Gå til innhold

Psykopat-psykopatiske trekk.


Gjest lolitalempicka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mimmy

    8

  • Hope

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

  • Kizza1365380506

    1

Nei, en psykopat er ikke klar over at han/hun er psykopat (slik jeg har forstått litteraturen som er om emnet).

Det ligger antakeligvis i psykopatiens natur, å ikke være klar over slike ting.

Noen påstår det kan skyldes en hjerneskade. En psykopat er vanligvis heller ikke villig til å la seg behandle for sin psykopati. Ikke finnes det noe særlig behandling som virker, heller, ettersom jeg har forstått.

Konemishandlere kan visst få en slags behandling gjennom terapi, dersom de er villige til å la seg forhandle. Men slik jeg har forstått det, så virker ikke behandling mot psykopati, så da må det bety at dersom mishandlingen skyldes noe annet enn psykopati, så kan det la seg behandle.

Her er en artikkel om psykopati.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1066292051.34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

De kan godt være klar over at de har en rekke av disse trekkene. Noen mener til og med at det er positive trekk og er stolt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

De kan godt være klar over at de har en rekke av disse trekkene. Noen mener til og med at det er positive trekk og er stolt av det.

Det er også dette inntrykket jeg sitter igjen med.For på lik linje med "vanlige"mennesker,har også personer med psykopatiske trekk ressurser,men de har også inbildte ressurser innenfor områder hvor andre utenforstående helt klart ser galskapen.Er psykopati genetisk arvelig,eller er det et produkt av oppvekst-og miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er også dette inntrykket jeg sitter igjen med.For på lik linje med "vanlige"mennesker,har også personer med psykopatiske trekk ressurser,men de har også inbildte ressurser innenfor områder hvor andre utenforstående helt klart ser galskapen.Er psykopati genetisk arvelig,eller er det et produkt av oppvekst-og miljø?

I følge god norsk forskning kan over 50% forklares ut fra genetisk arv. Siden de fleste barn vokser opp med sine biologiske foreldre, blir den genetiske arven forsterket av den sosiale arven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

I følge god norsk forskning kan over 50% forklares ut fra genetisk arv. Siden de fleste barn vokser opp med sine biologiske foreldre, blir den genetiske arven forsterket av den sosiale arven.

Så hvis man blir født som barn av en psykopat,men ikke tilbringer noe særlig tid med vedkommende i barndommen,vil man allikevel ha muligheter for å utvikle trekk selv?I dette tilfellet har barnet vært klar over opphavets natur fra tenårene av,og dermed tidlig blitt gjort bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest astrologia

Det er også dette inntrykket jeg sitter igjen med.For på lik linje med "vanlige"mennesker,har også personer med psykopatiske trekk ressurser,men de har også inbildte ressurser innenfor områder hvor andre utenforstående helt klart ser galskapen.Er psykopati genetisk arvelig,eller er det et produkt av oppvekst-og miljø?

Hva er inbildte ressurser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

Hva er inbildte ressurser?

i utrykket inbildte ressurser mener jeg at personen gjerne fremhever karaktertrekk og handlinger hos seg selv som veldig bra,gjerne ved bruk av store ord.Den som hører på,vil kanskje gjennomskue dette,men allikevel bli fascinert og tilogmed overse det.Dette er et vanlig trekk hos mennesker med psykopatiske trekk,ifølge en del kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest astrologia

i utrykket inbildte ressurser mener jeg at personen gjerne fremhever karaktertrekk og handlinger hos seg selv som veldig bra,gjerne ved bruk av store ord.Den som hører på,vil kanskje gjennomskue dette,men allikevel bli fascinert og tilogmed overse det.Dette er et vanlig trekk hos mennesker med psykopatiske trekk,ifølge en del kilder.

Hm. Kan du gi eksempler på hva slags karaktertrekk eller handlinger du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man blir født som barn av en psykopat,men ikke tilbringer noe særlig tid med vedkommende i barndommen,vil man allikevel ha muligheter for å utvikle trekk selv?I dette tilfellet har barnet vært klar over opphavets natur fra tenårene av,og dermed tidlig blitt gjort bevisst på det.

Kanskje det er slik, at nesten alle mennesker kan ha mulighet for å utvikle seg til psykopater, dersom miljøet de vokser opp i er ille nok? Jeg syns ikke at du skal oppføre deg på en bestemt måte overfor "barnet" av frykt for at han/hun kan utvikle seg til psykopat ihvertfall, pga. at faren/moren var psykopater.

