Gå til innhold

Blir Baileys for gammel?

Anbefalte innlegg

Gjest katten kathinka
Skrevet

Jeg har ei flaske med Baileys i kjøleskapet. Den er åpna for ca 1 år siden, og tatt 1 lite glass av.

Nå skal jeg på fest i morgen og lurer da på om den nå er blitt gammel og sur...

Er det ikke noe melk/fløte i Baileys da? Den lukter, smaker og ser ok ut, men er usikker på om det er bra å drikke den. Vil jo ikke bli dårlig.

Er det noen som vet?

Fortsetter under...

Gjest ja, det gjør den
Skrevet

Bayleys er ferskvare, det er ikke (sterk) nok alkohol i den til at den holder seg lenge etter at den er åpnet.

Jeg har sett store (mugne) klumper i bunnen av baileysflasker som noen har tyllet i seg en kveld.. ekkelt!

Som du sier, det er fløte i den. I tillegg er det hetvin, ikke sprit, og derfor ikke sterkt nok til at det kan holde seg så lenge etter åpning.

Baileys bør oppbevares kaldt etter åpning, og brukes innen rimelig tid.

Fin portvin, feks (vintage) som har samme alkoholstyrke som baileys, skal drikkes samme dag som den åpnes!

Så strengt er det ikke med all hetvin!

Hvis du uansett vil drikke den:

Lukter og smaker den bra, ville jeg silt den opp i en mugge, for å sjekke at det ikke var ekle klumper i den. Sjekk at flasken er tom, og hell drikken tilbake i flasken.

Skrevet

Bayleys er ferskvare, det er ikke (sterk) nok alkohol i den til at den holder seg lenge etter at den er åpnet.

Jeg har sett store (mugne) klumper i bunnen av baileysflasker som noen har tyllet i seg en kveld.. ekkelt!

Som du sier, det er fløte i den. I tillegg er det hetvin, ikke sprit, og derfor ikke sterkt nok til at det kan holde seg så lenge etter åpning.

Baileys bør oppbevares kaldt etter åpning, og brukes innen rimelig tid.

Fin portvin, feks (vintage) som har samme alkoholstyrke som baileys, skal drikkes samme dag som den åpnes!

Så strengt er det ikke med all hetvin!

Hvis du uansett vil drikke den:

Lukter og smaker den bra, ville jeg silt den opp i en mugge, for å sjekke at det ikke var ekle klumper i den. Sjekk at flasken er tom, og hell drikken tilbake i flasken.

Så jeg burde tylle i meg den flasken jeg har i kjøleskapet og som har stått der et år?

Den lukter og smaker normalt :o)

Skrevet

Det står faktisk holdbarhetsdato for baileys da, og at den skal oppbevares kjølig uansett om den er åpnet eller ikke. Vet ikke om holdbarhetsdatoen forandrer seg om flasken er åpnet, men det kan uansett være greit å sjekke datoen iallfall.

Gjest katten kathinka
Skrevet

Så jeg burde tylle i meg den flasken jeg har i kjøleskapet og som har stått der et år?

Den lukter og smaker normalt :o)

Ja, moralen her er at vi må drikke oftere og mere :)

Skrevet

Ja, moralen her er at vi må drikke oftere og mere :)

Jeg har hentet den og den smaker helt perfekt. Det er en Saint Brendan's Irish Cream. 1/2 liter og jeg har ingen å dele med.

Annonse

Gjest katten kathinka
Skrevet

Jeg har hentet den og den smaker helt perfekt. Det er en Saint Brendan's Irish Cream. 1/2 liter og jeg har ingen å dele med.

Jeg tømte ut min.

Jeg silte den, som det ble foreslått over her, og det var klumper i den :-(

Skrevet

Jeg tømte ut min.

Jeg silte den, som det ble foreslått over her, og det var klumper i den :-(

Det var ingen klumper i min så nå sitter jeg her og nipper :o)

Gjest Skjermtrollet
Skrevet

Ååånammenam!!!

Det er godt det!! Blanda med kaffe:) Du må gjerne ta deg en tur:o)

Skrevet

Ååånammenam!!!

Det er godt det!! Blanda med kaffe:) Du må gjerne ta deg en tur:o)

Jeg stikker bortom med en gang :o)

Gjest Skjermtrollet
Skrevet

Jeg stikker bortom med en gang :o)

Det høres bra ut!! Finnes ikke noe bedre enn saint brendans!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...