Gå til innhold

Hvordan skal dette gå!? Skolearbeidkrise..

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Nå har jeg sløst bort hele dagen. Jeg har sittet her og dillet, jeg har ringt lange telefoner, jeg har gått tur og jeg har lagd omstendelig middag.

Jeg har til og med vasket dusjkabinettet, en eller forhatt jobb..Nøye, med qtips i kantene..

Men har jeg begynt på oppgaven min? Neida..

Har jeg hatt hele jævla høsten på den? Jada..

Dette er litt krise.

Hvordan få til å skrive en 2500 ords analyse(og jeg er dårlig på analyse..) av tema en ikke har greie på..?

Den MÅ leveres tirsdag morgen, og jeg må arbeide i morgen..

Skrekk&gru! Tenk å være så sløv!!

Noen som kan noen enkle knep for proff analyse, eller en link til et nettsted med tips eller noe?

Fortsetter under...

Det beste rådet jeg kan gi deg er å logge deg ut av dol og sette igang. Merkelig ting det der, selv de mest forhatte jobber er bedre enn skolesaker. Hvis jeg ser deg her før tirsdag får du gjennomgå så bare pass deg.

Sett i gang nå :o)!!!!!!!!

Beklager, Laguna, jeg har verken "tips eller noe" å komme med.

Vet ikke en gang hvilket fag dette gjelder.

Er dette helserelatert, så har jeg slett ikke peiling.

Men jeg kjenner meg igjen.

Det er da så forbasket mye annet en skulle ha gjort i slike situasjoner.

begynn straks !

Forresten så overdriver du vel litt, det kan da ikke stå så ille til - noe har du sikkert gjort .

laguna1365380434

Det beste rådet jeg kan gi deg er å logge deg ut av dol og sette igang. Merkelig ting det der, selv de mest forhatte jobber er bedre enn skolesaker. Hvis jeg ser deg her før tirsdag får du gjennomgå så bare pass deg.

Sett i gang nå :o)!!!!!!!!

Ok, takk for tupp i ræven..;)

Det er vel bare å ta seg kraftig sammen og prøve å skrive ett eller annet..

Det kjipeste er at dette kan jeg ikke..Og det burde jeg kunne, vi har hatt det lenge, bare så synd at forelesningene går halvni.. Da er jeg gjerne ikke halveis ute av drømmeverden enda:-o..

laguna1365380434

Beklager, Laguna, jeg har verken "tips eller noe" å komme med.

Vet ikke en gang hvilket fag dette gjelder.

Er dette helserelatert, så har jeg slett ikke peiling.

Men jeg kjenner meg igjen.

Det er da så forbasket mye annet en skulle ha gjort i slike situasjoner.

begynn straks !

Forresten så overdriver du vel litt, det kan da ikke stå så ille til - noe har du sikkert gjort .

Nei jeg har faktisk ikke begynt..:-o

Det vil si, jeg har åpnet word og skrevet overskrift, navn og klasse, men det synes jeg ikke teller.;)

Samt streket under EN setning jeg mente så viktig ut i en skolebok.

Det dreier seg om teori og analyse, jeg skal lage en analyse av en sakprosa tekst og den skal være på ca 8-10 sider..

Og det høres jo ikke så galt ut, men det er når man har vært så jævlig sløv. Huff.

Men jeg har Mandag. Det er siste håp..:o)

Jeg er litt usikker på hvor mye 2500 ord er.

Uansett: Dersom du har hatt hele høsten på oppgaven og temaet omhandler noe du ikke kan noe om, så tilsvarer vel dette at vi snakker om et relativt omfattende prosjekt.

Jeg ville isåfall benyttet resten av kvelden til seriøs øldrikking og gått for kontinga!

Annonse

laguna1365380434

Jeg er litt usikker på hvor mye 2500 ord er.

Uansett: Dersom du har hatt hele høsten på oppgaven og temaet omhandler noe du ikke kan noe om, så tilsvarer vel dette at vi snakker om et relativt omfattende prosjekt.

Jeg ville isåfall benyttet resten av kvelden til seriøs øldrikking og gått for kontinga!

Det er sånn 8-10 sider, dobbel linjeavstand..

Kont er seriøst overveid, og så er også å drikke øl i stedet og gi beng i hele saken;)

Men jeg har ufordragelig mye selvtilitt og lurer på om det kanskje er mulig for meg å benytte mandag til å produsere en oppgave de andre har brukt flere måneder på;) Jeg har også en utrolig evne til selvbedrag;)

En får se, det er kanskje litt lost case..

Jeg lurer på om det uansett er for sent nå i kveld, jeg er drittlei før jeg har begynt..

Det er sånn 8-10 sider, dobbel linjeavstand..

