Gå til innhold

Språkfeil her på forumet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg.

Gjentatte skrivefeil gjør bare en tekst mer komplisert å lese.

Setter selv pris på å få påpekt skrivefeil.

Skjønner ikke hvorfor mange blir så fornærmet når noen korrigerer norsken deres. Er de ikke interessert i å skrive korrekt?

Jeg har alltid likt norsk, og liker å følge med på språkartikler.

Men har handler det vel mest om tonen ting blir servert i?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

3

• nanna

3

• snilen

3

• Retz

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slike ting har vært tatt opp mange ganger tidligere.

Dersom du føler trang til å komme med denne belæringen, du da ha lov til det.

Likevel må jeg få si kanskje du tok for mye på en gang. Det skal tid til å fordøye alt dette.

Og når folk her svarer deg, synes jeg ikke at du skulle lete etter nye feil i svarene deres.

NB Jeg kan komme med en ny orddeling til samlingen din:

pult ost Denne husker jeg fra en diskusjon her tidligere !

Skrevet

Kom gjerne med mer, så får vi røsket opp i sløv DOL-norsk.

Skrevet

Jeg har fem i norsk fra gymnaset og har aldri blitt anklaget for å ha for mange språkfeil.

Synes igrunnen du kan holde klagen din for deg selv. Vi andre driter i hvor mange feil folk har så lenge vi kan forstå hva de mener.

Men hvis det gleder deg, kan du jo sitte der med rødblyanten din.

Nei, vi driter ikke i det, tenk! *geipe*

Skrevet

Du skriver: "Ungdommen lager et eget sms språk og det finnes det språket man bruker når man chatter."

Denne setningen er nok ikke helt god. For det første skulle det stått "sms-språk". Du burde dessuten hatt et komma foran og, da det binder sammen to helsetninger.

Du skriver: "Også har du disse forum greiene."

Her skulle det stått "forumgreiene".

"Er det rart vi ikke vet hvordan ord skal skrives???"

Bruk aldri mer enn ett spørsmålstegn, overdreven tegnsetting fører til språklig inflasjon.

"Vi som ikke bruker språket til daglig og får språket vårt rettet daglig vil ikke huske hvordan man skriver korekt norsk."

Husk to r'er i korrekt.

"Men det blir helt feil å begynne å rette alle skrive feil på alle innlegg her på forumene."

Skrivefeil skrives i ett ord.

"Nei finn deg noe annet å irriter deg over."

Her skulle det vært komma etter "nei".

Alt i alt må jeg si at jeg har inntrykk av at du ikke følger særlig godt med i timen!

*knis*

Skrevet

Jeg har alltid likt norsk, og liker å følge med på språkartikler.

Men har handler det vel mest om tonen ting blir servert i?

Tja, hvis folk er så tåpelig at de korrigerer norsken din for å være overbærende er det jo bare til å heve seg over dem, og ellers takke for godt tips :) Ikke noe å hisse seg opp for liksom.

Skrevet

Det fantest ikke sms da jeg gikk på skolen. Og jeg har andre ting å tenke på enn rettskriving når jeg sitter her.

Skrevet

Tja, jeg hadde bra karakterer i norsk. Men har glemt mye i løpet av 60-70 år.

Gjest Kurt Kubein
Skrevet

Heisann.

I hjertet er jeg enig med deg. Men det må likevel sies at det også er noe du ikke har fått med deg, kjære norsklærer: "Enda" og "ennå" ble sidestilt for flere år siden. Det første er ikke lenger kun et gradsadverb, og det andre er ikke lenger kun et tidsadverb.

En skandale, men like fullt et faktum.

Skrevet

Tja, jeg hadde bra karakterer i norsk. Men har glemt mye i løpet av 60-70 år.

Hva? Så gammel er du da ikke?

Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men du bør huske på at det skrevne ord på dol for mange er å regne som daglidags tale. Altså ordlegger man seg kanskje ikke på den samme akademiske måten man ville ha gjort dersom man bedrev mer seriøse skriverier.

Mange, meg selv inkludert, skriver også sabla fort, helt uten å lese igjennom det vi har skrevet før vi trykker på "send", noe som resulterer i at det fort kan komme en "lengre" istedet for "lenger", en "når" i stedet for "da", osv.

Men i utgangspunktet er jeg enig i at man bør forvalte språket bedre enn hva mange gjør, og i disse sms-tider så misunner jeg deg overhodet ikke jobben din.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest de andre svarene, men kan svare for meg selv.

Noen ganger går det såpass fort når jeg skal svare på et innlegg. Jeg ser etterpå at jeg har jeg gjort mange feil, men blåser egentlig i det, så lenge handlingen kommer frem.

Men jeg skjønner hva du mener, og spesielt den yngre garde har begynt å dele ord f.eks

sjokolade pudding, dritt sekk

osv.

