Gå til innhold

Nytt år - nye sjanser!

Gjest masse gode økonomer her?

Anbefalte innlegg

Gjest masse gode økonomer her?

2004 skal bli mitt beste år så langt. Derfor er jeg full av løfter og forhåpninger.

Utenom det vanlige med å kutte røyken og gå ned i vekt skal jeg få orden på økonomien min.

Noen gode sparetips og råd til en som ønsker å begrense det private forbruket og heller betale ned på gjeld?

Vi er en familie med 1 voksen og tre skolebarn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130953-nytt-%C3%A5r-nye-sjanser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo veldig an på hvor du tror pengene "renner ut" i dag. Så hvis du bruker etpar timer på å sette opp:

- Hva tjente vi i 2003 (husk å trekke fra skatten)

- Hva brukte vi, og hva brukte vi det til? (husk å ta hensyn til endring i bankinnskudd osv)

har du et godt underlag for å se hvor det skal kuttes. To veldig godt investerte timer!

Du trenger ikke dra fram alle skoeskene med alle kvitteringer, bare sette opp de største postene først, og så prøve å fordele grovt.

Dette er noen av standard-rådene man får i personlig - økonomi blader:

Hvis mat er en veldig stor post - handle planlagt på Rema i stedet for impulskjøp på 7-eleven etc

Se nøye på lånerente - reforhandle med banken hvis mulig, kvitte seg med kjempedyre kredittkortlån.

Noen kan bli sterkt motivert til å slutte å røyke av en slik oversikt....

Det kommer jo veldig an på hvor du tror pengene "renner ut" i dag. Så hvis du bruker etpar timer på å sette opp:

- Hva tjente vi i 2003 (husk å trekke fra skatten)

- Hva brukte vi, og hva brukte vi det til? (husk å ta hensyn til endring i bankinnskudd osv)

har du et godt underlag for å se hvor det skal kuttes. To veldig godt investerte timer!

Du trenger ikke dra fram alle skoeskene med alle kvitteringer, bare sette opp de største postene først, og så prøve å fordele grovt.

Dette er noen av standard-rådene man får i personlig - økonomi blader:

Hvis mat er en veldig stor post - handle planlagt på Rema i stedet for impulskjøp på 7-eleven etc

Se nøye på lånerente - reforhandle med banken hvis mulig, kvitte seg med kjempedyre kredittkortlån.

Noen kan bli sterkt motivert til å slutte å røyke av en slik oversikt....

Mye gode tips fra økonom her. I tillegg vil jeg foreslå følgende: En veeldig god ting for å bedre økonomien på sikt i disse dager med så lav rente, er å la terminbeløpet på lånet være uendret selv om renten går ned. På et lån på 1 mill over 25 år pr. desember i fjor, i forhold til desember i år, utgjør dette en forskjell i nedbetalingstiden på 11 år.

Hilsen også økonom.

Ha en konto (høyrente) der du setter penger til side. Selv om det er lite du kan sette der hjelper det. Overfør gjerne et fast beløp hver mnd. Handle på tilbud, les reklamene. Kjøp klær på salg, du kan også finne fine ting du kan gjemme til gaver på salg nå. Jeg kjøpte f.eks. flere gode barnebøker i vår på tilbud (25 pr. stk.), og har gitt dem i gaver. Mye å spare på å kjøpe ting på salg! Etter jul er f.eks. julepynt til halv pris, om du trenger det. Vi sparer mye på å handle mat på tilbud. Betal regningene med en gang du får lønn!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...