Gå til innhold

10 % økning i boligprisene i 2004

Anbefalte innlegg

Aftenposten: "Her er ekspertenes spådom: Ti prosent økning i boligprisene i Oslo i 2004..."

Tusen takk til Aftenposten, som nok engang "skriver" boligprisene i været. Selvsagt av hensyn til sin egen økonomi.

Aftenposten har sørget for at det å kjøpe en bolig til 2 mill. er like hverdagslig som å handle melk og brød.

----

Kilde: http://www.aftenposten.no/eiendom/article.jhtml?articleID=699058

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131083-10-%C3%B8kning-i-boligprisene-i-2004/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal se litt kynisk på dette, er det selvsagt gunstig for oss som har lavt belånte boliger og i tillegg er likvide.

Uavvendelig vil boblen briste, gjerne gjennom kraftig økning i renten, og dette skaper muligheter for oss. Hus og luksusgjenstander vil rase i pris, og vil være attraktive kjøpsobjekter med tanke på personlig forbruk eller fremtidig, ny prisstigning.

....

Hvis man ikke skal se kynisk på det, er det å håpe at folk besinner seg og foretar noen enkle regnestykker. Kanskje en enklere leilighet kan holde noen år?

Hvis man skal se litt kynisk på dette, er det selvsagt gunstig for oss som har lavt belånte boliger og i tillegg er likvide.

Uavvendelig vil boblen briste, gjerne gjennom kraftig økning i renten, og dette skaper muligheter for oss. Hus og luksusgjenstander vil rase i pris, og vil være attraktive kjøpsobjekter med tanke på personlig forbruk eller fremtidig, ny prisstigning.

....

Hvis man ikke skal se kynisk på det, er det å håpe at folk besinner seg og foretar noen enkle regnestykker. Kanskje en enklere leilighet kan holde noen år?

Vi er enige, Grip!

Det som hadde vært moro, hadde vært å undersøke hvor mange av dagens boligkjøpere som vet noe om krakket fra 1987 og utover. Der var det mange utrivelige skjebner, folk slet i mange år etterpå. Mens de smarte kjøpte seg dyre villaer i 1992-93 for en slikk og ingenting.

Tenk at jeg er blitt så gammel at jeg driver og forteller historier fra gamle dager for å advare ungdommen.

Vi er enige, Grip!

Det som hadde vært moro, hadde vært å undersøke hvor mange av dagens boligkjøpere som vet noe om krakket fra 1987 og utover. Der var det mange utrivelige skjebner, folk slet i mange år etterpå. Mens de smarte kjøpte seg dyre villaer i 1992-93 for en slikk og ingenting.

Tenk at jeg er blitt så gammel at jeg driver og forteller historier fra gamle dager for å advare ungdommen.

Vi kan neppe regne med en rente på det nivået vi hadde rundt 1990. Men vi kan raskt få en økning på 5%-poeng eller mer og dette vil kunne gi en kraftig "justering" av markedene.

Effekten forsterkes gjennom at slike renteøkninger gjerne får store utslag på aksjekursene.

...

Så er du i markedet for BMW 7-serie (pent brukt), villa i Åsen, en halvfet cabincruiser osv., bør det være grunnlag for å se fremover med optimisme.

...

Egentlig så håper jeg ikke at dette skal skje. Det er folk som sliter med ettervirkningene etter forrige krakk ennå.

Måtte folk ta fram kalkulatoren.

Vi kan neppe regne med en rente på det nivået vi hadde rundt 1990. Men vi kan raskt få en økning på 5%-poeng eller mer og dette vil kunne gi en kraftig "justering" av markedene.

Effekten forsterkes gjennom at slike renteøkninger gjerne får store utslag på aksjekursene.

...

Så er du i markedet for BMW 7-serie (pent brukt), villa i Åsen, en halvfet cabincruiser osv., bør det være grunnlag for å se fremover med optimisme.

...

Egentlig så håper jeg ikke at dette skal skje. Det er folk som sliter med ettervirkningene etter forrige krakk ennå.

Måtte folk ta fram kalkulatoren.

Nei, det var jo veldig spesielt. 17,5% rente på boliglån mener jeg det var på toppen. Så ble fradragsregelene for boliglånsrenter lagt om, mye mindre fradrag minnes jeg rett. Og oppi dette falt oljeprisen fra 30 til 16 dollar tror jeg det var, med sjokkeffekter inn i næringsliv og statsbudsjett.

Akademikere med veldig bra jobber gikk avisbud om morgenen før kontorjobben for ikke å måtte tvangsselge leiligheten. Arbeidsledighet tvang andre til å selge med tap, dvs sitte med lån uten leilighet.

Så mye på en gang får vi neppe om igjen. Men jeg er enig med deg - jeg håper folk finner frem kalkulatoren og regner litt på rentesatser, arbeidsledighetstrygd, og andre mulige uhell.

Annonse

Gjest trenger tips

Vi er enige, Grip!

Har dere tips til søsteren min som er på jakt etter hus/leilighet?

Har dere tips til søsteren min som er på jakt etter hus/leilighet?

Ikke kjøp dyrere enn at du har råd til lånet selv om renta går opp ganske mye og du blir arbeidsledig en periode.

Kjøp noe som holder seg i verdi - dvs både et strøk og en bolig som er veldig kurante uansett konjunkturer.

Ved forrige krakk falt prisene forholdsvis minst i sentrale, relativt dyre strøk. Under boomen hadde folk betalt like mye for halvdårlige leiligheter som for de gode (teknisk standard, sollys, støy, nærhet til kommunikasjon, balkong osv), da krakket kom holdt de bra leilighetene prisen mye bedre enn de halvdårlige.

Da prisene steg opp mot gamle nivåer igjen etter krakket steg prisene i populære områder tydelig raskere enn i de mindre populære områdene - de rike var blitt rikere, om du vil.

Gjest takk for svar økonom

Ikke kjøp dyrere enn at du har råd til lånet selv om renta går opp ganske mye og du blir arbeidsledig en periode.

Kjøp noe som holder seg i verdi - dvs både et strøk og en bolig som er veldig kurante uansett konjunkturer.

Ved forrige krakk falt prisene forholdsvis minst i sentrale, relativt dyre strøk. Under boomen hadde folk betalt like mye for halvdårlige leiligheter som for de gode (teknisk standard, sollys, støy, nærhet til kommunikasjon, balkong osv), da krakket kom holdt de bra leilighetene prisen mye bedre enn de halvdårlige.

Da prisene steg opp mot gamle nivåer igjen etter krakket steg prisene i populære områder tydelig raskere enn i de mindre populære områdene - de rike var blitt rikere, om du vil.

Godt nytt år forresten:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...