Gå til innhold

Nå er det like før..... (lang en)

Anbefalte innlegg

Skrevet

....jeg skriver et nytt vers i 'Fadervår'!

Hva skal til for at en bilseger kan begjære meg konkurs? Jeg er en privatperson som skulle kjøpe bil av et firma. Bilen viste seg etterhvert å ha en annen historie enn hva selger (enkeltmannsforetak/firma) opplyste i annonse på nettet, pr mail og telefon. Siden det er en litt 'spesiell' bil kontaktet tidligere eiere (bilen har nesten hele tiden vært firmabil i flere begravelsesbyråer) og fikk flere opplysninger om tilstand og kjørelengde som ikke stemte med selgers opplysninger. Vel, på tross av opplysningene jeg fikk, var jeg fremdeles interessert i å kjøpe bilen. En gammel amerikansk bil. Jeg anmodet imidlertid flere ganger om å få tilsendt bilder av bilen.

På søndag den 02 november ringte selger meg og fortalte at bilen kunne sendes neste uke. Den hadde vært på verksted for diverse småting. Han hadde like før han ringte meg sendt bildene jeg ønsket. Vi ble på telefonen enige om (før jeg så bildene) at bilen skulle sendes til meg med Hurtigruta dagen etter.

Jeg fikk denne samtalen på mobiltelefonen og hadde ikke anledning til å se nevnte bilder før sent på kvelden samme dag. Bildene viser imidlertid at bilen har, ifølge meg, karosseriskade som ikke er tilfredsstillende utbedret. Nå hadde jeg fått ’nok’ av uriktige opplysninger. Jeg gav så beskjed på mandag 03. at jeg ikke skulle kjøpe bilen. Selger hadde tidligere sagt at han både skulle bruke bilen som reserve-likbil i firmaet dersom han ikke fikk solgt den, samt at senest på søndag den 02. hadde han en annen kjøper, så det var greit om jeg ikke ville kjøpe bilen.

Saken var ute av verden. Trodde jeg....

04. november mottok jeg en mail ifra dette firmaet. (enkeltmannsforetak) med krav om å betale 2500,- snarest. Vedkommede selger ville ’ha dekt 10 % altså 2500kr for avtale brudd’.

Dette gav jeg ikke svar på. Slike krav trodde jeg var vanlig å sende pr brev. (?)

30.11 fikk jeg mail med varsel om konkurs. Vedkommede skriver: ” vi vil nå begjære dem Konkurs dersom beløpet ikke er mottatt innen 7dgr fra dagens dato”.

Så fortsetter historien med at jeg svarer med å komme med fakta som ovenfor nevnt, og jeg anmoder vedkommede om å kontakte min advokat for evt spørsmål. Firmaet fortsetter med å sende mail med ’konkursvarsel’ og at han kommer til å ” fakturere mitt vanelige honorar på kr 1200pr time.” Videre skriver han at:”...dagene går og begjæring om konkurs blir uttatt som tidligere nevnt.” og ”Bilen har ingen karroseri skader.”

Alvorlig talt. Er det jeg som ikke har forstått hva som er folkeskikk? Jeg trakk meg fra kjøpet fordi jeg hadde fått uriktige opplysninger om bilen. Jeg har i tillegg fått tilsendt bilder som viser skade på bilen.

Det ironiske midt oppi dette er at vedkommede også driver et firma som reklamerer for å ha et konsept hvor de tilbyr folk hjelp ved tvister angående bil dersom de melder seg inn i hans foretagende.....

Kan hvem som helst begjære hvemsomhelst konkurs etter eget forgodtbefinnende? Finnes det noen lov som sier at selger kan kreve ti prosent av kjøpesum av en kjøper fordi kjøper trakk seg fra kjøp på tross av uriktige opplysninger fra selger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt forbrukerrådet.

Takk for tipset! Det blir det første jeg gjør i morgen.

Skrevet

Bare en helt annen ting... Hva i huleste skal du med en avdanka likbil? Makan til daukjørt bil skal man da leite lenge etter? Mener ikke å være frekk, altså, er bare nysgjerrig.

Skrevet

Bare en helt annen ting... Hva i huleste skal du med en avdanka likbil? Makan til daukjørt bil skal man da leite lenge etter? Mener ikke å være frekk, altså, er bare nysgjerrig.

"Bare en helt annen ting... Hva i huleste skal du med en avdanka likbil?"

