Gå til innhold

Burde det ikke være lov til å skyte...

Anbefalte innlegg

...på noen som stjæler bilen din?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=206785

Nå vet jo ikke jeg noe mer enn det som står her, men er scenarioet at fyren har stjålet bilen, eieren tok ned hagla fra veggen, løp ut og skøyt etter sin egen bil hvor tyven tildfeldigvis var så uheldig å motta et dødelig skudd, så burde vel dette være helt legalt?

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

62

• Sør

52

• SierDuDet

29

• Ulv I Faarikaal

13

Det var ikke selvforsvar, og han tok loven i sine egne hender.

For alt vi vet prøvde han å treffe et dekk for å stoppe tyven.

Prøvde han å drepe sjåføren så har du selvsagt rett i at fyren tok loven i egne hender, men det er vel heller tvilsomt.

Gjest papirtiger

Prøvde han å drepe sjåføren så har du selvsagt rett i at fyren tok loven i egne hender, men det er vel heller tvilsomt.

Hvis bilen var i bevegelse er det ikke forsvarlig å skyte mot det. Stod bilen i ro, så siktet han tydeligvis på personen. Skyte i boligområder er uansett ikke lov.

Jeg vil ikke si det er spesielt rasjonelt å finne fram hagle hvis bilen din blir stjålet. Med mindre man bor i et lovløst land, hvilket vii ikke gjør.

Nei nei nei. Uansett om han prøvde å treffe dekket, eller eksosrøret, eller siktet på luftrommet over bilen, så er dette feil. Våpenloven er der av en grunn, og enhver som er skikket til å ha våpen vil ikke gjøre dette.

(underforstått: det er mange som har tillatelse til å ha våpen uten å være skikket til det)

"......................"

Annonse

Uavhengig av hvor seriøs du er nå; nei, det burde det selfølgelig ikke. Vil man ha det slik så får man flytte til redneckland - Texas.

".................."

Oki, sånne tilstander bør vi selvsagt ikke ha her. Skøyt fyren for å treffe tyven så forstår jeg selvsagt at det var litt i overkant, men var han ute etter et dekk så synes jeg tiltalen som sier "overlagt drap" er noe streng.

For alt jeg vet sto bilen stille og fyren siktet på biltyven, og i så fall er det selvsagt snakk om drap, men jeg kan forstå at enkelte kan fyre av et vådeskudd eller et skudd for å treffe bilens dekk, når de ser en lømmel kjøre av gårde med den.

Nei nei nei. Uansett om han prøvde å treffe dekket, eller eksosrøret, eller siktet på luftrommet over bilen, så er dette feil. Våpenloven er der av en grunn, og enhver som er skikket til å ha våpen vil ikke gjøre dette.

(underforstått: det er mange som har tillatelse til å ha våpen uten å være skikket til det)

"......................"

Jeg kan ikke våpenloven, må innrømme det.

Men dere er trygge. Jeg har ikke våpen og har heller ingen planer om å skaffe det :)

Oki, sånne tilstander bør vi selvsagt ikke ha her. Skøyt fyren for å treffe tyven så forstår jeg selvsagt at det var litt i overkant, men var han ute etter et dekk så synes jeg tiltalen som sier "overlagt drap" er noe streng.

For alt jeg vet sto bilen stille og fyren siktet på biltyven, og i så fall er det selvsagt snakk om drap, men jeg kan forstå at enkelte kan fyre av et vådeskudd eller et skudd for å treffe bilens dekk, når de ser en lømmel kjøre av gårde med den.

"men var han ute etter et dekk så synes jeg tiltalen som sier "overlagt drap" er noe streng"

Det er klart. Å anklage noen for overlagt drap hvis det de forsøkte på var et varselsskudd finnes det ikke juridisk belegg for. Uaktsomt drap ville uten tvil vært mer riktig her. Det henspeiler at drapet var et uhell, men at vedkommende burde hatt nok i hodet til at han/hun ikke satte seg selv (og offeret) i den fatale situsjonen.

"...................."

