Gjest anonymjente16 Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Hei! Jeg lurer på hva daglig koloribehov for en jente på 16 år er? Omregnet i matvarer? (Brødskiver osv.) Jeg lurer nemlig på om jeg får i meg litt for lite.. Er det riktig at man skal spise mye til frokost og lunsj, mest til middag og minst til kvelds? Hvor mye er normalt å spise til frokost? Lurer på om jeg spiser for lite! Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13239-daglig-kaloribehov-for-jente-16-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enellerannen Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Det er vanlig for en jente på din alder å spise litt over 2000 kalorier daglig. Det er grovt regnet selvsagt, jeg vet ikke hvilken forbrenning e.l. du har. Det er vanskelig å dele dette inn i mat, det avhenger av brødtype, om du bruker smør, om du har fet saus til middagen osv. Men bare som en pekepinn: Frokost: 2 brødskiver + Frokostblanding m/melk Lunsj: Yogurt + 2 brødskiver + frukt Middag: Vanlig porsjon med kjøtt, fisk e.l. + karbohydrater som poteter, ris eller pasta + grønnsaker + saus Kvelds: 2 knekkebrød + grønnsaker Dette var bare eksempler. Du har rett i at man skal spise mye til frokost, det er det kroppen skal tære på for å våkne skikkelig. Istedetfor å spise en stor lunsj kan det være bedre å fordele den utover dagen, i små måltider. F.eks. eple kl 10, skiver kl 11, yogurt kl 13 og appelsin kl 14. Middagen skal være dagens hovedmåltid. Pass på at du får både fett (saus, stekesmør, olje), karbohydrater (poteter, pasta, ris), proteiner (kjøtt, fisk, egg, ost) og grønnsaker. Til kvelds bør du ikke spise så veldig mye, iallefall ikke rett før leggetid. Prøv å spise noe lett og ikke tungt fordøyelig. Et eple f.eks. kan gi deg en urolig natt. Da er det bedre med grønnsaker, enten du knasker på dem rå eller lager en salat. Eller et kokt egg, et par knekkebrød o.l. Med dette kostholdet skal du få i deg det du trenger. Men jeg har ikke spesifisert hva slags pålegg du skal ha på skivene/knekkebrødene. Har du f.eks. sjokoladepålegg på alle i løpet av dagen vil kalori-inntaket komme langt over 2000! Prøv heller med leverpostei, syltetøy, skinke osv. Som sagt, det er vanskelig å lage en slik oversikt når jeg ikke vet noe om deg, det kan godt hende at dette er for mye, eller for lite, mat for deg. Jeg stoler på at du kjenner din egen kropp nok til å vite når den ikke er fornøyd. Merker du endringer på vekten eller du blir slapp og sånn, da vet du at kostholdet bør endres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13239-daglig-kaloribehov-for-jente-16-%C3%A5r/#findComment-64611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christine Helle, Ernæringsfysiolog Skrevet 25. desember 2000 Del Skrevet 25. desember 2000 Hei Kaloribehovet til unge voksne ligger rundt 2000 kcal daglig. Det er behovet for personer som er moderat fysisk aktive, hvis du trener vil det sannsynligvis være nærmere 2500 kcal. Følgende fordeling av kalortiinntaket til måltidene kan være en rettesnor for deg: frokost 25%, lunsj 25%, middag 30%, aftensmat 10%, mellommåltider 10%. En frokost med 500 kcal (25%) kan f.eks. bestå av 2 tykke skiver grovt brød med lettmargarin og pålegg, et glass lettmelk og ett glass appelsinjuice. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13239-daglig-kaloribehov-for-jente-16-%C3%A5r/#findComment-65208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.