Jeg 'lik'-er store trygge biler med motor som ikke anstrenger seg i motbakkene. Det er vel en interesse for store kjøretøy generelt...

Skrevet

"Bare en helt annen ting... Hva i huleste skal du med en avdanka likbil?"

Jeg 'lik'-er store trygge biler med motor som ikke anstrenger seg i motbakkene. Det er vel en interesse for store kjøretøy generelt...

Ok ;o)

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg slo det opp konkret, men...Det koster 25.000 kroner å begjære noen konkurs! Jeg antar at fyren ikke er interessert i å betale det overhodet, men heller prøve å skremme deg til å betale, ved at han satser sterkt på at du ikke har peiling.

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg slo det opp konkret, men...Det koster 25.000 kroner å begjære noen konkurs! Jeg antar at fyren ikke er interessert i å betale det overhodet, men heller prøve å skremme deg til å betale, ved at han satser sterkt på at du ikke har peiling.

"Det koster 25.000 kroner å begjære noen konkurs!"

Takk, molli!!! Du er sannelig dagens helt.

mil1365380270
Skrevet

Du har ikke bestilt bilen skriftlig, og den er ikke som du ble forespeilet? (Vet en muntlig avtale er like bindende, men da gjelder vel loven for telefonsalg, og den er på DIN side, med full returrett på varen.)

Selgeren har ingen ting å stille opp med.

Dersom det faktisk er sånn, at begge har handlet i god tro, dere har bare misforstått hverandre, synes jeg dere burde dele evt. fraktutgifter, som har kommet på bilen (fordi du skulle ha den).

Dersom du mener selgeren bevisst har forsøkt å lure deg, og nå prøver å skremme deg, er det bare å svare med samme mynt. Gjør det fort, så slipper du innkalling til forliksrådet el.l. (Hvis du får innkalling, MÅ du møte opp, hvis ikke mister du rettighetene dine!)

Mye mulig det allerede ligger klager på firmaet hos forbrukerrådet. Hvis du føler deg forsøkt svindlet, har du full rett til å politianmelde dette. Det er det ingen grunn til å legge skjul på, om personen oppfører seg som et svin. Det er også greit å gjøre han oppmerksom på at klagen din til forbrukerrådet, blir liggende i deres register.

Skrevet

Du har ikke bestilt bilen skriftlig, og den er ikke som du ble forespeilet? (Vet en muntlig avtale er like bindende, men da gjelder vel loven for telefonsalg, og den er på DIN side, med full returrett på varen.)

Selgeren har ingen ting å stille opp med.

Dersom det faktisk er sånn, at begge har handlet i god tro, dere har bare misforstått hverandre, synes jeg dere burde dele evt. fraktutgifter, som har kommet på bilen (fordi du skulle ha den).

Dersom du mener selgeren bevisst har forsøkt å lure deg, og nå prøver å skremme deg, er det bare å svare med samme mynt. Gjør det fort, så slipper du innkalling til forliksrådet el.l. (Hvis du får innkalling, MÅ du møte opp, hvis ikke mister du rettighetene dine!)

Mye mulig det allerede ligger klager på firmaet hos forbrukerrådet. Hvis du føler deg forsøkt svindlet, har du full rett til å politianmelde dette. Det er det ingen grunn til å legge skjul på, om personen oppfører seg som et svin. Det er også greit å gjøre han oppmerksom på at klagen din til forbrukerrådet, blir liggende i deres register.

”Du har ikke bestilt bilen skriftlig, og den er ikke som du ble forespeilet? (Vet en muntlig avtale er like bindende, men da gjelder vel loven for telefonsalg, og den er på DIN side, med full returrett på varen.)”

Jeg og selger hadde kontakt på telefon og mail hvor vi ble enige om at jeg skulle kjøpe bilen utifra de opplysningene han gav. Jeg skaffet selv til veie opplysninger som viste at hans opplysninger var uriktige. Da jeg fikk de siste bildene av bilen (på mail) viste det seg at den har karroseriskade som selger mener er utbedret, men jeg er uenig i.

”Dersom det faktisk er sånn, at begge har handlet i god tro, dere har bare misforstått hverandre, synes jeg dere burde dele evt. fraktutgifter, som har kommet på bilen (fordi du skulle ha den).”

