Gå til innhold

Hvorfor er folk så sinte på "Ekstra-høytider"?

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506

Ja, da så. Jeg personlig har ikke det ringeste i mot USA generelt eller kulturaktiviteter derifra.

Selvom jeg ikke liker Bush, og misliker store deler av am. utenrikspolitikk.

Å derfor mislike USA som helhet, synes jeg er lite gjennomtenkt.

Hadde du stilt deg annerledes til Halloween om den var importert fra et annet land?

Nei egentlig ikke. Og selvom jeg synes den amerikanske kulturen er vel til tider hyklerisk så synes jeg landet i seg selv er fasinerende. Men jeg kunne ikke tenkt meg å bruke mange penger på å reise dit. Og før du sier noe mer så, ja jeg har slekt og jeg har bekjente som bor der.

Beklager at du synes at mitt syn er lite gjennomtenkt det er det altså ikke. Jo mer innblikk jeg får i denne kulturen jo mer hyklerisk synes jeg at de er. Hvor hører det f.eks. hjemme å utvise to tenåringer fra skolen over lengre tid fordi de har klint litt. Jeg liker ikke at elevene står og kliner men jeg synes denne straffen er for drøy. Dette er bare ett eksempel.

Det er synd at du dømmer meg når du egentlig ikke vet hva jeg snakker om.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

17

• Kizza1365380506

4

• citoyen

3

• Iznowgood

2

Mest aktive i denne tråden

Kizza1365380506

Ja, da så. Jeg personlig har ikke det ringeste i mot USA generelt eller kulturaktiviteter derifra.

Selvom jeg ikke liker Bush, og misliker store deler av am. utenrikspolitikk.

Å derfor mislike USA som helhet, synes jeg er lite gjennomtenkt.

Hadde du stilt deg annerledes til Halloween om den var importert fra et annet land?

En annen ting, jeg er overbevist om at det er mange kjekke normale mennesker i Amerika som strever for å få endene til å møtes akkurat som hos oss.

Det som skremmer meg med dette landet er at det finnes så mye dobbeltmoral og store tendenser til hykleri. Halloween i seg selv er jo en koselig tradisjon, i Amerika. Det jeg er redd for er den amerikaniseringen vi ser overalt i dette landet. Den sniker seg inn, og blir egentlig normalisert gjennom tv og treffer derfor ungdommene mye lettere enn oss litt mer opp i årene.

Dermed sagt at jeg er veldig skeptisk, ikke nødvendigvis helt imot. Men tradisjoner fra andre land synes jeg er en uting. Og da spesielt som nevnt av andre, tradisjoner som handelstanden kan tjene mer penger på.

Mvh

Jepp, dette har jeg skjønt, men hvorfor? :o)

Fordi det er noe forbannet tøys at vi skal drive å ta inn utenlandske høytider som vi ikke har noen tradisjon for, og dermed la det gå inflasjon i høytider.

Folk mener at vi klarer oss godt med tradisjonelle norske høytider.

Gjest Humlepungen

Det var jo det hun sa, at man ikke behøvde å kjøpe alt som ligger i butikkene, men ha noe som skjærer med den grå hverdagen. Så da ble det ikke noe svar da egentlig?

Skjønner jo hvor du vil hen, men jeg skjønte henne også...

Ja det går jo an å skjønne hverandre uten å være enige.

Ho foretrekker noe som lyser opp en "grå hverdag". Det trenger jeg ikke. Ivertfall ikke noe som er teite etterligninger av amerikansk kultur. Jeg finner andre ting som lyser opp i den såkallte grå hverdagen:o)

I det siste har jeg forreten vært ekstra irritert på halloween for jeg har fått en HAUG med reklame i posten der det står kjøp kjøp.

Ha en fin søndag

Annonse

Ho foretrekker noe som lyser opp en "grå hverdag". Det trenger jeg ikke. Ivertfall ikke noe som er teite etterligninger av amerikansk kultur. Jeg finner andre ting som lyser opp i den såkallte grå hverdagen:o)

I det siste har jeg forreten vært ekstra irritert på halloween for jeg har fått en HAUG med reklame i posten der det står kjøp kjøp.

