Gjest juma Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 PSYK ELLER HVA...? Jeg har en venninne som var sammen med en gutt for ei stund sida. Hun var ca 15 da de møttes og han 18. Hun var av typen søt og uskyldig og ble sjarmert av gutten. Han var stor og tøff, kom fra en familie med mange problemer, bla a alkohol og misshandling. Han var ustabil i humøret og kunne bli aggressiv uten at han direkte lot det gå ut over noen. Mer som en tidsinnstilt bombe. Han var og bestatt av å vinne alle diskusjoner og flink med ord -kvervulerende. Han kunne drikke store mengder alkohol uten at noen merket det på han. Det viste seg at han brukte denne makten med ord til å presse venninnen min til å ligge med han. Altså i mot hennes vilje, og det visste han jo egentlig, men var mer opptatt av sine egne behov. Hun hadde ingen glede av det har hun sagt. Han hadde også sagt til henne etter en stund at han ikke mente å skade henne, altså små tegn på anger. Men han fortsatte likevel å behandle henne dårlig. Av det jeg vet ser det ut som han har skadet henne mye. Men hun forsvarer han og sier at hun er glad i han ennå. De holder kontakten selv om det er slutt. Jeg skjønner ikke det. Hvordan kan et sånt menneske få så stor makt over et annet? Kan jeg fortelle henne at han er et sykt menneske? (psykopat?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128670-var-han-psyk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg_vet_ikke_alt_men_noe_vet_jeg_da_også Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Ikke for å være A4 men når en jente blir tiltrukket av en slik type gutt så vet hu hva hu går til. så alt det negantive som måtte komme må hu bare tåle. man er sin egen lykkes smed. jeg hører av mange jenter at de ikke liker som er altfor snille og slikt og det skjønner jeg godt. når de i tillegg til dette tiltrekkes til tøffe gutter så er det deres egen idioti hvis det skjærer seg. om han er syk er ikke godt å vite. hvis han har problemer så føler han seg ikke bra hjemme og vil få ut aggresjonen ute og gjør det ved å "herske" over andre. han bruker sin makt til å få det han vil ha. han er ytterst usikker og skjuler det ved å tvinge til handlinger han vil utføre. han trenger en psykolog til å snakke om sine problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128670-var-han-psyk/#findComment-784914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Du kan ikke si til henne at han er psykopat. Diagnostiseringen er vanskelig og kan i hvert fall ikke gjøres kun vha opplysninger fra ekskjærestes venninne! Pga ensidigheten i kildematerialet kan en heller ikke fastslå at han er syk, (men han kan godt være både selvhevdende og en drittsekk). Hva skulle en evt diagnose være godt for? Hvorvidt en skal fortsette eller avbryte et vennskap eller kjæresteforhold, må avgjøres etter en totalvurdering av om vedkommende er god eller dårlig/skadelig for en uavhengig av diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128670-var-han-psyk/#findComment-784916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg_vet_ikke_alt_men_noe_vet_jeg_da_også Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Du kan ikke si til henne at han er psykopat. Diagnostiseringen er vanskelig og kan i hvert fall ikke gjøres kun vha opplysninger fra ekskjærestes venninne! Pga ensidigheten i kildematerialet kan en heller ikke fastslå at han er syk, (men han kan godt være både selvhevdende og en drittsekk). Hva skulle en evt diagnose være godt for? Hvorvidt en skal fortsette eller avbryte et vennskap eller kjæresteforhold, må avgjøres etter en totalvurdering av om vedkommende er god eller dårlig/skadelig for en uavhengig av diagnose. Beklager, var litt for skarp i innlegget mitt. Selvsagt har du rett, han trenger ikke være syk, kanskje er det nok med samtaleterapi så er han tilbake i det gode selskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128670-var-han-psyk/#findComment-784918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.