Gå til innhold

Hvilken farge får barnet på øynene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To som ser ut for å ha blå øyne kan faktisk få barn med brune øyne. Begge foreldrene mine ser blåøyde ut, men minst en av dem er genetisk brunøyd og mine øyne er ganske så brune :-)

Da har de egentlig brune.. genetisk sett altså

Skrevet

Da har de egentlig brune.. genetisk sett altså

Det var i grunnen det jeg sa i innlegget mitt. Men utseendemessig er altså begge blåøyde selv om genene tilsier at minst den ene er brunøyd.

Skrevet

Meget merkelig at når du har blå-brun og din mann har brun-brun at barnet får blå-blå....

Det lukter litt av dette her må jeg si... :-)

Eller kanskje du har byttet om på hvem du fikk ungene med?

Vin's mann har kan utmerket godt ha brunblå, selv om begge hans foreldre er brunøyde. En eller begge av foreldrene er da brunblå, og vins mann er brunblå.

Skrevet

Vin's mann har kan utmerket godt ha brunblå, selv om begge hans foreldre er brunøyde. En eller begge av foreldrene er da brunblå, og vins mann er brunblå.

Rettelse: Begge foreldrene må da være brunblå, for de som er brunbrun kan ikke få barn med blå øyne.

Skrevet

Meget merkelig at når du har blå-brun og din mann har brun-brun at barnet får blå-blå....

Det lukter litt av dette her må jeg si... :-)

Eller kanskje du har byttet om på hvem du fikk ungene med?

Hehe....ikke noen postmann her , datteren min er på en prikk lik sin far ellers ;o)

Men det er i grunnen litt rart , pappa har ikke fått en unge med brune øyne , også får jeg en brunøyd med en blåøyd....

Skrevet

Hm...brunblå?

De ser da skikkelig brune ut ;o)

Skrevet

Jada jada.

Her prøver man å være morsom og så kommer alle med saklige argumenter.

Skrevet

Hehe....ikke noen postmann her , datteren min er på en prikk lik sin far ellers ;o)

Men det er i grunnen litt rart , pappa har ikke fått en unge med brune øyne , også får jeg en brunøyd med en blåøyd....

Nei, det er i grunnen ikke så rart. Han har sannsynligvis Bb, dvs. gen for blått og brunt.

Skrevet

Men noen ganger skjer det ikke. Mine unger har helt sikkert en får med to gen for brune øyne men ingen av dem har fått det. Den ene har blågrå og den andre grønne.

Grå og grønne "hører" til brune.

Skrevet

Hm...brunblå?

De ser da skikkelig brune ut ;o)

Det går ikke på hvor brune øynene ser ut. De kan godt være grønne, vassbrune, lysebrune osv.

Skrevet

Det går ikke på hvor brune øynene ser ut. De kan godt være grønne, vassbrune, lysebrune osv.

Da sier vi vassbrune ...

Han ser litt vassen ut ;o)

Skrevet

Da sier vi vassbrune ...

Han ser litt vassen ut ;o)

Vassen gubbe? ;o)

Gjest ung legestudent
Skrevet

Goss forklarer det bra, bortsett fra at brune øyne ikke alltid er dominant. (Det genet som koder for brunt hos mange nordmenn vil med andre ord ikke alltid bestemme øyenfargen om man også for et blått allel.) Typiske "norske" brune øyne, er ofte ikke dominant over blå øyne. Mens feks "afrikanske" brune øyne "alltid" vil være dominant over blå øyne.

Skrevet

Goss forklarer det bra, bortsett fra at brune øyne ikke alltid er dominant. (Det genet som koder for brunt hos mange nordmenn vil med andre ord ikke alltid bestemme øyenfargen om man også for et blått allel.) Typiske "norske" brune øyne, er ofte ikke dominant over blå øyne. Mens feks "afrikanske" brune øyne "alltid" vil være dominant over blå øyne.

Oi, da er det mange "unorske" her i landet.

Gjest ung legest.
Skrevet

Oi, da er det mange "unorske" her i landet.

Du får finne et bedre ord du da! Hva med urnorske kanskje? Hva med brune øyne på dem som er hvite i huden? Hva med lysebrune øyne? Ikke vet jeg, norske brune øyne var kanskje et politisk ukorrekt ord, men tror det er det best forståelige uttrykk.

Skrevet

Det var ikke "norske" eller "unorske" brune øyne jeg festet meg ved. Men ved at du påstår at de "norske" brune øynene ikke er dominant over blå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...