Ha en fin søndag

Hvis du lar reklame irritere deg foreslår jeg at du setter opp et sånt klistremerke på postkassen med neitakk til uadressert reklame. Det har jeg :)

Gjest Hilsen en som skal prøve Halloween

Ha en fin søndag

Ja, jeg skjønner hva du mener, men man kan da feire hallowen uten å kjøpe allverden?

Jeg har aldri feiret det før, da slike ting ikke hadde kommet til vestlandet da jeg bodde der. Men nå etter å ha fått barn, syns jeg det kan være morro.

Så i år skal vi ha Hallowen-middag, og så tenkte jeg at vi kunne gå å ringe på hos naboen som også har barn, så kan de ringe på hos oss etterpå.

Det er da ikke så ulikt julebukk det her egentlig, og det er da en norsk tradisjon som vi har hatt lenge, og som moren min også fortalte at de gjorde som barn.

Selvfølgelig finner man andre ting også i hverdagen. Men som trådskriveren skrev: Det er så masse tirsdager allikevel, så man tar til takke med det meste.

Dessuten er vel de fleste tradisjonene vi har importerte. Og påsken feirer vi da egentlig ikke? Hva gjør vi i tilfelle?

Så det som gjenstår er julen.... og bursdager da. Ellers er det dårlig med tradisjonsrike feiringer som jeg kan komme på.

Men du får selvfølgelig ha dine meninger i fred og ro, så får vi andre også det :)

Men vi kan da diskutere uenighetene og så?

Jeg kan ikke fordra Halloween, fordi det blir så mye pes og styr med unger som reker rundt og tigger godteri.

Hvis vi hadde gjort det som de pleier i USA, dvs. hatt fest de som ville, ungene hadde gått rundt (de små ungene, ikke halvstore småjævler) og knask-eller-knepet, med eller uten foreldre, og dersom det var frivillig å være med (ingen utelys=ingen feiring, og ingen skal ringe på), og ikke minst;

-dersom ikke det KUN ble snakk om å tigge godteri og så kline til huset til folk, drive med hærværk, kaste egg osv. Og uten de groteske maskene som skremmer vettet av små barn.

DA kunne jeg vært med på det.

Jeg liker fester, og ville gjerne kjøpt noen gresskar, pyntet, gjort noe hyggelig.

Sånn som det er nå, er det kun blitt at halvstore småjævler løper rundt og tigger godteri, ingen bryr seg om om en ønsker besøk eller ikke, husene blir tilgriset, og maskene er så fæle at jeg ikke vil lukke opp for ikke å gi livsvarige mareritt til 4åringen min.

DERFOR er jeg sint på sånne ekstrahøytider.

Når det gjelder Valentinsdag, er det jo frivillig om en vil være med eller ikke.

Jeg kan ikke fordra Halloween, fordi det blir så mye pes og styr med unger som reker rundt og tigger godteri.

Hvis vi hadde gjort det som de pleier i USA, dvs. hatt fest de som ville, ungene hadde gått rundt (de små ungene, ikke halvstore småjævler) og knask-eller-knepet, med eller uten foreldre, og dersom det var frivillig å være med (ingen utelys=ingen feiring, og ingen skal ringe på), og ikke minst;

-dersom ikke det KUN ble snakk om å tigge godteri og så kline til huset til folk, drive med hærværk, kaste egg osv. Og uten de groteske maskene som skremmer vettet av små barn.

DA kunne jeg vært med på det.

Jeg liker fester, og ville gjerne kjøpt noen gresskar, pyntet, gjort noe hyggelig.

Sånn som det er nå, er det kun blitt at halvstore småjævler løper rundt og tigger godteri, ingen bryr seg om om en ønsker besøk eller ikke, husene blir tilgriset, og maskene er så fæle at jeg ikke vil lukke opp for ikke å gi livsvarige mareritt til 4åringen min.

DERFOR er jeg sint på sånne ekstrahøytider.

Når det gjelder Valentinsdag, er det jo frivillig om en vil være med eller ikke.

La meg først si at jeg misliker Halloween selv.

Men i vårt nabolag et det faktisk 4-5-6-7-åringene selv som kler seg ut. De ser i grunnen ganske ufarlige ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...