Kont er seriøst overveid, og så er også å drikke øl i stedet og gi beng i hele saken;)

Men jeg har ufordragelig mye selvtilitt og lurer på om det kanskje er mulig for meg å benytte mandag til å produsere en oppgave de andre har brukt flere måneder på;) Jeg har også en utrolig evne til selvbedrag;)

En får se, det er kanskje litt lost case..

Jeg lurer på om det uansett er for sent nå i kveld, jeg er drittlei før jeg har begynt..

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Ofte er sånne oppgaver, to dager før fristen, nærmest umulig å ta på strak arm dersom man ikke har fulgt med på forelesningene eller i det minste lest pensum.

Så dette "drikk øl" tipset er et tips basert på egne erfaringer. Du må sikkert konte uansett.

laguna1365380434

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Ofte er sånne oppgaver, to dager før fristen, nærmest umulig å ta på strak arm dersom man ikke har fulgt med på forelesningene eller i det minste lest pensum.

Så dette "drikk øl" tipset er et tips basert på egne erfaringer. Du må sikkert konte uansett.

Ja, jeg lurer på om det ikke blir sånn..Jeg gir det i hvertfall opp for i kveld, så får jeg heller gjøre et measly forsøk på mandag..

Ert det ikke sånn at du må levere NOE, uansett hvor elendig det er for å ha rett på kont? Eller er det bare en myte?

Når det er sagt, og sånn for å skryte;), leverte jeg en hjemmeksamen som sto til en sterk b i høst, i et tema jeg ikke hadde lest på i det hele tatt før jeg fikk utdelt eksamen.

Den brukte jeg sånn halvannen dag på og var barnevakt samtidig og..

Så kanskje jeg har en bitttebitteliten sjangs til å stå om jeg får ut fingeren mandag morgen og bruker hele dagen.. Og hamstrer kaffe&cola og Cvitamin og slikt først..

Kanskje. Jeg bestemmer meg uansett her og nå at jeg ikke lar dette bli en kjempekrise om jeg må konte:)

Ja, jeg lurer på om det ikke blir sånn..Jeg gir det i hvertfall opp for i kveld, så får jeg heller gjøre et measly forsøk på mandag..

Ert det ikke sånn at du må levere NOE, uansett hvor elendig det er for å ha rett på kont? Eller er det bare en myte?

Når det er sagt, og sånn for å skryte;), leverte jeg en hjemmeksamen som sto til en sterk b i høst, i et tema jeg ikke hadde lest på i det hele tatt før jeg fikk utdelt eksamen.

Den brukte jeg sånn halvannen dag på og var barnevakt samtidig og..

Så kanskje jeg har en bitttebitteliten sjangs til å stå om jeg får ut fingeren mandag morgen og bruker hele dagen.. Og hamstrer kaffe&cola og Cvitamin og slikt først..

Kanskje. Jeg bestemmer meg uansett her og nå at jeg ikke lar dette bli en kjempekrise om jeg må konte:)

Jeg vet ikke om du må levere noe. Det kommer vel sikkert ann på skolen du går på.

Hmmm, ja, nå er det jo bokstavkarakterer, ja. Lettere å få gode karakterer ved å ta en råsjans da enn når man fikk tallkarakterer som 2,4, osv.

Prøv på mandag! :)

laguna1365380434

Jeg vet ikke om du må levere noe. Det kommer vel sikkert ann på skolen du går på.

Hmmm, ja, nå er det jo bokstavkarakterer, ja. Lettere å få gode karakterer ved å ta en råsjans da enn når man fikk tallkarakterer som 2,4, osv.

Prøv på mandag! :)

Det gjør jeg, så kanselerer jeg hele greia for i kveld, klokka er jo snart midnatt og alt mulig, så annet er bare latterlig..

Forøvrig har du helt rett i at bokstavkarakterene gjør det lettere for oss slackere..(Men de er litt uretferdige for de som er superflinke, det er tross alt forskjell på en b og en b..)

Jeg har jekket rødvin og funnet stort glass. Det var mye hyggeligere. Så tar jeg kanskje en øl ute med typen, om han kommer hjem i rimelig tid i dag..

:o)

Det gjør jeg, så kanselerer jeg hele greia for i kveld, klokka er jo snart midnatt og alt mulig, så annet er bare latterlig..

Forøvrig har du helt rett i at bokstavkarakterene gjør det lettere for oss slackere..(Men de er litt uretferdige for de som er superflinke, det er tross alt forskjell på en b og en b..)

Jeg har jekket rødvin og funnet stort glass. Det var mye hyggeligere. Så tar jeg kanskje en øl ute med typen, om han kommer hjem i rimelig tid i dag..

