Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen oppskrift på melisglasur...? Sånn til pepperkakepynting.

Vet at det er noe folk helst slumper, men jeg er ikke akkurat særlig flink til det. Jeg en der alltid opp med for flytende glasur, og så må jeg spe på med mer melis, og da ender jeg opp med melisglasur nok til hele bygda..

Gjest eggehvite
Skrevet

En eggehvite og litt og litt melis, til den blir passe tykk.

Gjest uten signatur
Skrevet

En eggehvite og litt og litt melis, til den blir passe tykk.

Eggehvite? Blir den hardere når den stivner tro?

Jeg lager av melis og vann bare jeg. Med litt olje oppi.

Skrevet

Til pynting av pepperkakehus, et par spiseskjeer vann, og litt melis. Ta bare litt og litt mer melis.

Til bygging av pepperkakehus, ca 1/4 eller 1/3 av vanlig melis-eske, og en eggehvite.

Skrevet

Til pynting av pepperkakehus, et par spiseskjeer vann, og litt melis. Ta bare litt og litt mer melis.

Til bygging av pepperkakehus, ca 1/4 eller 1/3 av vanlig melis-eske, og en eggehvite.

Sånn ser pepperkakehuset mitt ut. Et av de styggeste jeg har sett...

http://home.no/aasemor/Im000550.jpg

Skrevet

Sånn ser pepperkakehuset mitt ut. Et av de styggeste jeg har sett...

http://home.no/aasemor/Im000550.jpg

Litt sånn apropos: Mannen min, som ikke er noen softie ellers, har et digert arr der underarmen går over i håndleddet.

Det er et arr vunnet i kamp. Han fikk det da han brente seg på flytende og brennhet sukkerlake da han konstruerte et diger (og komplisert!) pepperkakehus en eller annen gang på åttitallet.

Vi pleide å ha yngstejentas Barbie-lamper (koplet til batteri) inni. Aj! Det var vakkert!

Skrevet

Litt sånn apropos: Mannen min, som ikke er noen softie ellers, har et digert arr der underarmen går over i håndleddet.

Det er et arr vunnet i kamp. Han fikk det da han brente seg på flytende og brennhet sukkerlake da han konstruerte et diger (og komplisert!) pepperkakehus en eller annen gang på åttitallet.

Vi pleide å ha yngstejentas Barbie-lamper (koplet til batteri) inni. Aj! Det var vakkert!

Nå har jeg akkurat lært at man skal bruke fruktose (står i hylla i butikken sammen med melisen og div. annet slikt - og ser også ut som melispakken, forresten) i stedet for sukker til sammenliming av pepperkakehus.

Det har nemlig et mye lavere smeltepunkt, og blir dermed ikke så varmt som smelta sukker. Og så bør det stå et halvt minutts tid og kjølne enda litt mer, slik at det blir litt tjukkere og seigere før man bruker det.

Slik får man en topp "lim" til huset.

Og så bruker man en eggehvite og ca 4 dl melis til pynten. Noen dråper sitronsaft er det også lurt å ha oppi, da blir det hardere. - Og om man vil ha det hvitest mulig, tar man bittelitt eddik oppi.

Skrevet

Egehvite... Der kan man se. Vann, trodde jeg...

Skrevet

Pssst...de har ferdig glasur på butikken :o)

Har ikke prøvd den da men...

Skrevet

Du har jo vært så gjerrig med pynten, mann! På med mer! Det skal da være skikkelig glorete!!!!

God Jul! :)

All pynten jeg hadde kjøpt ble spist opp underveis. Dette var et flere timer langt prosjekt med mye forbannelse, så da var jeg nødt til å spise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...