Tror det har sammenheng med at mange av lærerne av den yngre garde heller ikke er så flinke i norsk.

Var en tid veldig enkelt å komme inn på lærerskolen.

Har sett det i skriv som kommer fra skolen. Kristin Clemet hadde hadde helt rett i det hun sa.

Dessuten bekymrer det meg litt at skrivebøkene til ungene ikke blir rettet. Har tatt opp det mange ganger på konferansetime, men ingenting blir gjort.

Nei, frem med rødpenna. Det var mye bedre i gamle dager da jeg var ung.

Skrevet

Hva? Så gammel er du da ikke?

Nei, jeg tok visst litt hardt i ;o)

Skrevet

Jepp. Det hender faktisk at jeg legger inn noen feil i innleggene med vilje, slik at akkurat _du_ skal få noe å gjøre. Jeg mener, noe må vi jo bruke slike folk til.

".................."

Skrevet

Nei, jeg tok visst litt hardt i ;o)

Du Rusle, sendte du meg mail eller?

*maser*

Skrevet

Nå har ikke jeg lest de andre svarene, men kan svare for meg selv.

Noen ganger går det såpass fort når jeg skal svare på et innlegg. Jeg ser etterpå at jeg har jeg gjort mange feil, men blåser egentlig i det, så lenge handlingen kommer frem.

Men jeg skjønner hva du mener, og spesielt den yngre garde har begynt å dele ord f.eks

sjokolade pudding, dritt sekk

osv.

Tror det har sammenheng med at mange av lærerne av den yngre garde heller ikke er så flinke i norsk.

Var en tid veldig enkelt å komme inn på lærerskolen.

Har sett det i skriv som kommer fra skolen. Kristin Clemet hadde hadde helt rett i det hun sa.

Dessuten bekymrer det meg litt at skrivebøkene til ungene ikke blir rettet. Har tatt opp det mange ganger på konferansetime, men ingenting blir gjort.

Nei, frem med rødpenna. Det var mye bedre i gamle dager da jeg var ung.

Deling av ord kommer visst av at det gjøres på engelsk. Helt enig i at det er irriterende, for ikke å si at det gir feil mening.

Skrevet

Heisan!

Takk for innspill.

Godt språk er viktig og henger sammen med bevisstheten om (noenlunde) klare tanker. Dårlig språk er dessuten støy som ødelegger teksten og tekstforståelsen. Kort sagt: Form og innhold henger nøye sammen og er ikke skilt fra hverandre slik noen ser ut til å tro.

Når det gjelder tendensen til å dele sammensatte ord... Det er nok helt riktig slik at folk påvirkes av den engelske måten. I tillegg tror jeg at noe så banalt som mobil-ordlistene preger språket ellers også. Ordlistene fanger ikke opp 'melkekartong' - folk skriver 'melke kartong' uten å dra sammen ordet etterpå. Og så sprer lorten seg...

Såååå, du er ikke alene om å blunke forskrekket av dårlig språk.

Skrevet

Heisan!

Takk for innspill.

Godt språk er viktig og henger sammen med bevisstheten om (noenlunde) klare tanker. Dårlig språk er dessuten støy som ødelegger teksten og tekstforståelsen. Kort sagt: Form og innhold henger nøye sammen og er ikke skilt fra hverandre slik noen ser ut til å tro.

Når det gjelder tendensen til å dele sammensatte ord... Det er nok helt riktig slik at folk påvirkes av den engelske måten. I tillegg tror jeg at noe så banalt som mobil-ordlistene preger språket ellers også. Ordlistene fanger ikke opp 'melkekartong' - folk skriver 'melke kartong' uten å dra sammen ordet etterpå. Og så sprer lorten seg...

Såååå, du er ikke alene om å blunke forskrekket av dårlig språk.

på mobilen er det jo rett og slett fordi sammensatteord ikke finnes, men jeg trodde alltid det startet etter vi fikk ordlister i word. for der lå heller ikke sammensatte ord inne, og word delte rett og slett ordet for deg. (på autokorrektur)

Gjest lis@bet
Skrevet

Hva med da/når? Og de/dem? Hun/henne? Et/ett?

Det er dårlig stelt her i gården gett.

Har foreløpig ikke lest noen av svarene i tråden din, men tipper du får en del pepper..! Ingen skal komme her og kritisere vet du, det kan jo være dyslektikere som skriver. Tror dog ikke de er i overtall, men.. Det går nok stort sett på sløvhet og at man ikke bryr seg om å skrive riktig - for meningen kommer jo fram uansett. (Det svaret har du sikkert også fått.)

Skrevet

Applaus til deg!

Selv klikker jeg meg raskt ut av innlegg som inneholder for mange språklige uhumskheter.

En tastefeil er greit nok, men jeg gidder ikke å kaste bort tida mi på innlegg som har et gjennomgående dårlig språk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...