mor elin Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har en sønn på 7 år som er allergisk for veldig mye (mat,pollen,dyr,støv). Da han i sommer ble stukket av veps eller bi for første gang, ble det anbefalt at han skulle testes for dette etter 4 uker, noe vi også gjorde. På den testen fikk han utslag på 2+ (i en scala fra 0-6), legen ble da meget usikker, han sa at et utslag på 2 ville gi en kraftig hevelse og hvis han hadde fått utslag på 3 måtte han bruke sprøyte, men utslag på 2+ så ante han ikke hva han skulle gjøre. Jeg kan si at ved første stikk fikk han ingen unormal hevelse, noe som også er normalt når man ikke har vært utsatt for dette tidligere. Kan dere gi meg et fullgodt svar på hva som er rett? Er det medisiner som vi må ha som kan virke raskere enn Zyrtec? Jeg ønsker bare å møte sommeren med større sikkerhet, enn det som er tilfelle nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128751-reaksjon-ved-bi-vepsestikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Kjære mor elin Det er ikke mulig å forutsi noe om reaksjon på vepsestikk ut fra en blodprøve - blodprøven sier ingenting om muligheten for reaksjon ved neste stikk. Hvis gutten din blir stukket igjen bør du gi ham antihistamin (Zyrtec er OK) og hvis han reagerer med mer enn en lokal hevelse ta ham til lege. Den lokale hevelsen har ingenting med allergi å gjøre - det er en reaksjon på vepsegiften som alle vil få ved stikk. Det er ikke større sjanse for at gutten din som er allergiker skal få en alvorlig reaksjon på vepsestikk enn at en hvilken som helst annen skal få det. Vepseallergi er en annen slags allergi (selv om de bruker de samme anttistoffene) enn pollen, mat og dyr. Om en vepseallergiker bør gå rundt med en adrenalinsprøyte er helt avhengig av hva slags reaksjon han har hatt på stikk tidligere - her kan ingenting forutsies med en blodprøve. Jeg forstår din bekymring, men tenk på at sjansen for at gutten din skal reagere kraftig ikke er spesielt stor. Sørg for å ha Zyrtec tilgjengelig i sommer. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128751-reaksjon-ved-bi-vepsestikk/#findComment-790782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.