Gå til innhold

Hvorfor spør legen om abort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er for å kartlegge om det kan skje igjen eller er genstiske feil o.l. Jeg vet f.eks. at det ofte er snakk om tidlig sykmelding for de som har hatt aborter før, fordi lengene er redde det kanskje kan skje igjen...

Men når aborten er provosert; dvs at man selv bestemmer seg for å ta abort?!

Hvorfor er dette noe legen må vite??

Det er av forskjellige medisinske årsaker. Ikke moralske! Viktig å vite for vurderingen av åssen det er inni der, hvorfor er du så motvillig mht å godta dette??

Han/hun har ikke noe med hvorfor du gjorde det, bare om eller ikke.

Gjest de må ikke vite det

Alle opplysninger er frivillige. Men de spør for å kartlegge om du har vært gravid før, og i såfall om du har fått barn, spontanabortert, født for tidlig, komplikasjoner, problemer med å bli gravid, osv.

Men du trenger jo ikke svare. De spør jo ikke direkte om du har tatt abort, de spør : "er dette ditt første svangerskap".

Annonse

Det er av forskjellige medisinske årsaker. Ikke moralske! Viktig å vite for vurderingen av åssen det er inni der, hvorfor er du så motvillig mht å godta dette??

Hun bare lurer og det er vel lov. Jeg kan ikke se at hun er "motvillig til å godta det" som du skriver.

Det kan dessuten være andre grunner til at man ikke vil fortelle om en provosert abort vel? Kanskje mannen er med på kontroll og ikke vet at hun har hatt en abort tidligere o.l

Jeg vet ikke helt av hvilke medesinske årsaker, legen trenger å vite om en provosert abort?

Gjest Pricilla

Hun bare lurer og det er vel lov. Jeg kan ikke se at hun er "motvillig til å godta det" som du skriver.

Det kan dessuten være andre grunner til at man ikke vil fortelle om en provosert abort vel? Kanskje mannen er med på kontroll og ikke vet at hun har hatt en abort tidligere o.l

Jeg vet ikke helt av hvilke medesinske årsaker, legen trenger å vite om en provosert abort?

Hvis man er rhresus- og tatt abort, så kommer fosterets celler i "kontakt" med morens. dette kan gjøre at moren danner antistoffer ved neste graviditet, så det er medisink ja..

Det kan føre til spontamnabort, eller at barnet blir sykt..

Hvis man er rhresus- og tatt abort, så kommer fosterets celler i "kontakt" med morens. dette kan gjøre at moren danner antistoffer ved neste graviditet, så det er medisink ja..

Det kan føre til spontamnabort, eller at barnet blir sykt..

Det er for å skaffe seg et bilde av din tidligere sykdomshistorie.Kan være at du har vært uheldig å oppleve spontanabort en eller flere ganger eller utenfor livmoren ect.Leger har taushetsplikt,og om du har tatt provosert abort,behøver du ikke være redd for at dette blir tatt opp med deg på et senere tidspunkt.De prøver som sagt bare å skaffe et bilde,og om du har vært gravid tidligere,for å kunne ta ekstra hensyn om det skulle være nødvendig.

laguna1365380434

Jeg fikk greie på, av lege, at provoserte aborter uten komplikasjoner, har absolutt zipp helse effekt og at en absolutt ikke trenger å opplyse om slikt.

De trenger ingen slike opplysninger på medisinsk grunnlag, eller for å vurdere helsetilstand. Det er bare tull.

Om det er snakk om spontan aborter er det derimot relevant, i forhold til nye svangerskap.

Spørsmål om unormale narkose/medisin reaksjoner er tilstrekkelige i forhold til ny abort søknad.

Gjest ikke meg

Trodde ikke de gjorde det? Mamma ble lei seg da de spurte henne om det da hun var gravid og over 40 år.. Hun ønsket barnet, og det var friskt:) Det tok hun egentlig som en selvfølge. Jeg ble ikke spurt. Kanskje de spør de som ikke er i fast forhold eller ikke er gift?

Trodde ikke de gjorde det? Mamma ble lei seg da de spurte henne om det da hun var gravid og over 40 år.. Hun ønsket barnet, og det var friskt:) Det tok hun egentlig som en selvfølge. Jeg ble ikke spurt. Kanskje de spør de som ikke er i fast forhold eller ikke er gift?

Nå misforstår du.

Dette gjelder spørsmål om hva som har skjedd _tidligere_. Altså om man noen gang har vært gravid før, men ikke fått barnet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...