Gå til innhold

Psykopat-psykopatiske trekk.


Gjest lolitalempicka

Anbefalte innlegg

Ikke glem at med slik kunnskap kan psykopaten "fake" en slik "bekymring"....nettopp for å VIRKE normal!

Tanken er - regner jeg med: "hvis jeg sier det og det, så virker jeg normal".

Helt enig. Men jeg resonnerte som følgende:

Satte sammen alle innleggene her og kom fram til at innsender er barn av en psykopat og redd for å bli det selv.

Innsender kjenner ikke oss og har derfor ikke noe behov for å fake overfor oss. Kan heller ikke få noe nytte fra oss, derfor er vi bortkastet tid hvis innsender er psykopat.

Hvis innsender derimot ikke er psykopat, kan jeg forstå svært godt hvis hun/han er livredd for å bli psykopat, særlig hvis hun tror at det er genetisk, altså utenfor hennes kontroll.

Så jeg prøvde å si at hvis du er livredd for dette, tyder det på at du ikke er det! En psykopat ser jo ikke noen ulemper med å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mimmy

    8

  • Hope

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

  • Kizza1365380506

    1

En psykopat går gjerne i terapi så lenge h*n kan OPPNÅ noe med det. H*n ville aldri, aldri gått i terapi hvis ikke det hadde en hensikt.

I følge de fleste fagpersoner som er svært dyktige på området, kjenner ikke psykopatene selv til at de er psykopater.

Enkelte mennesker (les:psykopater) kan derimot virke som om de vet om det, fordi de skryter av alle sine evner - også disse fæle trekkene de har.

Jeg vil påstå at en person som selv sier eller tror h*n er psykopat - er så absolutt ingen psykopat.

Mvh

Har hørt, sett eller lest et sted, at det faktisk eksisterer terapitilbud for mennesker med psykopatiske trekk. Men jeg tror nok at forutsetningen for at behandling av det kan bli vellykket, er at de psykopatiske trekkene har oppstått pga miljøfaktorer (psykologiske/sosiologiske faktorer).

Og ikke hjerneskade.

Og er avhengig av motivasjon fra den det gjelder, at vedkommende er villig til å avstå fra enten voldsbruk eller bruk av sjikane/psykisk terror. Og villig til å se hva det er dette kommer av, og dermed kunne gjøre noe med det.

Ta problemet ved roten, så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt, sett eller lest et sted, at det faktisk eksisterer terapitilbud for mennesker med psykopatiske trekk. Men jeg tror nok at forutsetningen for at behandling av det kan bli vellykket, er at de psykopatiske trekkene har oppstått pga miljøfaktorer (psykologiske/sosiologiske faktorer).

Og ikke hjerneskade.

Og er avhengig av motivasjon fra den det gjelder, at vedkommende er villig til å avstå fra enten voldsbruk eller bruk av sjikane/psykisk terror. Og villig til å se hva det er dette kommer av, og dermed kunne gjøre noe med det.

Ta problemet ved roten, så og si.

Var det ikke hun psykiateren på Skavlan "Først og sist" på fredag som sa at psykopater bare blir mer utspekulerte av terapi - at de ikke kan nyttiggjøre deg det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke hun psykiateren på Skavlan "Først og sist" på fredag som sa at psykopater bare blir mer utspekulerte av terapi - at de ikke kan nyttiggjøre deg det i det hele tatt?

At de KAN bli mer utspekulerte. De kan jo lære noen triks, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke hun psykiateren på Skavlan "Først og sist" på fredag som sa at psykopater bare blir mer utspekulerte av terapi - at de ikke kan nyttiggjøre deg det i det hele tatt?

Det som jeg tror kanskje utgjør den største forskjellen, er hvorvidt man har psykopatiske trekk, eller om man faktisk ER en psykopat. At psykopater som har hjerneskade, ikke kan nyttiggjøre seg terapi, men at mennesker med psykopatiske, tillærte trekk, kan nyttiggjøre seg terapi.

Men det er jo mulig noen kan nyttiggjøre seg terapien på feil måte, og dermed bli mer skadelige.....det vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Men jeg resonnerte som følgende:

Satte sammen alle innleggene her og kom fram til at innsender er barn av en psykopat og redd for å bli det selv.

Innsender kjenner ikke oss og har derfor ikke noe behov for å fake overfor oss. Kan heller ikke få noe nytte fra oss, derfor er vi bortkastet tid hvis innsender er psykopat.

