til ungene ;o)

Det hadde ikke jeg gjort heller, hadde jeg hatt noen.

Ærlig talt, jeg synes synd på sånne småttinger som må spise opp alt mulig bare fordi en eller annen autoritet står og forteller dem at all mat er god, jeg.

:o)

Gjest girlie21

Og du ser ikke ned på de som ikke vil ha lakrisen din, hva?;)

Jeg tror jeg bare må fastslå at de er snåle og at jeg ikke skjønner hva de snakker om.

ja, du får nok det. Forskjellige meninger har vi jo lov til å ha alle sammen, og det er så spennende! Og litt pussig. ;) Du har nå engasjert mengder med folk her i dag! hehe.

laguna1365380434

Du berører to forhold.

Det ene er at det finnes en del folk som ikke vil smake annet enn kjøttkaker og hamburger. Det er greit. Mest trist for dem. Det er gjerne litt snevre mennesker, ikke bare i smaksveien.

Hvis man blir servert noe man ikke liker har man to alternativer; enten å spise det likevel, eller på en dannet måte finne en unnskyldning.

Man sier ikke "æsj, jeg liker det ikke", eller noe i den dur. Fruen i huset (!) kan ha jobbet noen timer i forkant av taffelet, og da sender man ikke fra seg mishagsytringer.

Man kommer langt med en smule dannelse, ikke sant?

Helt enig med deg i begge forhold du beskriver.

Det ene er klart langt verre en det andre. Så klart jeg smaker, er høflig, og skryter av mat som er blitt laget til meg. Plukking i mat og kritikk av eksisterende servering er fy.. Synes jeg oppriktig.

Men gåten er hvorfor en ikke i nøytral sammenheng kan snakke om eller nevne at man ikke liker noe..

F.eks, Nei, jeg liker ikke nøkkelost jeg, og kjøper alltid ridderost i stedet.. Det er karvesmaken jeg ikke liker.. Sånne ting.. HVORFOR?

Dette skal nemlig være udannet, i følge disse menneskene (Og de pleier å ha peil på akkurat slikt og, det skal de ha..;))En skal visst bare aldri si slikt.

?

Jeg klarer ikke å forstå hvilken ide eller filosofi det bygger på i det hele tatt.

Sv. mystisk.

laguna1365380434

Uff. Da er jeg _fryktelig_ udannet. Men det har jeg vel alltid visst:-)

Jeg liker ingen slags skjell eller sånne ting, jeg synes de er avskyelige. De ser ut som små fostere, og er så utrolig lite fristende å ta i munnen og spise.

Ikke kan jeg fordra oliven heller. Sorte oliven spiste jeg ved en misforståelse en gang i en salat på en meksikansk restaurant. Jeg trodde jeg skulle spy! Fy f...når den smaken av oliven bredte seg i munnen!

Jeg er vel en av de få mennesker her til lands som ikke liker brunost heller....:-)

Jeg kan ikke skjønne at det skal være udannet.

Å spytte ut oliven, eller mene , nei&æsj og slikt er..Så klart.

Men å bare synes det.. Hmmm.

Nå liker jeg det aller meste, men vil gjerne få mislike nøkkelosten min i fred.:o)

Annonse

laguna1365380434

Hvis man ikke klarer å spise noen form for fisk, er man mer kresen enn et voksent menneske bør være. Enkelte spesielle ting bør det være "lov" å mislike, som lutefisk, klippfisk og rakfisk. Men ikke fisk generelt. Da ser jeg for meg en furten 5-åring.

Jeg synes ikke du burde sette likhetstegn mellom gode manerer og snobberi. Det er kanskje slik at de øvre sosiale lag har mer dannelse, men det er ikke noe minus å ha.

Men for min del er det noe med uttrykket "jeg liker ikke" som automatisk framkaller bildet av den furtne 5-åringen.

Eller den bortskjemte 21-åringen som fortsatt bor hjemme hos mamma.

