Gå til innhold

Psykisk utviklingshemming++

Anbefalte innlegg

Gjest LilleMia

Har et spørsmål: Hvis en person er utsatt for en ulykke som gjør at han får en hjerneskade, hva er han da? Man kan vel ikke BLI psykisk utviklingshemmet? Er han da mentalt retardert?? Eller "bare" hjerneskadet? Bare lurer litt...

Og er mental retardasjon et begrep det er vanlig å bruke nå for tida? Hva skiller det fra psykisk utviklingshemmet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124259-psykisk-utviklingshemming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Etter hva jeg vet betegnes mennesker med medfødt hjerneskade som "psykisk utviklingshemmet".

Personer som pga av ulykke eller lignende i ungdoms/voksenalderen har fått hjerneskader, vil betegnes som "hjerneskadet".

Og det vil vel kanskje være sannsynlig at f.eks en 4åring som får slike skader vil "bli" psykisk utviklingshemmet, ettersom barnet vil bli hindret i sine psykiske utvikling.

Men jeg er ingen fasit, dette er bare hva jeg tror.

Mentalt retardert og psykisk utviklingshemmet høres egentlig ut som to sider av samme sak, men den førstnevnte er vel kanskje blant de forkastede betegnelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...