Ingrid24 Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Jeg har gått på Fontex i godt å vel ett år, 40 mg. Den siste tiden 60 mg. Jeg hadde ubehagelig bivirkninger, svettet utrolig, og hadde skjelvinger for å nevne noe. Synes heller at de egentlig ikke hadde noe god effekt lenger. Kan effekten avta ? Jeg bestemte bare for å slutte, og det er ingen som vet om det, og ingen har merket noen spesielle forandringer på humøret mitt. Jeg har heller ikke merket noen forandringer, og har heller ikke merket noen ubehageligheter etter at jeg sluttet, og det er ca 3-4 uker siden. Jeg gikk altså fra 60 mg og ned til ingenting, er det farlig ? Som sagt så har jeg ikke merket noe spesielt, bare at bivirkningene jeg hadde har begynt å avta, kan jeg plutselig få en reakjson på at jeg sluttet så brått ? Jeg sluttet nok i en meget dum periode, jeg er langt nede for tiden, kanskje det er derfor jeg ikke merker noe fordi jeg hele tiden har vært psykisk langt nede ! Jeg synes fontexen var til hjelp bare noen få måneder, så synes jeg at jeg datt helt tilbake, kan det forklares ? Dessuten så skal jeg nå i en periode ta 30 mg sobril om kveldene for å sove, pga meget dårlig søvn de siste månedene. Disse hjelper utrolig bra, men jeg er redd for å bli avhengig, så jeg er redd for å ta de. Tar de derfor bare noen ganger, når jeg har det veldig vanskelig og føler at jeg ikke makter mer. Er også redd for hvilke bivirkninger den kan ha, i og med at jeg akkurat har sluttet på fontex. Kan du si noe om det ? Er det dumt å bare ta disse i ny og ned ? Mange rare spørsmål til deg, men det er veldig fint om du kunne svare. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12608-nhd-jeg-sluttet-plutselig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Det er to ting en er redd for når en slutter (seponerer) brått: seponeringsbivirkninger og tilbakefall av sykdommen. Når det gjelder seponeringssympomer, er dette noe enklere med Fontex enn med de andre SSRI. Dette skyldes at Fontex har svært lang halveringstid dvs. at den går svært langsomt ut av kroppen. En ser av og til at en medisin mister sin effekt eller at dosen må økes. det er da en god ide å skifte til en annen medisin. Sobril har så godt som ikke bivirkninger bortsett fra avhengighetsfaren. I to til tre uker er det ingen fare, men trenger du noe å sove på etter dette, bør andre medisiner vurderes f.eks. Tolvon. Dersom legens hensikt var å bringe deg inn i et stabilt søvnmønster, er det ikke lurt å ta Sobrilen bare av og til. Du trenger mange dager på rad med samme døgnrytme dersom en skal lykkes med et slikt forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12608-nhd-jeg-sluttet-plutselig/#findComment-62485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid24 Skrevet 14. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2000 Det er to ting en er redd for når en slutter (seponerer) brått: seponeringsbivirkninger og tilbakefall av sykdommen. Når det gjelder seponeringssympomer, er dette noe enklere med Fontex enn med de andre SSRI. Dette skyldes at Fontex har svært lang halveringstid dvs. at den går svært langsomt ut av kroppen. En ser av og til at en medisin mister sin effekt eller at dosen må økes. det er da en god ide å skifte til en annen medisin. Sobril har så godt som ikke bivirkninger bortsett fra avhengighetsfaren. I to til tre uker er det ingen fare, men trenger du noe å sove på etter dette, bør andre medisiner vurderes f.eks. Tolvon. Dersom legens hensikt var å bringe deg inn i et stabilt søvnmønster, er det ikke lurt å ta Sobrilen bare av og til. Du trenger mange dager på rad med samme døgnrytme dersom en skal lykkes med et slikt forsøk. Tusen takk for svaret. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12608-nhd-jeg-sluttet-plutselig/#findComment-62494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.