Nei, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor i all verden de mener det er så forbudt.

Jeg flirer som regel litt av dem, men jeg pleier nå å få fatt i hva de mener. Men logikken unslapp meg denne gangen.

Å mislike all fisk er kanskje litt sånn som du sier, at man ikke har prøvd, er egen osv..Personlig liker jeg fisk.

Men kongeforbrytelsen i denne sammenhengen var at to personer mislikte noe som ikke hadde vært servert under nøytral matdiskusjon under kaffen.

I mitt tilfelle nøkkelost, i et annet tomatsuppe.

Jeg kan ikke begripe hvorfor dette skal være udannet, selv i de engere kretser.;)

Helt enig med deg i begge forhold du beskriver.

Det ene er klart langt verre en det andre. Så klart jeg smaker, er høflig, og skryter av mat som er blitt laget til meg. Plukking i mat og kritikk av eksisterende servering er fy.. Synes jeg oppriktig.

Men gåten er hvorfor en ikke i nøytral sammenheng kan snakke om eller nevne at man ikke liker noe..

F.eks, Nei, jeg liker ikke nøkkelost jeg, og kjøper alltid ridderost i stedet.. Det er karvesmaken jeg ikke liker.. Sånne ting.. HVORFOR?

Dette skal nemlig være udannet, i følge disse menneskene (Og de pleier å ha peil på akkurat slikt og, det skal de ha..;))En skal visst bare aldri si slikt.

?

Jeg klarer ikke å forstå hvilken ide eller filosofi det bygger på i det hele tatt.

Sv. mystisk.

Det er jo gjerne slik at hvis man tør å smake, vil det utvalget som oppriktig faller i smak, også utvides. Derfor er det berikende å smake på forskjellige retter som man i utgangspunktet ikke "liker".

Mange smaker trenger litt tilvenning, men byr på mange gleder når man har kommet over terskelen. Rødvin er et godt eksempel.

Så de som nekter å smake er kanskje ikke udannet i den forstand. Det er mer synd på dem. Dessuten gir det jo uttrykk for en sneverhet som ikke er spesielt spennende. Det er kanskje udannet i visse kretser. Ellers kaller vi slike typer for litt kjedelige?

Hmmmmmmmmmmm.....Jeg tror faktisk noen kan ha mislikt fremstillingen. Altså dersom du sa at "jeg liker ikke" "synes er ekkelt" etc. ???

Kanskje de hadde likt bedre om du ordla deg annerledes som f.eks. "jeg er ikke så glad i"...litt snillere liksom ???

He-he..jeg fatter jo ikke at de reagerte da...kanskje de bare ville ha slutt på diskusjonen (som tydeligvis utartet seg istedet)

kanskje de var redd for at noen skulle avsløre seg og "ikke like" noe på bordet...selv om diskusjonen dreide seg om andre retter ???

He-he, du tok vel ikke opp seansen på tape ? :-)

Mette Marits Vonde Behn

Uff. Da er jeg _fryktelig_ udannet. Men det har jeg vel alltid visst:-)

Jeg liker ingen slags skjell eller sånne ting, jeg synes de er avskyelige. De ser ut som små fostere, og er så utrolig lite fristende å ta i munnen og spise.

Ikke kan jeg fordra oliven heller. Sorte oliven spiste jeg ved en misforståelse en gang i en salat på en meksikansk restaurant. Jeg trodde jeg skulle spy! Fy f...når den smaken av oliven bredte seg i munnen!

Jeg er vel en av de få mennesker her til lands som ikke liker brunost heller....:-)

Da er vi 2 !

La oss starte "Det norske selskap for ikke-brunost-spisende nordmenn"...

Gjest såre enkelt

X liker yoghurt. Y liker ikke yoghurt. Y sier "jeg liker ikke yoghurt." X blir støtt. Fordi: Y viser negativ holdning til noe X liker, - dermed føler X at Y ikke kan like X + yoghurt.