Hvis innsender derimot ikke er psykopat, kan jeg forstå svært godt hvis hun/han er livredd for å bli psykopat, særlig hvis hun tror at det er genetisk, altså utenfor hennes kontroll.

Så jeg prøvde å si at hvis du er livredd for dette, tyder det på at du ikke er det! En psykopat ser jo ikke noen ulemper med å være det.

jo, da er jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i utrykket inbildte ressurser mener jeg at personen gjerne fremhever karaktertrekk og handlinger hos seg selv som veldig bra,gjerne ved bruk av store ord.Den som hører på,vil kanskje gjennomskue dette,men allikevel bli fascinert og tilogmed overse det.Dette er et vanlig trekk hos mennesker med psykopatiske trekk,ifølge en del kilder.

går dette i ett med "grandiositet" liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overdreven,kanskje?Jeg vet egentlig ikke så mye om dette,det er vel derfor jeg er her,men etter hva jeg har opplevd-og lest,så tror jeg dette kan stemme.Noe mer?!

Kjenner igjen det der ja. Er ikke måte på hvor mye gode egenskaper personen har, liksom :) Og skremmende hvor lett vi alle sammen blir fascinert, ser opp til denne personen. Og så er det andres feil da, hvis h*n allikevel ikke er sånnn..

Denne "innbilningen" gjør vel også at psykopater har "rett" til å gå løs på andre, da det må være de andre det er noe feil med - etter som han selv aldri kan komme til kort? Eller noe sånnt? Eller gjør han det for at han får en slags konflikt i seg når "grandiositeten" er truet? hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg tror kanskje utgjør den største forskjellen, er hvorvidt man har psykopatiske trekk, eller om man faktisk ER en psykopat. At psykopater som har hjerneskade, ikke kan nyttiggjøre seg terapi, men at mennesker med psykopatiske, tillærte trekk, kan nyttiggjøre seg terapi.

Men det er jo mulig noen kan nyttiggjøre seg terapien på feil måte, og dermed bli mer skadelige.....det vet jeg ikke så mye om.

Jeg tror at psykopater som kommer i behandling i f.eks. ATV eller sinnemestringskurs, bare blir mer utspekulerte på det "psykiske" plan (mer psykisk terror/mishandling, eller bedre til å snakke for seg og rasjonalisere)

Og er løgn et problem og man av sin partner blir "presset" inn i terapi (eller går selv fordi man er livredd for å miste vedkommende), så blir bare psykopaten enda bedre på å lyve... selv om han plukker opp mange grunne setninger og en "moral" fra behandler, "sånn og sånn skal man ikke gjøre men jeg gjør det fordi at..." - uten at dette har noen som helst dypere forankring i psykopatens "egentlige" moral. Men det kan virke sånn, og da tenker man som partner at puh, nå går det bra. Men så merker man at det bare varer til neste gang partneren føler for å ikke lenger føler for å følge de nye idéene lenger...

Jeg tror, at uansett hva man behandler av psykopatiske trekk, så vil en ekte psykopat bare ta i bruk ANDRE destruktive metoder istedet.

De skulle ha utviklet et medikament og så tvangsoperert et implantat inni psykopatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykopat går gjerne i terapi så lenge h*n kan OPPNÅ noe med det. H*n ville aldri, aldri gått i terapi hvis ikke det hadde en hensikt.

I følge de fleste fagpersoner som er svært dyktige på området, kjenner ikke psykopatene selv til at de er psykopater.

Enkelte mennesker (les:psykopater) kan derimot virke som om de vet om det, fordi de skryter av alle sine evner - også disse fæle trekkene de har.

Jeg vil påstå at en person som selv sier eller tror h*n er psykopat - er så absolutt ingen psykopat.

Mvh

Kanskje en viss prosent - de som er psykopater pga gener og _jævlig_ oppvekst, ikke ser det selv,

mens de prosentene som i stor del har "lært" å være psykopat, kan skryte av det? Eller motsatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke hun psykiateren på Skavlan "Først og sist" på fredag som sa at psykopater bare blir mer utspekulerte av terapi - at de ikke kan nyttiggjøre deg det i det hele tatt?

Og det tror jeg hun har rett i. Psykoptare går i terapi for å oppnå noe, hverken mer eller mindre.

