Gå til innhold

Koking av kluter...?


Gjest uten signatur

Anbefalte innlegg

Først pælmer jeg den nedi en vanlig vask - uansett farge.

Deretter legger jeg den enten i sterkt klorvann over natta (da blir'n hvit også - kjekt), eller koker den i noen minutter i rent vann i en kasserolle.

Da er det rimelig stein dødt.

Og nei, jeg har virkelig ikke bekymringer for håndklærne jeg vasker den sammen med på 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke sagt at du skal vaske det sammen.

Men hvis en gryte som er kokt, og deretter vasket, ikke skal kunne brukes til potetkoking, så kan vel ikke vaskemaskinen brukes til ansiktskluten etter at den er brukt til dokluten heller ?

hihi, du har virkelig et poeng der :-)

*plukke ut trommel for desinfisering*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst du høres utrolig grisete ut. Det tar da omtrendt like mye eller mer arbeid å begynne å koke doklutene enn å hive dem i vaskemaskinen. En vaskemaskin på kokvask tar ca 90 min og det har du da tid til?

Hva gjør du med handklærne dine da? Vasker du ikke dem på 90 grader? Jeg får stadig besøk som låner dusjen hos meg og jeg kunne aldri tenkt meg å vaske håndklærne på noe mindre enn kokvask. Trodde slik var helt vanlig.

Å begynne å styre med gryter for å koke noen dokluter fordi du ikke "gidder" å vaske en halv vaskemaskin på kokvask så skjønner jeg ikke helt tankegangen din.

Tar litt strøm også da - å vaske en vask bare for en bitteliten klut. Ellers vasker jeg selv håndklær på 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 19 år senere...
Dorthe skrev (På 13.1.2004 den 19.45):

Man bruker vaskepulver eller klorin i vannet og lar det koke i ca 5 minutter. Etterpå setter man kjelen under springen og skylder klutene.

 

Det har jeg lært av mora mi.

Så enkelt kan det gjøres! Hygienisk, virus og bakterier tåler ikke såpe og 100 grader. Mest miljøbesparende mht søppel og engangskluter♻️ Tar ikke lang tid heller👏🏻🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (På 13.1.2004 den 19.45):

Man bruker vaskepulver eller klorin i vannet og lar det koke i ca 5 minutter. Etterpå setter man kjelen under springen og skylder klutene.

 

Det har jeg lært av mora mi.

 

MiriamS skrev (1 time siden):

Så enkelt kan det gjøres! Hygienisk, virus og bakterier tåler ikke såpe og 100 grader. Mest miljøbesparende mht søppel og engangskluter♻️ Tar ikke lang tid heller👏🏻🙌🏻

Det tok bare nesten 20 år, men tilslutt fikk du godkjentstempel og ros for vaskemetoden din @Dorthe 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

 

Det tok bare nesten 20 år, men tilslutt fikk du godkjentstempel og ros for vaskemetoden din @Dorthe 😅

Morsomt 😀.  Det rådet hadde jeg glemt, men det hender jeg gjør det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Morsomt 😀.  Det rådet hadde jeg glemt, men det hender jeg gjør det ennå.

😂😅 Supert råd å gjenoppfriske såpass tett på jula da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur skrev (På 13.1.2004 den 14.19):

Har søkt på nettet uten å få svar. Kluter skal kokes står det, uten videre beskrivelse. Kokvask kan foretas i maskin, men jeg kjører ikke en hel maskin bare pga kluten jeg bruker på klosettet! De andre klutene tar jeg sammen med andre klær som tåler 60 grader.

 

Så; HVORDAN koker en kluter i kjele på komfyr? Skal en ha noe (vaskemiddel/ klorin) i vannet. Hvor mye vann? Skal det dekke kluten akkurat bare. Så skjønner jeg at hele greiene kokes opp. Er DET nok? et oppkok. Hvis ikke, hvor lenge skal kluten kokes?

 

Har det noe å si om det er aluminium- eller stål-kjele?

Og en må vel ha en egen klele til dette da? Kan vel ikke akkurat bruke potetkjelen. hehe...

Er det ikke bare å vaske de sammen med underbukser med de samme bakteriene? 

Anonymkode: 22a8b...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiriamS skrev (7 timer siden):

Så enkelt kan det gjøres! Hygienisk, virus og bakterier tåler ikke såpe og 100 grader. Mest miljøbesparende mht søppel og engangskluter♻️ Tar ikke lang tid heller👏🏻🙌🏻

Jeg tar håndklær, vaskekluter (også doklut) på 90 grader. Trodde det var vanlig jeg? Altså at man tar med dokluten også

Anonymkode: 93b29...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...