:o)

Jeg må drøye øllene til neste helg. Men jeg får se positivt på det. Med så lite flatfyll som jeg bedriver for tiden så smaker øllen utrolig godt når jeg først tar meg en :)

laguna1365380434

Jeg må drøye øllene til neste helg. Men jeg får se positivt på det. Med så lite flatfyll som jeg bedriver for tiden så smaker øllen utrolig godt når jeg først tar meg en :)

Det er sant det, øllen er veldig god når den er sjelden..

Du får ha god tur på byen neste helg da..

Hvorfor så sjelden ute foresten?

Konkurs? Fettlever?;)

Annonse

Det er sant det, øllen er veldig god når den er sjelden..

Du får ha god tur på byen neste helg da..

Hvorfor så sjelden ute foresten?

Konkurs? Fettlever?;)

Jobber annenhver helg.

Jupp, skal selvsagt ut neste helg. Det er bankers :)

Liten fare for leverproblemer med det inntaket jeg fører om dagen...

laguna1365380434

Jobber annenhver helg.

Jupp, skal selvsagt ut neste helg. Det er bankers :)

Liten fare for leverproblemer med det inntaket jeg fører om dagen...

Ah, skjønner.:o)

Det har jeg vel egentlig plukket opp tidligere, at du har kjipe arbeidstider i helgene, nattvakt sant? eller noe lignende?

Ah, skjønner.:o)

Det har jeg vel egentlig plukket opp tidligere, at du har kjipe arbeidstider i helgene, nattvakt sant? eller noe lignende?

Jupp, stemmer.

Men annenhver helg er ganske ok. Ikke bare tjener jeg penger men jeg sparer jo også en hel del på ikke å feste hver jævla helg. Godt for kroppen er det nok også.

Det negative er NÅ. Jeg mener... Når klokka nærmer seg midtnatt, det er lørdag og jeg vet at andre er ute og har det gøy.

Det positive er om noen timer når de andre legger seg, fulle og jævlige for å våkne opp i sjitform i morgen, mens jeg er våken og opplagt.

Hehe, så det eneste negative er som sagt akkurat NÅ.

:)

Ok, takk for tupp i ræven..;)

Det er vel bare å ta seg kraftig sammen og prøve å skrive ett eller annet..

Det kjipeste er at dette kan jeg ikke..Og det burde jeg kunne, vi har hatt det lenge, bare så synd at forelesningene går halvni.. Da er jeg gjerne ikke halveis ute av drømmeverden enda:-o..

Norsk ja.

Teorien er viktig. Den må du ha på greitt stell.

Forøvrig ser det ut til at du ikke har problemer med å ordlegge deg.

Men nå må du se til å gire om til mer seriøse refleksjoner.

Ha en fortreffwelig natt!

laguna1365380434

Norsk ja.

Teorien er viktig. Den må du ha på greitt stell.

Forøvrig ser det ut til at du ikke har problemer med å ordlegge deg.

Men nå må du se til å gire om til mer seriøse refleksjoner.

Ha en fortreffwelig natt!

Takk, og i ligemåde! :o)

Jeg har gitt meg selv slack for i kveld, da jeg fant ut at klokka dro seg mot midnatt..

Men, i morgen, etter jobb, og på mandag..DA skal det bli boller.. Håper jeg!

Sov godt! :o)

Du skriver ikke noe om hva du skal analysere, men noen enkle tips:

Les teksten, sett deg så ned å skriv helt ukritisk ned alle ting som faller deg inn rundt teksten, og vær helt ukritisk. Bruk tid på dette, så du sitter der med en mengde stikkord og setninger.

Få tak i en oversikt over hva som må være med, bruk det som overskrifter.

Plasser så alt du har av stikkord under riktig overskrift.

Sett deg ned og skriv helt ukritisk, uten å rette et sammenhengende oppgave basert på den malen du nå har laget.

Da sitter du med et produkt som garantert må jobbes en del med, men du har i alle fall kommet et langt skritt lenger!

Her er noen linker til steder som omtaler tekstanalyse. De er ikke spesielt rettet mot saksprosa, men du finner en del generelle ting du nok bør ha med dersom du skal stå selv om innholdet er tynt.

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_2.html

http://www.mf.no/studier/bachelor/deltidsstudier/stylos/gt/tekstanalyse.html

www.fiskaskole.no/norsk/tekstanalyse1.doc

www.uldals.vgs.no/fag/Norsk/spraak/tekstanalyse.doc

Jeg har ikke tid til å lese dem ordentlig, men det så ut til at den som tok Bibelen som eksempel, var nokså konkret.

Pass på at det ikke blir bare svada - men tynt innhold kan godt kamufleres med _litt_ svada og korrekt form.

Ellers synes jeg pip skrev mye fornuftig nedenfor her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...