Gå til innhold

Språkfeil her på forumet

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

Jeg kan ikke unngå å registrere med hvilken frekvens det norske språket brukes feil her på forumet. Jeg har laget en liste over noen av de vanligste feilene, samt en pedagoisk illustrasjon for riktig språkbruk i hvert tilfelle:

1. Orddeling. I en tråd under her ser jeg at noen skriver om "kjøtt etende" planter. Det heter kjøttetende, i ett ord. Et annet horribelt eksempler på jeg har sett er "melke kartong". Et litt humoristisk eksempel (en plakat utenfor et vaktmesterkontor): "Etter klokken tre - kun ekstra ordinære henvendelser". Jeg må le!

2. Feil bruk av semikolon (;). Et semikolon er en pause, av lengde mellom komma og punktum. Semikolon har ingenting med kolon å gjøre: det peker ikke framover.

3. Feil bruk av lengre og lenger. Lengre brukes i forbindelse med avstander (den gaten er lengre enn den andre), mens lenger brukes i forbindelse med tid (det er lenger til onsdag enn til lørdag).

4. Feil bruk av enda og ennå. Enda brukes om mengde (han helte enda mer kaffe i koppen), mens ennå brukes om tid (hun er ennå i Oslo).

Jeg må si jeg undrer meg over hva dere har bedrevet tiden med i norsktimene, for dere kan umulig ha fulgt særlig godt med! Dere har vel bare sittet der og sendt sms-meldinger og lest amerikanske tegneserier i smug, kan jeg tenke meg!

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

3

• nanna

3

• snilen

3

• Retz

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sinna nå
Skrevet

Faen!Hold kjeft da..dette er et fristed,og ikke et jævla skolested.Er det så vanskelig for deg å bære over med dette,så får du heller la være å lese.Lærer får du være på skolen,ikke her!

Skrevet

Det kan hende folk her fulgte med i norsktimene, men at det er så lenge siden de gikk på skolen at de ikke husker hva de lærte.

Hvis man ikke bruker det norske skriftspråket annet enn til chatten og forum skriving så blir det lett til at man glemmer hvordan ord egentlig skrives fordi når man chatter så drar man ofte dialekt ord inn i skriftsspråket og da er det fort gjort å glemme hvordan ord egentlig skrives.

Skrevet

vi snakker her inne skjønner du, vi skriver ikke, og vi har lov å være dårlige i norsk, og vi har lov å taste semikolon istedenfor kolon...

du glemte feil bruk av og og å forresten...

Gjest takk til deg
Skrevet

Takk, synes det er fint at du retter på språkfeil!

Mvh en tenåring som er for et godt skriftspråk.

Gjest Stjernemor
Skrevet

Jeg hadde bestekarakter i norsk jeg. Men det er tretti år siden!

Lett for deg å si, som holder det vedlike daglig!

Men nå er ikke folk her opptatt av korrekte skrivemåter sannsynligvis!

Herregud da, menneske! Finn noe annet å irritere deg på!

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

Jeg hadde bestekarakter i norsk jeg. Men det er tretti år siden!

Lett for deg å si, som holder det vedlike daglig!

Men nå er ikke folk her opptatt av korrekte skrivemåter sannsynligvis!

Herregud da, menneske! Finn noe annet å irritere deg på!

Du skriver: "Lett for deg å si, som holder det vedlike daglig!"

Det heter "ved like", i to ord. Et morsomt eksempel, egentlig, da det illustrerer at enkelte ord faktisk skal deles. Ingen regel uten unntak, altså!

Videre skriver du: "Finn noe annet å irritere deg på!"

Her må jeg nok korrigere deg igjen. Det riktige ville vært å skrive "noe annet å irritere deg over".

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

Det kan hende folk her fulgte med i norsktimene, men at det er så lenge siden de gikk på skolen at de ikke husker hva de lærte.

Hvis man ikke bruker det norske skriftspråket annet enn til chatten og forum skriving så blir det lett til at man glemmer hvordan ord egentlig skrives fordi når man chatter så drar man ofte dialekt ord inn i skriftsspråket og da er det fort gjort å glemme hvordan ord egentlig skrives.

Du har to stygge eksempler på uriktig orddeling her: "forum skriving" og "dialekt ord". Begge disse substantivene skulle vært skrevet i ett ord. Jeg syns dette illustrerer mitt poeng: slike feil er svært utbredt, og de tærer på det norske språk.

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

Takk, synes det er fint at du retter på språkfeil!

Mvh en tenåring som er for et godt skriftspråk.

Takk selv! Det er godt å vite at i alle fall noen bryr seg om tilstanden til det norske språk.

Gjest takk til deg
Skrevet

Du har to stygge eksempler på uriktig orddeling her: "forum skriving" og "dialekt ord". Begge disse substantivene skulle vært skrevet i ett ord. Jeg syns dette illustrerer mitt poeng: slike feil er svært utbredt, og de tærer på det norske språk.

Synes det er godt å få "frisket" opp norskgrammatikken.

Kom gjerne med flere eksempler på hva man skal skrive, og hva man ikke skal skrive.

Gjest takk til deg
Skrevet

Takk selv! Det er godt å vite at i alle fall noen bryr seg om tilstanden til det norske språk.