Og mange psykopater klarer tilogmed å lure psykiateren trill rundt, og nyter det spill de holder på med. Jo flere de klarer å bruke som brikker i sitt spill, jo bedre har de det.

En psykopat har det som verst når det ikke er nok action rundt ham/henne.

Til alle interesserte i mer om emnet: Les boka "Sjarmør og tyrann". Burde vært pensum på videregående. Det finnes så mange flere "der ute" enn vi er klar over. og særlig finner vi psykopater som sjefer i store bedrifter/institusjoner etc...Der får de utøvet sin herskesyke, og maktmisbruket er ekstremt.

Forøvrig, til forsatt dere som er interesserte; psykopati henger ofte sammen med flere diagnoser - dette er særlig gjeldende ved schizofreni, borderline etc.

Mange kriminelle og narkomane/rusmisbrukere er også psykopater, men det er vanskelig å si hva som kom først her - Misbruket eller psykopatien. Det har forskere enda ikke helt funnet ut av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at psykopater som kommer i behandling i f.eks. ATV eller sinnemestringskurs, bare blir mer utspekulerte på det "psykiske" plan (mer psykisk terror/mishandling, eller bedre til å snakke for seg og rasjonalisere)

Og er løgn et problem og man av sin partner blir "presset" inn i terapi (eller går selv fordi man er livredd for å miste vedkommende), så blir bare psykopaten enda bedre på å lyve... selv om han plukker opp mange grunne setninger og en "moral" fra behandler, "sånn og sånn skal man ikke gjøre men jeg gjør det fordi at..." - uten at dette har noen som helst dypere forankring i psykopatens "egentlige" moral. Men det kan virke sånn, og da tenker man som partner at puh, nå går det bra. Men så merker man at det bare varer til neste gang partneren føler for å ikke lenger føler for å følge de nye idéene lenger...

Jeg tror, at uansett hva man behandler av psykopatiske trekk, så vil en ekte psykopat bare ta i bruk ANDRE destruktive metoder istedet.

De skulle ha utviklet et medikament og så tvangsoperert et implantat inni psykopatene :)

jfgh; DU har skjønt det! :-)

Mvh en annen som har skjønt det - og har erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolitalempicka

jo, da er jeg med :)

skjønner at du lurer på om jeg spilte bekymra over mine psykopat spørsmål,for eventuellt å dekke over mine psykopatiske trekk.Dette synes jeg er en ekkel påstand,da denne diskusjonen i utgangspunktet starta med at jeg spurte rett ut hva en psykopat er.Dette er delvis fordi jeg holder på med skolearbeid innenfor studiene mine,og delvis av egeninteresse.Skjerp deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest karikesam

jfgh; DU har skjønt det! :-)

Mvh en annen som har skjønt det - og har erfaring...

men bruker man begrepet psykopat,eller er det mer vanlig med psykopatiske trekk?Vil tro de fleste i løpet av et langt liv støter borti noen,en får bare passe på å ikke komme for nær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bruker man begrepet psykopat,eller er det mer vanlig med psykopatiske trekk?Vil tro de fleste i løpet av et langt liv støter borti noen,en får bare passe på å ikke komme for nær!

Andre ord for psykopater er sosiopat eller antisosial personlighet. Dette er ordene som brukes når en diagnose er gitt. Man får ikke et papir der det står: Diagnose - Psykopat. Det står et av følgende jeg har nevnt her.

Psykiatere/psykologer bruker et diagnostiserings-system som kalles ICD 10. Dette er en sjekk liste som legger kriteriene for å treffe en diagnose. Skårer man høyt (les: høyt nok) utifra kriteriene som må til, settes en diagnose.

Psykopater er dem som får denne diagnose.

"Å ha psykopatiske trekk" blir mer korrket å bruke f-eks hos mennesker som lider av andre psykiske lidelser, men helt klart innehar psykopatiske trekke, uten å være spkallte "rendyrkete" psykopater. (Her vil sikkert Nhd stritte i mot, da jeg tror han mener det ikke finnes "rendyrkede" psykopater....(Correct me if I'm wrong, nhd))

Så psykopat eller psykopatiske trekk - brukes alt ettersom.

Du ble antakelig ikke så mye klarere av dette, men forhåpentlig... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ord for psykopater er sosiopat eller antisosial personlighet. Dette er ordene som brukes når en diagnose er gitt. Man får ikke et papir der det står: Diagnose - Psykopat. Det står et av følgende jeg har nevnt her.

