Gå til innhold

Ulv, Goliath, Sør, Grip, Morsk, Tristamento

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Prozak

15

• SierDuDet

13

• Goliath

13

Mest aktive i denne tråden

Mye av problemet er at de som er mest kranglete ikke gir andre rom for å generalisere. Hvis man snakker om at de og de ofte gjør sånn i forhold til at de og de ofte gjør sånn, så betyr ikke det at man utelukker alle unntakene. Det blir på en måte å fornærme den andres intelligens. Dette gjelder selfølgelig ikke tilfeller hvor vedkommende helt tydelig ikke selv tar hensyn til unntakene - og det er en del av de her også.

Sør og "motparten" (og da mener jeg de som oppfører seg like tåpelig, og er like lite i stand til å opprettholde en fruktbar diskusjon) er akkurat like ille. De ødelegger sine egne "saker" i sine elleville forsøk på å presse sine meninger på andre, og ved å gjøre sitt ytterste for å drite ut motparten.

Slik "kvasi-debattering" fører aldri til noe bra. I enkelte tilfeller kan det føre til at mer kvalifiserte hoder får inspirasjon av det, men det er på sitt beste en sekundæreffekt av en heller sjelden art.

Men underholdene kan det jo være - og da fyller det jo på en måte en slags funksjon, selv om det er en helt annen enn disse selv kanskje tror.

"........................"

Jeg ser ingen hensikt i å gå dypt inn i de forskjellige og hellige skrifter. Man må ta utgangspunkt i hvordan de ulike religioner stort sett leves ut av deres tilhengere. Dette er det eneste relevante, altså de troendes tolkning av skriften.

I muslimske land er terror, frykt, vold, undertrykking av avvikere, ikketroende og kvinner samt fattigdom og nød fremtredende. Uten unntak.

Man skulle tro at muslimer som kom til Norge ville applaudere vårt demokrati og vår frihet. Det er mulig de gjør det, men selv praktiserer de mye av den samme undertrykking vi finner i deres hjemland, kvinnemishandling, tvangsgifting etc.

Jeg synes vi bør være voksne nok til å si fra at vi ikke aksepterer dette.

"I muslimske land er terror, frykt, vold, undertrykking av avvikere, ikketroende og kvinner samt fattigdom og nød fremtredende. Uten unntak."

Er ikke helt enig det, og spesiellt ikke når du preseterer å legge til "uten unntak". Det er forskjell i styret av forskjellige muslimske land, men det blir en for stor diskusjon.

Ellers så er det vel like greit å si at et land som styres av Bibelen eller Koranen (eller diverse Hinduistiske skrifter, for den saks skyld) neppe kan bli særlig hyggelig. Dette fordi de store religionene er alt for unyanserte og tar alt for lite hensyn til nyansene i menneskesinnet. Det blir rett og slett unaturlig å presse et slikt restriktivt levesett på et helt folk, og tvang blir da eneste måten å gjøre det på.

Det eneste unntaket jeg kan komme på akurat nå må vel være Tibet. Men det er ikke et land vi kan sammenligne oss med.

"..................."

Ja men koranen er yngre og burde være mindre dyster og mer ryddig. Boka er et salig surr av formaninger, regler og stygge trusler.

DNT forteller historier og er midere og mer forståelig (hvis noen religiøse bøker er det).

Men det ville er at mange av reglene og formaningene i Koranen er andre enn de som presteskapet i Iran (f.eks) lever etter. Bl.a så er det flere regler for hvordan kvinner skal behandles med respekt, aldri voldtas, bankes etc. etc., som rimer dårlig med mange av de tolkningene som gjøres i praksis. Og når disse tolkningene egentlig ikke er tolkninger, men rett og slett jug (de påstår at Koranen gir dem rett til ditt og datt, mens man ikke finner noe belegg for det i boken), så kan man jo egentlig ikke skylde på Koranen i seg selv.

Og for ordens skyld; jeg sidestiller Koreanen og Bibelen - det er sansynligvis tilfeldig at Midtøsten bruker den førstnevnte, ikke ikke den andre.

"......................."

Det er viktig. Likevel; Selv om vi under disse forutsetninger kunne slippe inn flere enn i dag, må det hindres for å unngå for sterk islamsk påvirkning av landet vårt.

Vi må tørre å si at vi ikke ønsker for stor påvirkning av en slik totalitær ideologi. S

Uten at jeg slutter meg til deg i "saken" din, så må jeg si meg enig i at jeg ikke ønsker et islamsk styre i Norge. (og jeg tar heller ikke stilling til sansynligheten for at det skal skje)

Men om det nå var Kristendommen, eller Jødedommen for den slags skyld, som var på samme type "anmars", så ville jeg vært like lite villig til å godta det. Jeg stiller meg sterkt imot ethvert religiøst styre, da det i seg selv er i strid med menneskerettighetene.

"......................"