Bare hyggelig.

Jeg hater f.eks. sms-språket.

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

Kom gjerne med flere eksempler på hva man skal skrive, og hva man ikke skal skrive.

Vel, det kan i alle fall ikke herske tvil om at dette forumet kunne trenge noen som kunne korrigere alle språkfeilene som florerer - "en språkets vaktbikkje", for å si det slik.

Skrevet

Finn deg noe annet å irriter deg over. Hvordan vi skriver på forumene her har da ingenting å si så lenge du forstår hva det er vi mener.

Det norske språket er på tur nedenom og hjem. Ungdommen lager et eget sms språk og det finnes det språket man bruker når man chatter. Også har du disse forum greiene. Er det rart vi ikke vet hvordan ord skal skrives??? Vi som ikke bruker språket til daglig og får språket vårt rettet daglig vil ikke huske hvordan man skriver korekt norsk.

Men det blir helt feil å begynne å rette alle skrive feil på alle innlegg her på forumene. Da tar du bort gleden det er å skrive på forum.

Nei finn deg noe annet å irriter deg over. Retting av skrivefeil får du gjøre når du er på jobb. Når du er her på forum får du bare ignorere skrivefeilene.

Gjest også tilhenger av korrekte språk
Skrevet

"Frisket opp" ikke "frisket" opp

:-)

Skrevet

Jeg har litt problem med lenger/lengre, men tenker det er ikke så nøye her på DOL; de fleste skriver jo likevel enda verre enn meg!

Jeg hører også til dem som lærte bokmål for over 30 år siden (sidemål).

Skrevet

Du skriver: "Lett for deg å si, som holder det vedlike daglig!"

Det heter "ved like", i to ord. Et morsomt eksempel, egentlig, da det illustrerer at enkelte ord faktisk skal deles. Ingen regel uten unntak, altså!

Videre skriver du: "Finn noe annet å irritere deg på!"

Her må jeg nok korrigere deg igjen. Det riktige ville vært å skrive "noe annet å irritere deg over".

hvorfor heter det da vedlikehold og vedlikeholde?

Gjest også tilhenger av korrekt språk
Skrevet

Finn deg noe annet å irriter deg over. Hvordan vi skriver på forumene her har da ingenting å si så lenge du forstår hva det er vi mener.

Det norske språket er på tur nedenom og hjem. Ungdommen lager et eget sms språk og det finnes det språket man bruker når man chatter. Også har du disse forum greiene. Er det rart vi ikke vet hvordan ord skal skrives??? Vi som ikke bruker språket til daglig og får språket vårt rettet daglig vil ikke huske hvordan man skriver korekt norsk.

Men det blir helt feil å begynne å rette alle skrive feil på alle innlegg her på forumene. Da tar du bort gleden det er å skrive på forum.

Nei finn deg noe annet å irriter deg over. Retting av skrivefeil får du gjøre når du er på jobb. Når du er her på forum får du bare ignorere skrivefeilene.

på samme måte som du kan velge å ignorere h*ns innlegg

Og forresten, hvorfor irritere seg over noe som tross alt er godt? (retorisk spørsmål)Ingen skulle vel ha noe i mot å bli minnet på rettskrivningen? Mye feilskrivning skyldes ofte slurv.

Skrevet

Jeg har fem i norsk fra gymnaset og har aldri blitt anklaget for å ha for mange språkfeil.

Synes igrunnen du kan holde klagen din for deg selv. Vi andre driter i hvor mange feil folk har så lenge vi kan forstå hva de mener.

Men hvis det gleder deg, kan du jo sitte der med rødblyanten din.

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

Du skriver: "Ungdommen lager et eget sms språk og det finnes det språket man bruker når man chatter."

Denne setningen er nok ikke helt god. For det første skulle det stått "sms-språk". Du burde dessuten hatt et komma foran og, da det binder sammen to helsetninger.

Du skriver: "Også har du disse forum greiene."

Her skulle det stått "forumgreiene".

"Er det rart vi ikke vet hvordan ord skal skrives???"

Bruk aldri mer enn ett spørsmålstegn, overdreven tegnsetting fører til språklig inflasjon.

"Vi som ikke bruker språket til daglig og får språket vårt rettet daglig vil ikke huske hvordan man skriver korekt norsk."

Husk to r'er i korrekt.

"Men det blir helt feil å begynne å rette alle skrive feil på alle innlegg her på forumene."

Skrivefeil skrives i ett ord.

"Nei finn deg noe annet å irriter deg over."

Her skulle det vært komma etter "nei".

Alt i alt må jeg si at jeg har inntrykk av at du ikke følger særlig godt med i timen!

Gjest oppgitt norsklærer
Skrevet

hvorfor heter det da vedlikehold og vedlikeholde?

Det er et spennende og oppvakt spørsmål du kommer med der! Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke kan komme med noen god begrunnelse for dette forholdet; ofte ser en at utviklingen i det norske språk kan få anakronistiske utslag. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norsk språkråd hvis du ønsker å komme til bunns i dette.

Skulle ønske jeg hadde like nysgjerrige og oppvakte elever som deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...