Bare fordi det eksisterer en genetisk mulighet for det. Du må jo forholde deg til vedkommende som til et hvilket som helst annet barn, avhengig naturligvis av hvilket miljø barnet har hatt sin oppvekst i. At "barnet" får trygge rammer og kjærlighet og omtanke, dersom det er slik at disse rammene har manglet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

Hm. Kan du gi eksempler på hva slags karaktertrekk eller handlinger du mener?

jeg tror det kan gå på feks å hevde seg selv i forhold til andre på en litt unaturlig måte,som på sett og vis bare virker selvsikkert i begynnelsen,før det plutselig blir litt for mye.Såklart har du små skrytepaver blant vanlige mennesker,men jeg tror at forskjellen mellom vanlige og disse er at de vanlige blir irreterende,mens de uvanlige kan tvert imot være fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lolitalempicka

Kanskje det er slik, at nesten alle mennesker kan ha mulighet for å utvikle seg til psykopater, dersom miljøet de vokser opp i er ille nok? Jeg syns ikke at du skal oppføre deg på en bestemt måte overfor "barnet" av frykt for at han/hun kan utvikle seg til psykopat ihvertfall, pga. at faren/moren var psykopater.

Bare fordi det eksisterer en genetisk mulighet for det. Du må jo forholde deg til vedkommende som til et hvilket som helst annet barn, avhengig naturligvis av hvilket miljø barnet har hatt sin oppvekst i. At "barnet" får trygge rammer og kjærlighet og omtanke, dersom det er slik at disse rammene har manglet tidligere.

Jeg er barnet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest astrologia

jeg tror det kan gå på feks å hevde seg selv i forhold til andre på en litt unaturlig måte,som på sett og vis bare virker selvsikkert i begynnelsen,før det plutselig blir litt for mye.Såklart har du små skrytepaver blant vanlige mennesker,men jeg tror at forskjellen mellom vanlige og disse er at de vanlige blir irreterende,mens de uvanlige kan tvert imot være fascinerende.

Jeg forstår ikke hva du mener med å hevde seg selv i forhold til andre på en litt unaturlig måte. Hva legger du i unaturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

Jeg forstår ikke hva du mener med å hevde seg selv i forhold til andre på en litt unaturlig måte. Hva legger du i unaturlig?

overdreven,kanskje?Jeg vet egentlig ikke så mye om dette,det er vel derfor jeg er her,men etter hva jeg har opplevd-og lest,så tror jeg dette kan stemme.Noe mer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

Kanskje det er slik, at nesten alle mennesker kan ha mulighet for å utvikle seg til psykopater, dersom miljøet de vokser opp i er ille nok? Jeg syns ikke at du skal oppføre deg på en bestemt måte overfor "barnet" av frykt for at han/hun kan utvikle seg til psykopat ihvertfall, pga. at faren/moren var psykopater.

Bare fordi det eksisterer en genetisk mulighet for det. Du må jo forholde deg til vedkommende som til et hvilket som helst annet barn, avhengig naturligvis av hvilket miljø barnet har hatt sin oppvekst i. At "barnet" får trygge rammer og kjærlighet og omtanke, dersom det er slik at disse rammene har manglet tidligere.

jeg tror også at det viktigste er hvor-og hvordan du vokser opp,og ikke hvem som er ditt kjødelige opphav.Takk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en psykopat er ikke klar over at han/hun er psykopat (slik jeg har forstått litteraturen som er om emnet).

Det ligger antakeligvis i psykopatiens natur, å ikke være klar over slike ting.

Noen påstår det kan skyldes en hjerneskade. En psykopat er vanligvis heller ikke villig til å la seg behandle for sin psykopati. Ikke finnes det noe særlig behandling som virker, heller, ettersom jeg har forstått.

Konemishandlere kan visst få en slags behandling gjennom terapi, dersom de er villige til å la seg forhandle. Men slik jeg har forstått det, så virker ikke behandling mot psykopati, så da må det bety at dersom mishandlingen skyldes noe annet enn psykopati, så kan det la seg behandle.

Her er en artikkel om psykopati.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1066292051.34

En psykopat går gjerne i terapi så lenge h*n kan OPPNÅ noe med det. H*n ville aldri, aldri gått i terapi hvis ikke det hadde en hensikt.

I følge de fleste fagpersoner som er svært dyktige på området, kjenner ikke psykopatene selv til at de er psykopater.

Enkelte mennesker (les:psykopater) kan derimot virke som om de vet om det, fordi de skryter av alle sine evner - også disse fæle trekkene de har.

Jeg vil påstå at en person som selv sier eller tror h*n er psykopat - er så absolutt ingen psykopat.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykopat ville vel i alle fall ikke være BEKYMRET for om han var det? Å være bekymret for det betyr vel at man har sett at psykopater kan skade mye, og man selv ønsker ikke å skade noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykopat ville vel i alle fall ikke være BEKYMRET for om han var det? Å være bekymret for det betyr vel at man har sett at psykopater kan skade mye, og man selv ønsker ikke å skade noen.

Ikke glem at med slik kunnskap kan psykopaten "fake" en slik "bekymring"....nettopp for å VIRKE normal!

Tanken er - regner jeg med: "hvis jeg sier det og det, så virker jeg normal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...