Gå til innhold

Materialistiske barn - hvordan lære å gi bort? Forslag?

Anbefalte innlegg

Så er gavestyret i gang... poden fikk gavekalender med playmobil-ting. Til sammen skal det bli et eller annet julerelatert tema. I hver lille eske i kalenderen får han hver dag noen småting som hører sammen med resten av innholdet.

Vel, han er ikke særlig fornøyd. Ventet seg tydeligvis noe bedre... I fjor hadde jeg ordnet en gavekalender med selvinnkjøpte ting, det rakk jeg ikke i år.

Nå gleder han seg til å komme til pappa, for der får han sikkert noe kulere... ;)

Jeg har lyst å vise gutten at det ikke er alle som har det så bra som han... lære han at det å gi bort noe er verdifullt, ikke bare å få. Han er en skikkelig materialist (helt sikkert delvis min skyld...), snakker om å selge ting han ikke vil ha lenger... å gi bort noe er visst helt utenkelig. For noen måneder siden gikk vi gjennom alle lekene og klærne hans +++ og pakket ned mange esker og poser med ting vi ga bort til loppemarked. Jeg synes det er viktig å vise at det går an å gi bort uten at man bestandig skal få noe igjen.

Er det noen som har forslag til noe (mer) jeg kan gjøre sammen med sønnen min, som kan vise han litt av verden rundt oss? Noe som en 7-8-åring kan forholde seg til? Han har vært med hvert år til Frelsesarmeens gryte, uten at det ser ut til å gjøre noe inntrykk. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har spesielt god råd, så det bør være noe som ikke innebærer store kostnader.

Eller venter jeg kanskje for mye av en liten fyr? :)

Fortsetter under...

Har dessverre ingen gode råd, vil bare si at vi har samme problemet! Vi har pakkekalender, begge barna er helt (?) inneforstått med at det er noen kjedelige ting i den også. Men at det skulle være strømper første dagen, ble for mye for min jente, hun ble skikkelig skuffet...

I barnehagen til Lillemann har de julepakkeaksjon år. Alle skal ta med seg en julepakke til barnehagen, og ungene blir fortalt at det finnes noen barn som ikke får noen gaver til jul, derfor skal barna gi bort en fravokst leke eller klær. Rett før jul drar hele avdelinga til Frelsesarmeen for å levere alle julepakkene. Fint tiltak, synes jeg! :o) Kanskje dere kunne gjøre noe lignende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...