Ulv I Faarikaal

"men var han ute etter et dekk så synes jeg tiltalen som sier "overlagt drap" er noe streng"

Det er klart. Å anklage noen for overlagt drap hvis det de forsøkte på var et varselsskudd finnes det ikke juridisk belegg for. Uaktsomt drap ville uten tvil vært mer riktig her. Det henspeiler at drapet var et uhell, men at vedkommende burde hatt nok i hodet til at han/hun ikke satte seg selv (og offeret) i den fatale situsjonen.

"...................."

Med hagle er det nok med et varselskudd over hodet, bare idioter våger lea på øyelokket for å få et skudd til, dessuten smeller det så sinnsykt at hue nesten sprekker.

Ulv I Faarikaal

"......................"

Jeg har .357 magnum revolver og .22 pistol med lyddemper. Lovlig.

Annonse

Nå har jo heller ikke jeg sagt at du er av dem som ikke er skikket heller da :-)

Jeg har også fått tillatelse til å ha våpen, men har av økonomiske grunner ikke kjøpt det ennå. Eneste grunnen til at jeg ønsker våpen er sportsskyting - ikke "selvforsvar".

"...................."

Jeg kunne ikke hatt pistol. Hver gang jeg kjøper noe nytt så blir jeg så jævla klåfingra. Må sjekke ut hele tingen, alle dens funksjoner, osv.

Jeg hadde garantert skutt meg selv eller andre i løpet av den første kvelden.

Ulv I Faarikaal

Nå har jo heller ikke jeg sagt at du er av dem som ikke er skikket heller da :-)

Jeg har også fått tillatelse til å ha våpen, men har av økonomiske grunner ikke kjøpt det ennå. Eneste grunnen til at jeg ønsker våpen er sportsskyting - ikke "selvforsvar".

"...................."

Jeg skyter stort sett metallsiluett i hyggelig lag. Lader sjøl 357. Det må smelle og fyke litt.

På 25 m: 6 skudd på et vanlig spillekort, sort sett 4 innafor kortet.

Ulv I Faarikaal

Jeg kunne ikke hatt pistol. Hver gang jeg kjøper noe nytt så blir jeg så jævla klåfingra. Må sjekke ut hele tingen, alle dens funksjoner, osv.

Jeg hadde garantert skutt meg selv eller andre i løpet av den første kvelden.

Kompisen dro sin fram i fylla, og en av gjestene skøyt vådeskudd. Hele vridermekanismen ble rivi ut av et husmorvindu og forvant oppi skauen.

Stygg sak.

En annen trakk av jaktrifla og prosjektilet gikk gjennom 5 vegger og stoppet i lysarmaturet på kjøkkenet rett foran ansiktet på kona hans.

Jeg skyter stort sett metallsiluett i hyggelig lag. Lader sjøl 357. Det må smelle og fyke litt.

På 25 m: 6 skudd på et vanlig spillekort, sort sett 4 innafor kortet.

Jada jada, slutt å skryte :-)

Jeg rakk aldri å bli veldig god, men jeg har planer om å begynne igjen når økonomien tildier det. Litt av problemet er at det er så mange klubber som er dominert av idioter, og det tar vekk litt av gleden ved sporten.

"......................."

Kompisen dro sin fram i fylla, og en av gjestene skøyt vådeskudd. Hele vridermekanismen ble rivi ut av et husmorvindu og forvant oppi skauen.

Stygg sak.

En annen trakk av jaktrifla og prosjektilet gikk gjennom 5 vegger og stoppet i lysarmaturet på kjøkkenet rett foran ansiktet på kona hans.

Ja, det er utrolig mange tilfeller av idioti. Det skremmende er at det også skjer blant folk som burde vite bedre.

"....................."

Ulv I Faarikaal

Jada jada, slutt å skryte :-)

Jeg rakk aldri å bli veldig god, men jeg har planer om å begynne igjen når økonomien tildier det. Litt av problemet er at det er så mange klubber som er dominert av idioter, og det tar vekk litt av gleden ved sporten.

"......................."

Det er sånn her også, skytterlagene er befolket av trøttinger og bygdenisser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...