Lillemus Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Som du vet har jeg en pode med en livstruende hjertefeil og han går i barnehage. Vi vil gjerne at han skal fortsette i barnehagen også neste år, men da vil det bli lange dager ettersom jeg går tilbake i jobb etter endt svangerskapsperm (med nr. 2). Nå mener kontaktsykepleieren vår at jeg kanskje kan få pleiepenger slik at jeg kan gå ned i stilling slik at han får kortere dager i barnehagen. Er dette tilfelle? Selv tenkte jeg på omsorgslønn, men det var så lite penger mente hun at det ikke ville oppveie det jeg mister ved å gå ned i stilling - stemmer det? Nå går han ca. 8:30 - 16 og det er absolutt lenge nok! Og neste år frykter jeg det blir 8-16:30 omtrent og det er for lenge for ham. Og siden han neste høst jo er nesten 3 år vil han sannsynligvis sove enda mindre på dagtid enn han gjør nå og presse seg selv enda mer for å henge med de andre (han presser seg selv mye mer nå enn for et halvt år siden). Men samtidig har han jo veldig godt av å være sammen med de andre ungene og voksne da - og mamma har litt godt av å komme seg ut i jobb hun og. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Se ftrl 9-11: "Det er et vilkår at medlemmet [dvs du] av hensyn til barnet må oppholde seg i en helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra en av foreldrene." Rikstrygdeverkets tolkning vedr. hjertesyke barn: "Bestemmelsen kan anvendes når barn med slike lidelser legges inn til utredning og til kirurgisk eller medisinsk behandling, når det av hensyn til behandlingen er nødvendig at de pårørende er hos barnet. Den kan også anvendes når barnet pleies hjemme og situasjonen er kritisk." Jeg tviler derfor på at den situasjonen du beskriver vil kvalifisere til pleiepenger, men du bør jo søke slik at TK får vurdere saken! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/#findComment-63705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2000 Se ftrl 9-11: "Det er et vilkår at medlemmet [dvs du] av hensyn til barnet må oppholde seg i en helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra en av foreldrene." Rikstrygdeverkets tolkning vedr. hjertesyke barn: "Bestemmelsen kan anvendes når barn med slike lidelser legges inn til utredning og til kirurgisk eller medisinsk behandling, når det av hensyn til behandlingen er nødvendig at de pårørende er hos barnet. Den kan også anvendes når barnet pleies hjemme og situasjonen er kritisk." Jeg tviler derfor på at den situasjonen du beskriver vil kvalifisere til pleiepenger, men du bør jo søke slik at TK får vurdere saken! Det var det jeg trodde ja... Jaja, vi får se - får prøve å søke. Men trygdekontoret er ikke mine beste venner bestandig... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/#findComment-63707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Det var det jeg trodde ja... Jaja, vi får se - får prøve å søke. Men trygdekontoret er ikke mine beste venner bestandig... ) Lillemus, Du har fått dårlig informasjon om omsorgslønn syns jeg. Du og lillegutt er absolutt kandidater for omsorgslønn. Omsorgslønn utbetales med satser tilsvarende hjemmehjelp, det er sikkert mindre enn hva du tjener ellers? Jeg vet ikke. Har du søkt før? Har du hjelpestønad? I tilfelle hva slags sats? mvh, En_Mamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/#findComment-63750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2000 Lillemus, Du har fått dårlig informasjon om omsorgslønn syns jeg. Du og lillegutt er absolutt kandidater for omsorgslønn. Omsorgslønn utbetales med satser tilsvarende hjemmehjelp, det er sikkert mindre enn hva du tjener ellers? Jeg vet ikke. Har du søkt før? Har du hjelpestønad? I tilfelle hva slags sats? mvh, En_Mamma Jepp, vi har hjelpestønad sats 2 på ham, men 1836,- i mnd hjelper ikke nok om jeg skal ha mulighet til å gå ned minimum 20% i stilling for at det i det hele tatt skal bedre hans situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/#findComment-63906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Jepp, vi har hjelpestønad sats 2 på ham, men 1836,- i mnd hjelper ikke nok om jeg skal ha mulighet til å gå ned minimum 20% i stilling for at det i det hele tatt skal bedre hans situasjon. Enig i at det ikke vil hjelpe stort. Dessverre er det slik at det ikke er foreldrenes tap av inntekt som er avgjørende for tildeling av hjelpestønad og omsorgslønn. det går direkte på barnets behov for hjelp *utover* det andre barn på samme alder vil ha behov for. Har du forsøkt å sette opp et regnestykke på hvor mange timer med omsorg/tilsyn etc du faktisk utfører, som er pga lillegutts hjerteproblem. Noen steder praktiserer de det slik at de trekker hjelpestønaden fra omsorgslønnen, men ikke alle steder. Det er absolutt verdt et forsøk å søke, men lag et detaljert oppsett. Husk å ta med tid på natten, tid til legebesøk og andre spesialavtaler, tid som går med til å skrive brev og telefonere etc. Lykke til, mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/#findComment-63908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2000 Enig i at det ikke vil hjelpe stort. Dessverre er det slik at det ikke er foreldrenes tap av inntekt som er avgjørende for tildeling av hjelpestønad og omsorgslønn. det går direkte på barnets behov for hjelp *utover* det andre barn på samme alder vil ha behov for. Har du forsøkt å sette opp et regnestykke på hvor mange timer med omsorg/tilsyn etc du faktisk utfører, som er pga lillegutts hjerteproblem. Noen steder praktiserer de det slik at de trekker hjelpestønaden fra omsorgslønnen, men ikke alle steder. Det er absolutt verdt et forsøk å søke, men lag et detaljert oppsett. Husk å ta med tid på natten, tid til legebesøk og andre spesialavtaler, tid som går med til å skrive brev og telefonere etc. Lykke til, mvh, "Husk å ta med tid på natten, tid til legebesøk og andre spesialavtaler, tid som går med til å skrive brev og telefonere etc" Nå er det ikke slike ting jeg hadde tenkt å søke på grunnlag av... Men jeg skal få time hos sosionomen på sykehuset over jul så da får jeg forhåpentligvis mer info og hjelp der. Takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg forresten! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12992-pleiepenger/#findComment-63916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.