Psykiatere/psykologer bruker et diagnostiserings-system som kalles ICD 10. Dette er en sjekk liste som legger kriteriene for å treffe en diagnose. Skårer man høyt (les: høyt nok) utifra kriteriene som må til, settes en diagnose.

Psykopater er dem som får denne diagnose.

"Å ha psykopatiske trekk" blir mer korrket å bruke f-eks hos mennesker som lider av andre psykiske lidelser, men helt klart innehar psykopatiske trekke, uten å være spkallte "rendyrkete" psykopater. (Her vil sikkert Nhd stritte i mot, da jeg tror han mener det ikke finnes "rendyrkede" psykopater....(Correct me if I'm wrong, nhd))

Så psykopat eller psykopatiske trekk - brukes alt ettersom.

Du ble antakelig ikke så mye klarere av dette, men forhåpentlig... ;-)

ICD-10 brukes vel når det gjelder alle mulige psyk. diagnoser, har jeg forstått det som....jeg har selv fått diagnose asperger syndrom, utifra ICD-10, fordi det er en utviklingshemning i hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at psykopater som kommer i behandling i f.eks. ATV eller sinnemestringskurs, bare blir mer utspekulerte på det "psykiske" plan (mer psykisk terror/mishandling, eller bedre til å snakke for seg og rasjonalisere)

Og er løgn et problem og man av sin partner blir "presset" inn i terapi (eller går selv fordi man er livredd for å miste vedkommende), så blir bare psykopaten enda bedre på å lyve... selv om han plukker opp mange grunne setninger og en "moral" fra behandler, "sånn og sånn skal man ikke gjøre men jeg gjør det fordi at..." - uten at dette har noen som helst dypere forankring i psykopatens "egentlige" moral. Men det kan virke sånn, og da tenker man som partner at puh, nå går det bra. Men så merker man at det bare varer til neste gang partneren føler for å ikke lenger føler for å følge de nye idéene lenger...

Jeg tror, at uansett hva man behandler av psykopatiske trekk, så vil en ekte psykopat bare ta i bruk ANDRE destruktive metoder istedet.

De skulle ha utviklet et medikament og så tvangsoperert et implantat inni psykopatene :)

Det er vel kanskje ikke mulig pr. i dag, å gjøre noe med hjerneskader som er av et slikt slag, uten å gjøre enda mer skade enn det som allerede er utført fra naturens side....men dersom det i fremtiden er mulig å operere det, så blir det sikkert gjort.

Jeg har jo selv en hjerneskade, påstår de, og den kan heller ikke "repareres", det finnes pr. dags dato ingen kur for mennesker med diagnose innenfor autismespekteret. Og da ei heller for psykopater? vil jeg da anta. Først må de finne ut hva det er som konkret forårsaker svikten. Og det gjør de ikke pr. i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICD-10 brukes vel når det gjelder alle mulige psyk. diagnoser, har jeg forstått det som....jeg har selv fått diagnose asperger syndrom, utifra ICD-10, fordi det er en utviklingshemning i hjernen.

Det stemmer, det brukes for å kartlegge flere forskjellige lidelser/sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at du lurer på om jeg spilte bekymra over mine psykopat spørsmål,for eventuellt å dekke over mine psykopatiske trekk.Dette synes jeg er en ekkel påstand,da denne diskusjonen i utgangspunktet starta med at jeg spurte rett ut hva en psykopat er.Dette er delvis fordi jeg holder på med skolearbeid innenfor studiene mine,og delvis av egeninteresse.Skjerp deg!!!

Siktet overhodet ikke til _deg_, selv om jeg nå ser at det må ha virket sånn, og jeg tar kritikk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke mulig pr. i dag, å gjøre noe med hjerneskader som er av et slikt slag, uten å gjøre enda mer skade enn det som allerede er utført fra naturens side....men dersom det i fremtiden er mulig å operere det, så blir det sikkert gjort.

Jeg har jo selv en hjerneskade, påstår de, og den kan heller ikke "repareres", det finnes pr. dags dato ingen kur for mennesker med diagnose innenfor autismespekteret. Og da ei heller for psykopater? vil jeg da anta. Først må de finne ut hva det er som konkret forårsaker svikten. Og det gjør de ikke pr. i dag.

Er det "bevist" at det skyldes hjerneskade? Hva med de psykopatene som ikke er av den kriminelle typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...