Gå til innhold

Forhåndsvisning av epost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange epostprogrammer er som standard stilt inn slik at innkommende epost blir "forhåndsvist" i et eget felt.

Det vil si, at når jeg får en epost og markerer denne i "innboksen" i mitt epostprogram, blir teksten vist automatisk i et eget felt. Uten at jeg har "gått aktivt inn for" å åpne eposten.

Det er jo mange virus som blir installert i det øyeblikket man åpner en infisert epost.

Jeg har pleid å slå av funksjonen med slik forhåndsvisning i de epostprogrammene jeg har brukt. (Netscape, Outlook og Opera).

Er det virkelig slik at et virus kan bli aktivt bare ved at en epost vises i forhåndsvisnings-ruten?

Noen som har peiling?

Gjest been there - done that...
Skrevet

ja, så absolutt !!!

Skrevet

Årsaken er visst dette: Forhåndsvisningen åpner ofte en nettside og ikke bare en tekstbasert mail. Idet du forhåndsviser mailen blir altså en nettside åpnet. Disse nettsidene er laget slik at hver person som får denne linken kommer til en egen side, og så kan den som sendte mailen sitte og følge med. Når den og den siden har blitt åpnet, vet han at den og den adressen er aktiv. Dermed kan han selge adressen din dyrt, og du får enda mer søppelmail...

Skrevet

Outlook har hatt sikkerhetshull som har gjort at dette kan skje, ja. Meg bekjent har det aldri vært oppdaget tilsvarende sikkerhetshull i de øvrige programmene du nevner. Den beste måten å sikre seg på er å alltid være oppdatert med sikkerhetsfikser fra Windows Update og kjøre et oppdatert antivirusprogram.

Skrevet

Det er en farlig verden. Kom til å tenke på spørsmålet ifb. med at jeg bytter epostprogram.Da dropper jeg forhåndsvisning i Opera også.

Takk for svar!

Skrevet

Det er en farlig verden. Kom til å tenke på spørsmålet ifb. med at jeg bytter epostprogram.Da dropper jeg forhåndsvisning i Opera også.

Takk for svar!

Forhåndsvisning i Opera er ikke noe problem. Med standardinnstillinger sperrer Opera for eksternt innhold i html-post slik at spammere ikke kan bruke det til å sjekke om adressen er aktiv. Og Opera tillater heller ikke html-epost å kjøre script eller lignende, så man er trygg for virus.

I tillegg til dette er det såpass få, prosentvis, som kjører Opera som epostklient, i alle fall foreløpig. Det er ekstremt tvilsomt om noen gidder å skrive et virus rettet mot Opera, og enda mer tvilsomt om viruset får spredd seg.

Skrevet

Forhåndsvisning i Opera er ikke noe problem. Med standardinnstillinger sperrer Opera for eksternt innhold i html-post slik at spammere ikke kan bruke det til å sjekke om adressen er aktiv. Og Opera tillater heller ikke html-epost å kjøre script eller lignende, så man er trygg for virus.

I tillegg til dette er det såpass få, prosentvis, som kjører Opera som epostklient, i alle fall foreløpig. Det er ekstremt tvilsomt om noen gidder å skrive et virus rettet mot Opera, og enda mer tvilsomt om viruset får spredd seg.

Takk for nyttig info.

Får mer og mer sans for Opera.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...