Gå til innhold

Deprimert av PMS - noen som har gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen i samme situasjon som har råd mot humørsvingninger/depresjon ved PMS? Jeg er 24 år, og har hatt kraftige humørsvingninger siden puberteten. Etter lengre depresjoner oppsøkte jeg psykiater for ca. et år siden, som ga meg milde anti-depressiver. Verken samtaleterapi eller piller har hjulpet meg noe særlig. Jeg opplever en voldsom forandring på humøret hver måned, ca 10 dager før mens. Er ellers positiv og ser lyst på livet, men i disse "dårlige" periodene har jeg bare lyst til å legge meg ned og ikke være til. Jeg mister all motivasjon, blir aggresiv, gråter (og sover mye for å få tiden til å gå). Det har gjort det noe lettere å ha funnet et mønster i svingningene, men det er allikevel uutholdelig vondt å være så langt "nede" 10 dager hver måned. (Det eneste rådet fastlegen har gitt meg, er Johannesurt fra apoteket-som jeg ikke har merket bedring av) Håper på tips fra noen som kjenner seg igjen. TAKK!

Fortsetter under...

Skrevet

Kjenner meg dessverre litt igjen ;-) Prøv B6 vitamin(60 mg daglig). Eteriske oljer kan også hjelpe. Jeg bruker å puste dypt inn geranium rett fra flasken. Pust gjennom nesen og ut av munnen. Ellers har jeg hørt at trim skal ha en positiv effekt.

I helsekostforretninger får du bra informasjon om forskjellige midler som kan hjelpe.

Gjest johannesurt
Skrevet

Jeg har vært der! - og dette er verre enn folk tror. Jeg har gjort følgende:

Ta tran hver dag (omega 3, men tran er billigst). Du må kanskje holde på 2-3 mnd hvis du er veldig tom for fettsyrer.

Nattlysolje som mange anbefaler, synes jeg gjør meg verre.

Bruker progesteronkrem (helsekostbutikk) 14 dager i måneden. Den er veldig dyr, på meg hjelper den litt.

Alle mulige varianter av soyaprotein (=tofu) skal hjelpe - jeg tåler ikke soya, så det kan ikke jeg ta.

Johannesurt (dobbel dose av det som står på pakken) - tror det er dette som har hjulpet meg mest.

Mange anbefaler vitamin B6, jeg har ikke prøvd det.

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg har slitt hormonelt på samme måten som deg i alle år. Er nå 50 snart.

Det jeg IKKE kan unnvære (har prøvd å slutte flere ganger) er EFAMOL nattlysolje. Akkurat dette merke må jeg ha. Andre gir ikke samme effekt.

Tåler ikke SSRI (lykkepiller) pga bivirkninger. Bruker Johannesurt. Så det var ens om brukte dobbel dose under her. Kanskje jeg skal prøve det. Vanlig dose holder meg akkurat oppe.

Jeg tar en B-vitaminpille hver dag. Ei C-vitaminbombe. Pluss vanlige vitaminer og mineraler.

Bruker kunstig lys (lyslampe) i den mørke årstiden.

Hva med å be om en henvisning til en hormonspesialist. Siden du er SÅ sterkt plaget. Fastleger er ikke flinke nok med dette. Det blir vel omtrent på samme nivået som her. Fastlegen har snakket med kollegaer som har erfaringer med andre pasienter, og her snakker folk med andre som har sykdommen. Så her kutter vi ut et ledd. hehe... Mer direkte informasjon. For legene hører liksom ikke ordentlig påd eg når en forteller slike ting.

Gjest johannesurt
Skrevet

Jeg har slitt hormonelt på samme måten som deg i alle år. Er nå 50 snart.

Det jeg IKKE kan unnvære (har prøvd å slutte flere ganger) er EFAMOL nattlysolje. Akkurat dette merke må jeg ha. Andre gir ikke samme effekt.

Tåler ikke SSRI (lykkepiller) pga bivirkninger. Bruker Johannesurt. Så det var ens om brukte dobbel dose under her. Kanskje jeg skal prøve det. Vanlig dose holder meg akkurat oppe.

Jeg tar en B-vitaminpille hver dag. Ei C-vitaminbombe. Pluss vanlige vitaminer og mineraler.

Bruker kunstig lys (lyslampe) i den mørke årstiden.

Hva med å be om en henvisning til en hormonspesialist. Siden du er SÅ sterkt plaget. Fastleger er ikke flinke nok med dette. Det blir vel omtrent på samme nivået som her. Fastlegen har snakket med kollegaer som har erfaringer med andre pasienter, og her snakker folk med andre som har sykdommen. Så her kutter vi ut et ledd. hehe... Mer direkte informasjon. For legene hører liksom ikke ordentlig påd eg når en forteller slike ting.

Har du vært hos hormonspesialist? Jeg ble nyssgjerrig på hva hun/han i så fall sa. Er dette mangel på progesteron, eller hva? Enig med deg om at almenpraktikere ikke vet så mye om dette.

Kanskje jeg skal prøve denne nattlysoljen, andre jeg har prøvd har som sagt ikke hjulpet.

Jeg tok dobbel dose av johannesurt fordi jeg hadde lest på internett om slike doser. Ringte importøren i Norge og spurte om det var OK, og det var ingen problem. Synes dobbel dose hjelper noe mer enn vanlig dose.

Jeg tar også "C-vitaminbombe" som deg hver dag, glemte å skrive det.

Gjest uten signatur
Skrevet

Har du vært hos hormonspesialist? Jeg ble nyssgjerrig på hva hun/han i så fall sa. Er dette mangel på progesteron, eller hva? Enig med deg om at almenpraktikere ikke vet så mye om dette.

Kanskje jeg skal prøve denne nattlysoljen, andre jeg har prøvd har som sagt ikke hjulpet.

Jeg tok dobbel dose av johannesurt fordi jeg hadde lest på internett om slike doser. Ringte importøren i Norge og spurte om det var OK, og det var ingen problem. Synes dobbel dose hjelper noe mer enn vanlig dose.

Jeg tar også "C-vitaminbombe" som deg hver dag, glemte å skrive det.

Jeg har ikke prøvd hormonekspert enda. Har en sammensatt lidelse med både psykiske og fysiske plager.

Hormoner styrer det meste i kroppen, så derfor er det nok mange som har forstyrrelser som aldri blir oppdaget. Bla stoffskiftesykdommer.

Nå er jeg så dritt lei leger og undersøkelser at jeg må ha ei pause. En må jo stå på sjøl skal det skje noe i helsenorge!

Men mitt neste skritt er å be om henvisning til en hormonspesialist. Må bare drive litt research først. Finne ut hvor jeg vil utredes. Ta kontakt med folk som vet. Foreninger og slikt. Fastleger har jeg sluttet å stole på. Det er jo SÅ tilfeldig. Og jeg som har vært syk og lest mye helsestoff for å prøve å finne et svar på mine mange lidelser, oppdager av og til (ganske ofte faktisk) at jeg vet mer om spesielle ting enn fastlegen. Jeg studerer jo det som passer min situasjon, mens han leser det som kan brukes på et gjennomsnitt av pasientene. Selvfølgelig. Og da blir jeg skitredd. For det er jo liksom han som skal bestemme da. Og så er de så pokkers uenige alle sammen innen helsetjenesten. Føles ikke trygt. Da får en etterhvert trangen til å overta mer og mer selv. Skaffe fram informasjon både her og der. hehe...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...