favn Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Det er jo gjerne slik at hvis man tør å smake, vil det utvalget som oppriktig faller i smak, også utvides. Derfor er det berikende å smake på forskjellige retter som man i utgangspunktet ikke "liker". Mange smaker trenger litt tilvenning, men byr på mange gleder når man har kommet over terskelen. Rødvin er et godt eksempel. Så de som nekter å smake er kanskje ikke udannet i den forstand. Det er mer synd på dem. Dessuten gir det jo uttrykk for en sneverhet som ikke er spesielt spennende. Det er kanskje udannet i visse kretser. Ellers kaller vi slike typer for litt kjedelige? Rystende deilig så enig jeg er med deg vedrørende alminnelig høflighet og dannelse. Også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest knakkpølsa Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Finnes det ikke allerede en rekke negative karakteristikker på byfolk..? Bare at jeg ikke kommer på noen nå.. Jeg er oppvokst på bygda, der var de nå i allefall ganske kreative i sin omtale rundt mennesker fra Oslo.. Heheh. Ja det fins mye kreative utrykk om byfolk. Men det er synd at en ikke finner disse utrykkene i ordbøker slik som en gjør med for eksempel "bondsk". Jaja:o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Jeg er klart enig i at en bør smake. Jeg synes det vitner om diverse uheldige egenskaper å nekte å spise noe, bare fordi en vil holde seg til det gamle og vante. Å smake på det verten har satt frem, synes jeg er en selvfølge. Men hvis det nå ikke står fisk på bordet, og en f.eks sitter med et glass vin og snakker om mat, hvorfor i all verden kan man da ikke si at man misliker fisk??? Er det udannet? Hvorfor? Det er da en kjennsgjerning at de færreste voksne mennesker liker alt. Hvorfor må dette ikke komme frem? I dont get it. Hvilke uheldige egenskaper da? Bare nysgjerrig, for jeg er en sånn som ikke smaker på nye ting bare for at det blir forventet av meg Kommer ikke til å forandre på det for noens skyld heller. Om ikke folk tåler å høre at jeg ikke liker noe, så er det i grunn dems problem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Hvis man ikke klarer å spise noen form for fisk, er man mer kresen enn et voksent menneske bør være. Enkelte spesielle ting bør det være "lov" å mislike, som lutefisk, klippfisk og rakfisk. Men ikke fisk generelt. Da ser jeg for meg en furten 5-åring. Jeg synes ikke du burde sette likhetstegn mellom gode manerer og snobberi. Det er kanskje slik at de øvre sosiale lag har mer dannelse, men det er ikke noe minus å ha. Men for min del er det noe med uttrykket "jeg liker ikke" som automatisk framkaller bildet av den furtne 5-åringen. Eller den bortskjemte 21-åringen som fortsatt bor hjemme hos mamma. hehe - jeg er sånn "Jeg liker ikke ditt og liker ikke datt". Og i tillegg gidder jeg ikke å smake bare for at andre skal forandre inntrykk av meg. Trassen 5-åring? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 24. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2003 Hvilke uheldige egenskaper da? Bare nysgjerrig, for jeg er en sånn som ikke smaker på nye ting bare for at det blir forventet av meg Kommer ikke til å forandre på det for noens skyld heller. Om ikke folk tåler å høre at jeg ikke liker noe, så er det i grunn dems problem Næh, jeg synes det er litt kjedelig og satt.. Sånn å ikke ville smake i det hele tatt bare fordi en tror det kanskje er vondt.. Jeg forbinder det med lite impulsivt og eventyrlystent , kanskje? Men for all del helt i orden for min del.. Vi er alle forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusa Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Nei det gjorde jeg ikke, men jeg burde kanskje ha gjort det.. Det kan ha vært ordleggingen, men jeg ordlegger meg stort sett greit, så vet ikke.. Det jeg sa var i allefall noe rundt noe jeg ikke hadde likt som barn, men som smaker meg nå, og at det kun er et par ting jeg ikke liker nå, i voksen alder. B.la nøkkelost. Dette var galt. Jeg tror ikke det hadde vært noe bedre om jeg hadde sagt "er ikke så glad i". Tror det var meningsinnholdet. Men sikker kan jeg jo ikke være. Jeg synes de noen raringer, uansett. Dessuten må det jo være upraktisk å tenke sånn. Om noen juger om at all mat er like god, så er det jo f.eks vanskelig å få skjemt de bort ved å lage det de liker best, for det kan de jo ikke si..(?) Det var greit at det ikke var så mange her heller som hadde hørt om konseptet, jeg tenkte jo at det var en liten mulighet for at jeg hadde gått glipp av en helt almenn skikk og bruk greie. Tror du kan slappe helt av :-) Her er derimot noe jeg reagerer på: Når svoger'n tar nesten hele sjokoladedelen av en tress-is (og kun det) når det sitter 8 personer rundt bordet og venter på tur... tenk om noen andre liker sjokoladeis da ! :-( Selv om han ikke liker jordbæris eller vanilje klarer han sikkert å trykke ned litt, eller stå over.. Flisespikkeri kanskje, men også dårlig folkeskikk mener jeg da....Må legge til at både han og gubben er totalt bortskjemt hjemmendefra så jeg forventer jo ikke bedre heller da... Hadde det vært min sønn hadde han fått en liten lekse :-) Selv om det selvfølgelig er en bagatell er det jo også et lite bevis på at noe grunnleggende er misforstått... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 24. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2003 Tror du kan slappe helt av :-) Her er derimot noe jeg reagerer på: Når svoger'n tar nesten hele sjokoladedelen av en tress-is (og kun det) når det sitter 8 personer rundt bordet og venter på tur... tenk om noen andre liker sjokoladeis da ! :-( Selv om han ikke liker jordbæris eller vanilje klarer han sikkert å trykke ned litt, eller stå over.. Flisespikkeri kanskje, men også dårlig folkeskikk mener jeg da....Må legge til at både han og gubben er totalt bortskjemt hjemmendefra så jeg forventer jo ikke bedre heller da... Hadde det vært min sønn hadde han fått en liten lekse :-) Selv om det selvfølgelig er en bagatell er det jo også et lite bevis på at noe grunnleggende er misforstått... Helt enig, det er en annen sak og faktisk litt irriterende i lengden:) Selvom det, som du sier, er en bagatell.. Man deler da.. Når det er sagt, kan jeg nok være litt drøy med type godteskåler, og kjapt legge beslag på favorittbitene.. Men det er bare hjemme eller hos mutter, og jeg tror de bærer over.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-753543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Den med barna i Afrika får du i alle fall ikke gjennomslag for her! Jeg fikk servert noe mystisk en gang som luktet, skillte seg og til tider så det ut som om det rørte på seg. Da jeg nektet å spise det kommer kona med pekefingeren med en gang: Husk at det er noen som sulter i verden. Jada, jeg får spise alt sammen da så vi løser det problemet! Blir det mindre sult i verden av at jeg skal ligge i fosterstilling å spy? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124109-jeg-h%C3%B8rte-noe-s%C3%A6rt-her-om-dagen/page/3/#findComment-756147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.