Ingen har misforstått noe. Selger påstår at bilen har hatt en karrosseriskade som er utbedret, mens jeg mener skaden ikke er tilfredsstillende reparert. Dette, i tillegg til alle uriktige opplysningene han gav meg om bilen, gjorde at jeg valgte å ikke kjøpe bilen før noen av oss fikk noen som helst utgifter. -Bortsett ifra at jeg kjøpte delebil...

Eksempel på uriktig informasjon; I annonsen på nettet har bilen gått 148000 km, mens en tidligere eier fortalte at da hans firma kjøpte bilen for ca ti år siden hadde den gått ca 200 000... –for ti år siden.

Det selger/firma vil ha, er ti prosent av kjøpesummen til bilen. (!) Ikke for å dekke noen påløpte utgifter.

”Dersom du mener selgeren bevisst har forsøkt å lure deg, og nå prøver å skremme deg, er det bare å svare med samme mynt. Gjør det fort, så slipper du innkalling til forliksrådet el.l. (Hvis du får innkalling, MÅ du møte opp, hvis ikke mister du rettighetene dine!)”

Vet du hva som er ’gangen’ i en slik sak? Jeg tror nok at denne personen går langt...

”Mye mulig det allerede ligger klager på firmaet hos forbrukerrådet. Hvis du føler deg forsøkt svindlet, har du full rett til å politianmelde dette. Det er det ingen grunn til å legge skjul på, om personen oppfører seg som et svin. Det er også greit å gjøre han oppmerksom på at klagen din til forbrukerrådet, blir liggende i deres register. ”

Jeg skal kontakte Forbrukerrådet i morgen tidlig.

Skrevet

"Det koster 25.000 kroner å begjære noen konkurs!"

Takk, molli!!! Du er sannelig dagens helt.

Nå må du ikke dele ut for mange roser før du er sikker på at jeg kommer med riktige påstander.

Nuvel, en sak er sikkert, den fyren skyter spurv med kanoner.

Når det gjelder loven, så anbefaler jeg deg å lese deg frem til noe du kan klaske i bordet for denne mannen.

Finles litt mer her, der burde du finne noe:

http://www.konkursradet.no/

Og her:

http://www.lovdata.no/all/hl-19840608-058.html#67

Jeg tror forøvrig det var litt for høy sum jeg nevnte for deg isted. Jeg har summet fort igjennom noen rader på nettet, og det kan se ut som det er 20.000 kr. Jeg fant imidlertid ingen dato på den artikkelen, det var skrevet av et advokatkontor.

Skrevet

For det første, det å slå noen konkurs er dyrt. Det vil garantert ikke lønne seg for fyren. For det andre, dersom varen er skadet har di krav på å gå i fra avtalen. De bildene du viste tidligere viser at det ikke er tvil om dette. For det tredje, du har full angrefrist på et slikt kjøp, så denne bilen kunne du sendt tilbake uten å grunngi det. Sist, men ikke minst, en konkursbegjæring går først innom skifteretten. Det skal da bevises at det faktisk er grunnlag for en konkurs. Du er ikke konkurs før det har blitt en rettskraftig dom på at dette grunnlaget foreligger. Ingen tror vel at denne dusten engang vil forsøke å bevise dette i en rettstvist?

Sett deg ned med et glass vin og kos deg. Dersom du vil ha noe å le av så ring fyren i 3 tiden på morgenen og si at du synes han er gøyal.

Skrevet

For det første, det å slå noen konkurs er dyrt. Det vil garantert ikke lønne seg for fyren. For det andre, dersom varen er skadet har di krav på å gå i fra avtalen. De bildene du viste tidligere viser at det ikke er tvil om dette. For det tredje, du har full angrefrist på et slikt kjøp, så denne bilen kunne du sendt tilbake uten å grunngi det. Sist, men ikke minst, en konkursbegjæring går først innom skifteretten. Det skal da bevises at det faktisk er grunnlag for en konkurs. Du er ikke konkurs før det har blitt en rettskraftig dom på at dette grunnlaget foreligger. Ingen tror vel at denne dusten engang vil forsøke å bevise dette i en rettstvist?

Sett deg ned med et glass vin og kos deg. Dersom du vil ha noe å le av så ring fyren i 3 tiden på morgenen og si at du synes han er gøyal.

Å søren, nå skjønte jeg det!!! Fyren forsøker å skremme livet av meg så han får en kunde.....