Men hun spurte ikke om meg. Jeg hadde selvsagt kommet med en inngående psykologisk analyse av meg selv, dersom jeg var nevnt i headingen.

Hva med:

Oppblåst, desillusjonert Asker-råner som har en blanding av megalomania-kompleks, ødipus og penismisunnelse? Og en and.

"...................."

Annonse

Det var da voldsomt, triste?

Det virker som du i alle tråder enten må stille diagnose på dine motdebattanter, eller rett og slett foreskrive behandling.

Hvorfor denne uoppstoppelige, terapeutiske innfallsvinkel?

Hadde jeg ikke vært en fredselskende pasifist, så hadde jeg sagt at "her er det nok ingenting som hjelper, annet enn en omgang god, gammeldags juling. Og en omgang til etterpå hvis ikke den første hjalp."

".........................."

Hva med:

Oppblåst, desillusjonert Asker-råner som har en blanding av megalomania-kompleks, ødipus og penismisunnelse? Og en and.

"...................."

Hehe, hæ?

Enkelte av ordene i din beskrivelse gikk langt over min forstand.

Hehe, sover du aldri? :)

Ikke det at jeg skal si så jævla mye, men jeg skal i det minste sove om en times tid!

Joda, det hender. Men jaggu - der var jeg visst våken igjen, gitt. Mer enn et par timers søvn pr. natt er for feiginger :-)

Ulv I Faarikaal

Men det ville er at mange av reglene og formaningene i Koranen er andre enn de som presteskapet i Iran (f.eks) lever etter. Bl.a så er det flere regler for hvordan kvinner skal behandles med respekt, aldri voldtas, bankes etc. etc., som rimer dårlig med mange av de tolkningene som gjøres i praksis. Og når disse tolkningene egentlig ikke er tolkninger, men rett og slett jug (de påstår at Koranen gir dem rett til ditt og datt, mens man ikke finner noe belegg for det i boken), så kan man jo egentlig ikke skylde på Koranen i seg selv.

Og for ordens skyld; jeg sidestiller Koreanen og Bibelen - det er sansynligvis tilfeldig at Midtøsten bruker den førstnevnte, ikke ikke den andre.

Muslimer har jugi meg huden full om hva som står i boka deres, jeg har skapt en del forlegenhet og frustrasjon.

Annonse

Mye av problemet er at de som er mest kranglete ikke gir andre rom for å generalisere. Hvis man snakker om at de og de ofte gjør sånn i forhold til at de og de ofte gjør sånn, så betyr ikke det at man utelukker alle unntakene. Det blir på en måte å fornærme den andres intelligens. Dette gjelder selfølgelig ikke tilfeller hvor vedkommende helt tydelig ikke selv tar hensyn til unntakene - og det er en del av de her også.

Sør og "motparten" (og da mener jeg de som oppfører seg like tåpelig, og er like lite i stand til å opprettholde en fruktbar diskusjon) er akkurat like ille. De ødelegger sine egne "saker" i sine elleville forsøk på å presse sine meninger på andre, og ved å gjøre sitt ytterste for å drite ut motparten.

Slik "kvasi-debattering" fører aldri til noe bra. I enkelte tilfeller kan det føre til at mer kvalifiserte hoder får inspirasjon av det, men det er på sitt beste en sekundæreffekt av en heller sjelden art.

Men underholdene kan det jo være - og da fyller det jo på en måte en slags funksjon, selv om det er en helt annen enn disse selv kanskje tror.

"Men underholdene kan det jo være - og da fyller det jo på en måte en slags funksjon, selv om det er en helt annen enn disse selv kanskje tror."

Hvorfor tror du vi tror noe annet? For meg er diskusjonene med Sør ene og alene underholdning.

Det er år og tusenvis av innlegg siden det ble klart for meg at Sør ikke har noen annen interesse her enn å kverulere for "sine saker". Og det er to ting man kan møte kverulanter med.

Enten total stillhet, eller kverulering tilbake - og da ene og alene fordi det er underholdende:-)

Ut over det så er det mye sant i det du skrev.....

"Men underholdene kan det jo være - og da fyller det jo på en måte en slags funksjon, selv om det er en helt annen enn disse selv kanskje tror."

Hvorfor tror du vi tror noe annet? For meg er diskusjonene med Sør ene og alene underholdning.

Det er år og tusenvis av innlegg siden det ble klart for meg at Sør ikke har noen annen interesse her enn å kverulere for "sine saker". Og det er to ting man kan møte kverulanter med.

Enten total stillhet, eller kverulering tilbake - og da ene og alene fordi det er underholdende:-)

Ut over det så er det mye sant i det du skrev.....

Men Goliath...jeg siktet faktisk ikke til deg når jeg tenkte på de som ikke har noe å si annet enn meningsløs kverulering og pirking.

Gjest Tristamento

Mener du at du selv fremstår som en seriøs samtalepartner?

*LOL*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...