Altså

Y = yoghurt = æsj

Y = X = ok

Y = X + yoghurt = æsj

X = fornærmet + såret

NÅ skjønner du det vel?

Gjest såre enkelt

X liker yoghurt. Y liker ikke yoghurt. Y sier "jeg liker ikke yoghurt." X blir støtt. Fordi: Y viser negativ holdning til noe X liker, - dermed føler X at Y ikke kan like X + yoghurt.

Altså

Y = yoghurt = æsj

Y = X = ok

Y = X + yoghurt = æsj

X = fornærmet + såret

NÅ skjønner du det vel?

Y = yoghurt = æsj

Y = X = ok

Y = X + yoghurt = æsj

X = fornærmet + såret

Annonse

laguna1365380434

Hva mener du med "bondsk". Det er et tåpelig ord. Mener du at bønder er udannede og gammeldagse?

La meg gjette, er du fra Oslo?

Jepp;) Og jeg synes "bondsk" er et godt og dekkende ord for det jeg mente.. Men ikke alle fra landet er "bondske".

laguna1365380434

Altså

Y = yoghurt = æsj

Y = X = ok

Y = X + yoghurt = æsj

X = fornærmet + såret

NÅ skjønner du det vel?

Ja, jeg kunne jo håpe at mine meninger om saker og ting ble så vektlagt, men jeg tror desverre ikke det er så.;)

laguna1365380434

Hmmmmmmmmmmm.....Jeg tror faktisk noen kan ha mislikt fremstillingen. Altså dersom du sa at "jeg liker ikke" "synes er ekkelt" etc. ???

Kanskje de hadde likt bedre om du ordla deg annerledes som f.eks. "jeg er ikke så glad i"...litt snillere liksom ???

He-he..jeg fatter jo ikke at de reagerte da...kanskje de bare ville ha slutt på diskusjonen (som tydeligvis utartet seg istedet)

kanskje de var redd for at noen skulle avsløre seg og "ikke like" noe på bordet...selv om diskusjonen dreide seg om andre retter ???

He-he, du tok vel ikke opp seansen på tape ? :-)

Nei det gjorde jeg ikke, men jeg burde kanskje ha gjort det..:)

Det kan ha vært ordleggingen, men jeg ordlegger meg stort sett greit, så vet ikke..

Det jeg sa var i allefall noe rundt noe jeg ikke hadde likt som barn, men som smaker meg nå, og at det kun er et par ting jeg ikke liker nå, i voksen alder. B.la nøkkelost. Dette var galt. Jeg tror ikke det hadde vært noe bedre om jeg hadde sagt "er ikke så glad i". Tror det var meningsinnholdet.

Men sikker kan jeg jo ikke være.

Jeg synes de noen raringer, uansett. Dessuten må det jo være upraktisk å tenke sånn. Om noen juger om at all mat er like god, så er det jo f.eks vanskelig å få skjemt de bort ved å lage det de liker best, for det kan de jo ikke si..(?)

Det var greit at det ikke var så mange her heller som hadde hørt om konseptet, jeg tenkte jo at det var en liten mulighet for at jeg hadde gått glipp av en helt almenn skikk og bruk greie.

Gjest knakkpølsa

Jepp;) Og jeg synes "bondsk" er et godt og dekkende ord for det jeg mente.. Men ikke alle fra landet er "bondske".

Hehe. Og da burde kanskje "byisk" være et ord for å være selvgod, blærete og en bedreviter.

Ikke at du er "by-isk" altså:o)

laguna1365380434

Hehe. Og da burde kanskje "byisk" være et ord for å være selvgod, blærete og en bedreviter.

Ikke at du er "by-isk" altså:o)

Finnes det ikke allerede en rekke negative karakteristikker på byfolk..?

Bare at jeg ikke kommer på noen nå..

Jeg er oppvokst på bygda, der var de nå i allefall ganske kreative i sin omtale rundt mennesker fra Oslo..;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...