;-)

Skrevet

”Du har ikke bestilt bilen skriftlig, og den er ikke som du ble forespeilet? (Vet en muntlig avtale er like bindende, men da gjelder vel loven for telefonsalg, og den er på DIN side, med full returrett på varen.)”

Jeg og selger hadde kontakt på telefon og mail hvor vi ble enige om at jeg skulle kjøpe bilen utifra de opplysningene han gav. Jeg skaffet selv til veie opplysninger som viste at hans opplysninger var uriktige. Da jeg fikk de siste bildene av bilen (på mail) viste det seg at den har karroseriskade som selger mener er utbedret, men jeg er uenig i.

”Dersom det faktisk er sånn, at begge har handlet i god tro, dere har bare misforstått hverandre, synes jeg dere burde dele evt. fraktutgifter, som har kommet på bilen (fordi du skulle ha den).”

Ingen har misforstått noe. Selger påstår at bilen har hatt en karrosseriskade som er utbedret, mens jeg mener skaden ikke er tilfredsstillende reparert. Dette, i tillegg til alle uriktige opplysningene han gav meg om bilen, gjorde at jeg valgte å ikke kjøpe bilen før noen av oss fikk noen som helst utgifter. -Bortsett ifra at jeg kjøpte delebil...

Eksempel på uriktig informasjon; I annonsen på nettet har bilen gått 148000 km, mens en tidligere eier fortalte at da hans firma kjøpte bilen for ca ti år siden hadde den gått ca 200 000... –for ti år siden.

Det selger/firma vil ha, er ti prosent av kjøpesummen til bilen. (!) Ikke for å dekke noen påløpte utgifter.

”Dersom du mener selgeren bevisst har forsøkt å lure deg, og nå prøver å skremme deg, er det bare å svare med samme mynt. Gjør det fort, så slipper du innkalling til forliksrådet el.l. (Hvis du får innkalling, MÅ du møte opp, hvis ikke mister du rettighetene dine!)”

Vet du hva som er ’gangen’ i en slik sak? Jeg tror nok at denne personen går langt...

”Mye mulig det allerede ligger klager på firmaet hos forbrukerrådet. Hvis du føler deg forsøkt svindlet, har du full rett til å politianmelde dette. Det er det ingen grunn til å legge skjul på, om personen oppfører seg som et svin. Det er også greit å gjøre han oppmerksom på at klagen din til forbrukerrådet, blir liggende i deres register. ”

Info om forliksråd (fra en tilfeldig valgt kommune):

http://www.alta.kommune.no/tjenesteinfo.asp?tjenesteid=206&meny_id=9

Skrevet

"Sett deg ned med et glass vin og kos deg. Dersom du vil ha noe å le av så ring fyren i 3 tiden på morgenen og si at du synes han er gøyal. "

Jommen sa jeg smør. Søkte på nettet og fant ut at han påstår at han er synsk i tillegg til at han driver med åndeutdrivelse. Brrrr.... spooky. Tenker jeg trenger et glass vin i tretida i natt...

Skrevet

"Sett deg ned med et glass vin og kos deg. Dersom du vil ha noe å le av så ring fyren i 3 tiden på morgenen og si at du synes han er gøyal. "

Jommen sa jeg smør. Søkte på nettet og fant ut at han påstår at han er synsk i tillegg til at han driver med åndeutdrivelse. Brrrr.... spooky. Tenker jeg trenger et glass vin i tretida i natt...

Dersom han er synsk burde han sett på forhånd at dette kom til å skje og at du hadde mange rundt deg som hjalp til. Han er visst ikke noen god synsk må man si.*L*

Skrevet

Huff, dette høres ut som en skrullete person og jeg kan godt forstå at dette er ubehagelig og vell så det.

Ta kontakt med TV2-hjelper deg og pass på å fortell han det.

Lykke til, og vi vil gjerne høre utgangen på dette.

Skrevet

Bare å be fyren dra til ett visst sted, han har vel vært med på å sende mange dit etter som jeg forstår. Dette konkurs tullet hans er bare bløff.

Det er ikke den bilen som har stått annonsert på QXL vel??

mil1365380270
Skrevet

Viktigst av alt nå, er at all korrespondanse mellom deg og firmaet er skriftlig, med dato, sånn at du kan "bevise" at du har fulgt opp saken, og gjort det du kunne for å ordne opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...