Gå til innhold

Psykopat-psykopatiske trekk.


Gjest lolitalempicka

Anbefalte innlegg

jfgh; DU har skjønt det! :-)

Mvh en annen som har skjønt det - og har erfaring...

har vel dessverre kanskje skjønt litt ja... men er i utg.pkt skeptisk til all debatten -inkl støttegrupper - rundt psykopati, det er så utrolig lett for psykopatene selv å ta i bruk dette (bevisst eller ubevisst) til å henge ut sine ofre som psykopat, og på den måten gjøre det enda mer vanskelig for dem.

Så er det så lett for alle som har vært offer for en psykopat å glemme å ta tak i seg selv, skylde "alt" over på psykopaten og forholdet liksom. Og da gjør man seg selv en bjørnetjeneste mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mimmy

    8

  • Hope

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

  • Kizza1365380506

    1

Er det "bevist" at det skyldes hjerneskade? Hva med de psykopatene som ikke er av den kriminelle typen?

Nei, det er jo ikke sikkert at det skyldes hjerneskade, men hos endel psykopater som HAR gjort kriminelle handlinger, så har de kunnet sannsynliggjøre at det har eksistert en form for hjerneskade. Jeg har forstått det slik, at det er et lite senter i hjernen, som tar seg av det som har med følelser for andre (punkt 1) og det å kunne ta andres perspektiv (punkt 2), grunnstenene i det man kaller empati.

F.eks. så er det sannsynligvis slik at en som har asperger syndrom (ikke å forveksle med psykopati), er rammet i dette området på den måten at han/hun har problemer med å mentalisere, dvs. automatisk plukke opp den andres perspektiv via ikke verbale signaler osv.

Men når vedkommende blir fortalt i klartekst hvordan den andre har det, så føler vedkommende empati og "normale" følelser som (nesten) alle mennesker har for sine medmennesker.

Og forstår hva andre mennesker vil og mener, og tar hensyn til dette i det praktiske liv.

Og jeg har fått meg opplyst, at asperger syndrom skyldes en hjerneskade, en utviklingshemning i hjernen.

En psykopat, har en mangel i dette senteret, som går på punkt 1, men har ingen problemer med å ta den andres perspektiv (punkt 2). Han/hun bryr seg bare ikke om det, dvs. føler ikke hva den andre føler. Eller bryr seg ikke om / bryr seg mindre om hva den andre føler. Og konsekvensen blir at man ikke tar særlig hensyn til andre, bare til hvordan man selv vil ha det.

Slik har jeg forstått dette, men det er mulig jeg ikke har forstått det riktig, jeg er ikke selv noen vitenskapsmann, og vet ikke så mye om hjernen, egentlig. Noe har jeg jo lært, gjennom den diagnosen jeg selv har fått.

Og jeg tror heller ikke, at alle psykopater har en medfødt hjerneskade, jeg tror også at noen har blitt slik de ble, som en følge av sosiale faktorer (dvs miljøpåvirket skade). Men at det uansett dreier seg om en skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Andre ord for psykopater er sosiopat eller antisosial personlighet. Dette er ordene som brukes når en diagnose er gitt. Man får ikke et papir der det står: Diagnose - Psykopat. Det står et av følgende jeg har nevnt her.

Psykiatere/psykologer bruker et diagnostiserings-system som kalles ICD 10. Dette er en sjekk liste som legger kriteriene for å treffe en diagnose. Skårer man høyt (les: høyt nok) utifra kriteriene som må til, settes en diagnose.

Psykopater er dem som får denne diagnose.

"Å ha psykopatiske trekk" blir mer korrket å bruke f-eks hos mennesker som lider av andre psykiske lidelser, men helt klart innehar psykopatiske trekke, uten å være spkallte "rendyrkete" psykopater. (Her vil sikkert Nhd stritte i mot, da jeg tror han mener det ikke finnes "rendyrkede" psykopater....(Correct me if I'm wrong, nhd))

Så psykopat eller psykopatiske trekk - brukes alt ettersom.

Du ble antakelig ikke så mye klarere av dette, men forhåpentlig... ;-)

Du er ikke psykopat fordi om du har diagnosen antisosial. har selv hatt den diagnosen med beskjed om at jeg IKKE var psykopat! mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke psykopat fordi om du har diagnosen antisosial. har selv hatt den diagnosen med beskjed om at jeg IKKE var psykopat! mvh

ok, ok, forklar meg da hva diagnosen antisosial innebærer....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...