Gjest Wena Skrevet 30. desember 2003 Skrevet 30. desember 2003 Hvordan regner de ut disse såkalte "seertallene" fra ulike tv-programmer? De sier feks at på søndag var det 1100 000 som så Kurt Nilsen synge i"World idol. Ingen har noen gang ringet meg og spurt hva jeg har sett på Tv. Hvordan kan de være så sikre på sine seertall, når de ikke engang ringer halvparten av norges befolkning?? 0 Siter
Vincent Skrevet 30. desember 2003 Skrevet 30. desember 2003 Det er forklart her: http://www.nrk.no/informasjon/programstatistikk/3190793.html 0 Siter
Gjest brusa Skrevet 30. desember 2003 Skrevet 30. desember 2003 Du tror ikke på statistikker altså ? ) Synes å ha lest noe om at det skal bygges ut et digitalt bakkenett etterhvert.. konsesjonene skal hvertfall være utlyst..og da skulle det vel gå an å få nøyaktige seertall vil jeg tro etterhvert. ) 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 30. desember 2003 Skrevet 30. desember 2003 Se vincents link nedenfor. Det er samme prinsipp som ved meningsmålinger for f.eks. Stortingsvalg, dvs at det kan bli forbausende nøyaktig, om enn ikke 100% korrekt, selv om en spør ganske få mennesker. Hvis du er interessert i hvordan dette er mulig, kan du lese en lærebok i faget matematisk statistikk. Ganske fascinerende. Det store tricket er å sørge for at de få man trekker ut er så representative for hele befolkningen som mulig. Det er der måle-firmaene må legge ned den store jobben. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.