Gå til innhold

Når leieboer ikke betaler

Anbefalte innlegg

Gjest kunne banket den fyren

Har en venninne som har leid ut en leilighet til en person. Vedkommende har ikke enda ordnet med depositum og var flere uker for sen med første husleie. Kan hun da kaste vedkommende ut straks ifølge husleielovens§ 9-9, pga at han ikke har oppfylt sine forpliktelser?

De hadde egentlig en avtale med to måneders oppsigelsetid.

Er det noen annet man bør ha med i brevet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131073-n%C3%A5r-leieboer-ikke-betaler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Vitsen med depositumet er nettopp å ha et ris bak speilet i situasjoner som denne. Betaler man ikke leie, eller ødelegger man ting, så får man ikke depositumet tilbake.

Det er ikke vanlig å gi nøkkelen til leieboeren før han viser kvittering på at depositum er innbetalt. Så her har din venninne satt seg selv i en litt kinkig situasjon.

Når jeg har leid ut, har jeg hatt med i kontrakten at mer enn en måneds forsinkelse av husleia anses som vesentlig mislighold av kontrakten, noe som fører til utkastelse. Hva har hun med i sin kontrakt om dette?

Det har vært en innsender her før som er ekspert på jussen rundt utkastelse, kanskje hun/han svarer om det.

Jeg leier også ut noen leiligheter og har heldigvis sluppet unna slike personer, men jeg er nøye med å få depositumet. Det er også viktig å følge godt opp etterpå.

Etter at den nye husleieloven kom så har det blitt vanskeligere å kaste noen ut, men manglende betaling er en meget god grunn og han har lite valg. Men det kan desverrre ta litt tid. Krev at han flytter på dagen, for å øke presset.

Gjest ikke sign

Faren min slet med å få kastet ut noen.. de betalte ikke, og ville ikke flytte. De ødela også ting i huset.. (spikerhull tett i tett i veggene, sorte merker på parkettgulvet etter at planter sto der, de tok med seg lamper osv.) Hun må i alle fall sørge for å få ordnet opp i det snarest! Faren min var dum nok til ikke å ta depositum (de hadde ikke penger, og han ville være snill..).

For å heve avtalen etter husleielovens §9-9, må betalingsmisligholdet være vesentlig. Det at man er noen uker for sen med første betaling kvalifiserer neppe til å være vesentlig, slik at man ikke kan få hevet kontrakten på dette grunnlaget. Forarbeidene til loven samt rettspraksis viser at det må foreligge mislighold over lengre tid for at kravet skal være oppfylt.

Manglende innbetaling av depositum vil nok heller ikke være kvalifiserende - vesentlighetskravet er sterkt.

Utleier kan selvsagt likevel prøve seg med å sende et brev og heve kontrakten. Velger leietakeren da å flytte ut frivillig, er jo saken grei.

Hva slags kontrakt har hun inngått med leietageren? Har hun et utkastelsesklausul? De fleste standardkontrakter har en klausul som gjør at leietaker har godtatt at mislighold av kontrakten er et selvstendig tvangsgrunnlag. Dvs. at man ved mislighold kan gå rett til namsmannen for å få hjelp til å få kastet ut leietakeren, istedet for å gå den lange veien om forliksrådet (noe man må dersom man ikke har en slik klausul.)

Ved en slik klausul kreves det gjerne bare "mislighold", dvs. at det ikke er noe vesentlighetskrav. Be henne sjekke kontrakten hun har og lese det som står dersom hun har en slik klausul. Er det en godt skrevet kontrakt skal den også angi fremgangsmåten - det er formregler som må følges (varsel osv.)

Råd for neste gang: sørg for en slik klausul, og IKKE gi nøkler til leietaker før depositum er på plass!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...